När leker gäddan ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När leker gäddan ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • När leker gäddan ?

    vet nån när gäddan leker?
    en pappa och hans son satt i en båt å metade då frågade sonen---pappa hur mycket kostar ett flöte---inte så mycket svarar pappan.... bra för mitt sjönk just...:

  • #2
    När Isen släppt sitt tag och temperaturen blir den rätta inne i de rätta vikarna brukar gäddan komma igång med sina lekbestyr. Men det är givetvis väldigt varierande när det sker, beroende på vart man befinner sig i landet
    Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

    Kommentera


    • #3
      Vid 7 grader påbörjar gäddan sin lek.
      Norra stranden i vass o gräsvikar först.
      Stod där o petade på naklarna, så kom han runt hörnet o hoppade på knivet, sjutton gånger.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av matti
        Vid 7 grader påbörjar gäddan sin lek.
        Norra stranden i vass o gräsvikar först.
        Att gäddan skulle leka endast i vass- och gräsvikar är rent bullshit. Gäddorna kan leka i så väl stenvikar som uppe på grundflader mitt i en vik. Det är bottnen som är det intressanta och omgivningen runt omkring.

        Nu sa ju du inte "endast" men jag ville bara påpeka detta. Nämligen många som påstår det.

        Kommentera


        • #5
          När och var gäddan leker är ingen enkel fråga att svara på... Men generellt kan man säga... våren...
          Det finns vissa "regler" som t.ex. 7-gradigt vatten, gärna översvämmade gräsbevuxna vikar men variationerna är enorma och det BÄSTA är att leva nära ett vatten och LÄRA sig det grundligt. Här i värmland finns många avvikelser från "reglerna", bl.a. i vårt lokala p&t-vatten där gäddan leker NU när det fortfarande är isbelagt medan de i andra sjöar väntar till maj... Saker som spelar roll är sjöns storlek (och "därmed" gäddpopulationen) samt antalet lekplatser. STORA sjöar har ofta (ingen 100% -ig regel alltså) färre lekställen i förhållande till populationen och därmed en mer utdragen lek men som sagt, det finns så många avvikelser att det bästa är att ge sig ut och uppleva det live...
          Fantastiskt skådespel måste jag tillägga.

          Kommentera


          • #6
            När det är vår och solen lyser på Sjöbloms dass,
            leker gäddan i vikens vass!
            Skål!


            Redan när sjöisen blir landlös börjar smågäddorna sin lek fram mot eftermiddan kvällningen längs solbelysta stränder med lite tuvor och eller annan växtlighet.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

            Kommentera


            • #7
              Åhh f-n.. på mitt dass? Det ska jag hålla koll på

              Ursprungligen postat av BeBest
              När det är vår och solen lyser på Sjöbloms dass,
              leker gäddan i vikens vass!
              Skål!


              Redan när sjöisen blir landlös börjar smågäddorna sin lek fram mot eftermiddan kvällningen längs solbelysta stränder med lite tuvor och eller annan växtlighet.
              LaSsE

              Kommentera


              • #8
                OKej tack för svaren,,e de bäst att fiska efter eller före eller mitt i leken?
                en pappa och hans son satt i en båt å metade då frågade sonen---pappa hur mycket kostar ett flöte---inte så mycket svarar pappan.... bra för mitt sjönk just...:

                Kommentera


                • #9
                  Mitt i leken är det ingen höjdare att fiska. Dels för att de flesta gäddorna är intresserade av annat, dels för att man bör låta dem hållas och inte störa leken.

                  Kommentera


                  • #10
                    De gamla husbehovsfiskarna menade att det enda fungerande fångstsättet för lekgädda var ryssja. Eller bössa. Sax och ståndkrok, som man annars gärna använde, gav inget under leken men när den var över började gäddan äta och då var det åter dags att sätta ut ståndkrokarna och saxarna.

                    Jag har försökt att kasta efter gädda under och efter leken. Enstaka små har jag fått och de har varit färdiga med leken. När leken varit över har även de större kommit i hugget så jag vill mena att de gamla märkena beträffande gäddans ovilja att äta under leken håller streck.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 320 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 317 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 556 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X