Ursprungligen postat av v1ct0r
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
spö för jiggning
Collapse
X
-
Själv tycker jag att det är synd på en så trevlig och, för sin storlek, stridbar fisk som abborren att använda för grov utrustning så jag tycker att du är på rätt spår när du funderar på ett lättare spö än det du redan har. Vad jag skulle fundera på, om jag var i dina kläder, är varifrån du kommer att fiska, dvs om du kommer att fiska mest från land eller från båt. Har man båt är ett litet UL-spö ett effektivt redskap men det är inte mycket att komma med om man är landbunden. För det fisket föredrar jag ett längre spö och favoriten är ett gammalt Shimano Sportsman 9´3´´ för beten upp till 10 gram.
-
Jag har testat en polares 8fotsspö och jag tyckte det kändes väldigt klumpigt när man står vid en massa träd och buskage. Jag kommer mestadels stå bland en massa buskage, och fiska ganska lite från båtUrsprungligen postat av lausvik Visa inläggSjälv tycker jag att det är synd på en så trevlig och, för sin storlek, stridbar fisk som abborren att använda för grov utrustning så jag tycker att du är på rätt spår när du funderar på ett lättare spö än det du redan har. Vad jag skulle fundera på, om jag var i dina kläder, är varifrån du kommer att fiska, dvs om du kommer att fiska mest från land eller från båt. Har man båt är ett litet UL-spö ett effektivt redskap men det är inte mycket att komma med om man är landbunden. För det fisket föredrar jag ett längre spö och favoriten är ett gammalt Shimano Sportsman 9´3´´ för beten upp till 10 gram.
Kommentera
-
Tråkiga om man fiskar med för lätt utrustning är att man inte kommer åt majoriteten av stor abborre som står på 5-10 meter, krävs tyngre jigg och bättre/styvare spö för att ha kontakt. Dock så verkar större abborre gå grundare i havet om du nu fiskar där.
Ett rappt max 7", 10-30/15-40gram spö är att föredra till djupare vatten. Bushwhacker har spön i dom klasserna, mer spö kan man inte få, speciellt inte för dom pengarna.Senast ändrad av Denzar; 2012-12-16, 09:59.
Kommentera
-
menar du 10-30 gram för jiggning, kommer mestadels använda typ 5 gramshuvuden. Det är väl roligare att drilla med ett lättare spö också, gillar det där med att drillaUrsprungligen postat av Korsdraget Visa inlägghttp://www.dogger.se/sg-pro-jign-spi...60-c-1092.aspx
Rekommendera detta. Ett mkt bra jiggspö till mkt bra pris.
Funkar även mkt bra till spinnare, drag och mindre wobblers.
Kommentera
-
kommer tyvärr inte fiska i havet. Jag har nog ingen sjö i närheten djupare än typ högst 4 meterUrsprungligen postat av Denzar Visa inläggTråkiga om man fiskar med för lätt utrustning är att man inte kommer åt majoriteten av stor abborre som står på 5-10 meter, krävs tyngre jigg och bättre/styvare spö för att ha kontakt. Dock så verkar större abborre gå grundare i havet om du nu fiskar där.
Kommentera
-
spö för jiggning
Varför bara fiska med så lätta skallar som 5g? Går du upp bara några gram till 7,5-10g så når du så mycket mera vatten att fiska av.
Rekommenderar en stum lina, inte under 0.12 eftersom det inte är ovanligt att någon gädda kliver på.
Om du tycker spöet jag länkade till är för styvt så titta på det som är 5-25g av
samma märke.
Ps. Detta med ul-spön. Jag fick lära mig tidigt i unga år att spagetti är något man äter och inte fiskar med:-)I näst kast så .....
Kommentera
-
Jag håller helt med dig. Dock finns det många (de flesta?) som numera uteslutande kör C&R och, har jag förstått, anser att drillningen är skadlig för fisken som bör winchas in så snabbt som det bara går och då är det ju helt logiskt att använda grov utrustning även till liten fisk.Ursprungligen postat av v1ct0r Visa inläggmenar du 10-30 gram för jiggning, kommer mestadels använda typ 5 gramshuvuden. Det är väl roligare att drilla med ett lättare spö också, gillar det där med att drilla

Vad gäller spölängden så verkar du ju ha koll. Är det buskage och elände du måste ta hänsyn till så är naturligtvis ett kortare spö att föredra (eller kanske snarare det enda som går att använda).
Kommentera
-
Så ditt råd till TS är alltså att han inte behöver köpa något nytt spö utan att det för 12-27 gram han nu fiskar med är ganska lagom för abborrfiske? Eller är det för klent?Ursprungligen postat av Korsdraget Visa inläggVarför bara fiska med så lätta skallar som 5g? Går du upp bara några gram till 7,5-10g så når du så mycket mera vatten att fiska av.
Rekommenderar en stum lina, inte under 0.12 eftersom det inte är ovanligt att någon gädda kliver på.
Om du tycker spöet jag länkade till är för styvt så titta på det som är 5-25g av
samma märke.
Ps. Detta med ul-spön. Jag fick lära mig tidigt i unga år att spagetti är något man äter och inte fiskar med:-)
Kommentera
-
....................Ursprungligen postat av v1ct0r Visa inläggJag har testat en polares 8fotsspö och jag tyckte det kändes väldigt klumpigt när man står vid en massa träd och buskage. Jag kommer mestadels stå bland en massa buskage, och fiska ganska lite från båt
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 254 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av jimmy85
2026-04-27, 16:56
|
||
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
13 svar
3 168 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av uditsen
2025-07-29, 09:05
|
||
|
Startad av Kulfisk, 2021-10-03, 21:21
|
15 svar
1 142 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Kulfisk
2025-08-24, 13:59
|
||
|
Startad av Xerup, 2022-07-26, 12:01
|
104 svar
6 868 visningar
2 gillar
|
Senaste inlägg
av Xerup
2025-10-19, 20:04
|
||
|
Startad av Classe69, 2023-04-12, 20:23
|
68 svar
3 709 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg
av engqvist
2025-12-28, 22:06
|
Jag har kollat på ett berkley phazer 3-15 g. Måste man ha ett superkänsligt ultraligtspö med 1-10 g för att kunna jigga? Vill inte ha ett alltför mjukt spö om en gädda skulle nappa. Kan tyvärr inte köpa ett för dyrt spö heller
Så min fråga är alltså, är det spöet något att ha, om man skulle börja jigga, kommer inte bara att jigga kommer också fiska med spinnare och småvobblers
Kommentera