Fiske för nybörjare i Mälaren (kring Västerås) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske för nybörjare i Mälaren (kring Västerås)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske för nybörjare i Mälaren (kring Västerås)

    Tjabba,
    Tänkte kolla om det finns någon här som har vertikalfiskat kring i Mälaren kring Västerås?
    Jag har funderat på att skaffa mig en båt och lägga den ute vid Frösåker.
    Att fråga om några "hotspots" är väl antagligen lönlöst

    Hur är fisket i Mälaren?
    En del säger att det är dåligt, andra man pratar med säger att de drar upp gädda och gös regelbundet?

    Alla tips kring vertikalfiske och fiske i allmänhet i Västerås är väldigt uppskattade.
    Man kan nog säga att jag är nybörjare eftersom jag inte har fiskat mer än kanske 5 gånger sen jag flyttade hit 94.
    Men förra sommaren upptäckte jag återigen hur fantastiskt kul det är att fiska.. så..

    Tråden är öppen, inga tips är för dumma..

    /Tomas

  • #2
    Läs lite i tråden som heter nåt i stil med gösrapporter Mälaren 2011. Finns några som skriver där som har Västerås som hemmavatten. Har för mig att det dras en hel del smågös och att det är lite glesare mellan de större.

    Kommentera


    • #3
      Sv: Fiske för nybörjare i Mälaren (kring Västerås)

      Utgår du med båt från Frösåker och håller till höger när du kommer ut mot fjärden. Åker förbi gimpelstenarna ut på en lite mindre fjärd så finner du 3st grundtoppar på sjö kortet. De är formade som en treangel med djup toppar på 9.9m, 9,9m och 10m om jag inte minns fel. Djupet runtom är mellan 16-20m. Doppa ner jiggarna runt dessa toppar så kommer du få gös. Storleken är allt från för smått till några kilo. En hotspot i alla fall. Kolla in liknande toppar på sjö kortet runtom i det området och du kommer sällan åka hem tomhänt. Är lite av mitt "hemma vatten"
      http://uniquerods.se/
      Besök gärna min Facebook
      eller min Instagram för mer bilder

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
        Läs lite i tråden som heter nåt i stil med gösrapporter Mälaren 2011. Finns några som skriver där som har Västerås som hemmavatten. Har för mig att det dras en hel del smågös och att det är lite glesare mellan de större.
        Tack för tipset

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Rev Visa inlägg
          Utgår du med båt från Frösåker och håller till höger när du kommer ut mot fjärden. Åker förbi gimpelstenarna ut på en lite mindre fjärd så finner du 3st grundtoppar på sjö kortet. De är formade som en treangel med djup toppar på 9.9m, 9,9m och 10m om jag inte minns fel. Djupet runtom är mellan 16-20m. Doppa ner jiggarna runt dessa toppar så kommer du få gös. Storleken är allt från för smått till några kilo. En hotspot i alla fall. Kolla in liknande toppar på sjö kortet runtom i det området och du kommer sällan åka hem tomhänt. Är lite av mitt "hemma vatten"
          Låter som ett riktigt vettigt tips.. Jag tackar och tar emot!
          Lovar att rapportera om jag får något.

          Kommentera


          • #6
            Sv: Fiske för nybörjare i Mälaren (kring Västerås)

            Det var så lite. Har för mig att det brukar gå bra tidigt på våren om du följer farleden mot Västerås till fyrarna till höger sida tills du kommer in mellan 2 öar där du har 2 bojar (röd och grön). Lägg dig vid den den vänstra bojjen. Mellan aggarön och Solbacken ligger bojarna. Där ska det finnas en fin fin djup brant som ska ge bra med gös. Har bara vart där en gång själv. Ett tips från en yrkesfiskare där vid hade båten. .
            http://uniquerods.se/
            Besök gärna min Facebook
            eller min Instagram för mer bilder

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Rev Visa inlägg
              Det var så lite. Har för mig att det brukar gå bra tidigt på våren om du följer farleden mot Västerås till fyrarna till höger sida tills du kommer in mellan 2 öar där du har 2 bojar (röd och grön). Lägg dig vid den den vänstra bojjen. Mellan aggarön och Solbacken ligger bojarna. Där ska det finnas en fin fin djup brant som ska ge bra med gös. Har bara vart där en gång själv. Ett tips från en yrkesfiskare där vid hade båten. .
              Också ett bra tips.. Tackar!
              Gäller bara att skaffa en båt nu då

              Kommentera


              • #8
                Sv: Fiske för nybörjare i Mälaren (kring Västerås)

                Ja det bör nog lite jobbigt annars bara och hojta till om du vill ha några sports för gädda i området
                http://uniquerods.se/
                Besök gärna min Facebook
                eller min Instagram för mer bilder

                Kommentera


                • #9
                  Kul att någon för en gångs skull gärna delar med sig av hotspots! Men är det verkligen en jättebra idé att göra det publikt i en tråd på ett forum där vem som helst, utan krav på inloggning, kan läsa? Jag menar, vi har ingen aning om vilka typer det är som kan tänkas googla på "hotspot gös mälaren" och hitta tipsen i den här tråden.

                  I all välmening. Skitfiske på er, vi kanske ses!

                  Kommentera


                  • #10
                    Känns som det finns minst 1000 spots utanför västerås så vad spelar det för roll? Är väl kul om man kan hjälpas åt. Kan ju vara kul även för en oförstående, girig eller solskensfiskare att komma hem med en fisk i bland! Dessutom är det ju bara att titta vart alla andra båtar ligger om man inte orkar leta fram en egen plats!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 320 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 317 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X