Skärpning sportfiskare :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skärpning sportfiskare :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skärpning sportfiskare :)

    Go Kväll' Sportfiskare!

    Vi hade årsmöte i föreningen där jag sitter som kassör och fiskekortsansvarig samt är själv en av fiskekortkontrollanterna.

    Kan bara konstatera att de så kallade sportfiskarna är överrepresenterade bland det anmärkningsvärda tyvärr.

    Okej om det är ungdomar eller sommargäster som tjuvfiskar en gång eller om det handlar om ett kastspö en kväll från en släktings brygga utan att man tänkt på fiskekort. Det kan man godta bättre som ursäkt.

    Men snälla stå inte och säg att man:

    "trodde det var fritt fiske"
    "grannen/kompisen sa att det inte behövs fiskekort"
    "jag är sportfiskare och släpper tillbaka fisken så varför ska man behöva fiskekort?"
    "har inte fått någon fisk och då köper jag efteråt i så fall"

    Säg inte sånt när man kommer med fullsmetade trolling eller vertikalbåtar för hundratusentals kronor, Teamnamn på både bilen, båten och jackan. Fiskekläder med loggor så en fiskeguide ser ut som en nybörjare i jämförelse.

    Borde man inte veta regel nr1, att man är skyldig att kolla upp bestämmelser gällande fiskevattnet.

    Och snälla försök inte köpa ett kort av fiskekontrollanten! Om det fungerade, tror ni någon skulle köpa ett fiskekort om det ändå gick att köpa ett vid en eventuell kontroll?

    Ni riskerar båt och utrustning, och framförallt få stå där med skammen iklädd en 3000-kronors Rapalajacka för att det var jobbigt att åka till macken och lösa ett kort...

    Skäms på oss "Sportfiskare"
    Alumacraft så klart!

  • #2
    Jag kan inte påstå att igenkänningsfaktorn var hög när jag läste detta inlägg.

    Dessutom borde alla behandlas lika. Det spelar väl ingen roll om man tjuvfiskar från kompisens brygga eller kommer med verikalfiskeutrustning. Alla har skyldighet att ta reda på regler i förväg. Lagbrott är lagbrott.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-05-01, 20:33.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #3
      Att bli av med sin 200k båt samt utrustning a 50k kommer ju dock aldrig hända. Straffavgift, absolut. Men straffet bör ju vara i paritet med brottet.


      Sen är det bara lathet och knappast snålhet, men ärligt talat, här är det en omväg på 5,5mil ENKEL väg för att köpa kort, det är inte vettigt varesig hur tids, kostnads eller miljösynpunkt.


      Jag löser alltid kort, men vad gör man om försäljningsstället är stängt och låda saknas? Inte struntar jag i att fiska då.
      Senast ändrad av Materialet; 2013-05-01, 20:59.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Materialet Visa inlägg
        Jag löser alltid kort, men vad gör man om försäljningsstället är stängt och låda saknas? Inte struntar jag i att fiska då.
        http://www.fiskekort.se/app/index.php?page=login

        Kommentera


        • #5
          Argumenterar inte emot att man ska köpa fiskekort, men kommer en kontrollant och försöker beslagta min båt så lär en konflikt uppstå.
          Helt orimligt.

          Kommentera


          • #6
            Hade varit perfekt om det gick köpa alla fiskekort på det viset.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Pajkulan Visa inlägg
              Argumenterar inte emot att man ska köpa fiskekort, men kommer en kontrollant och försöker beslagta min båt så lär en konflikt uppstå.
              Helt orimligt.
              http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930787.HTM

              47 § Om någon ertappas på bar gärning när han eller hon begår brott enligt denna lag, får beslag göras av fisk, redskap, fiskefartyg eller andra föremål som
              1. skäligen kan antas ha betydelse för utredning av brottet, eller
              2. kan antas bli föremål för förverkande enligt denna lag.
              ...

              Bryter man lagen får det också konsekvenser. Kan väl också tyckas trist att man måste lämna över sin svindyra ferarri till polisen om man bara kört "lite" för fort. Men orimligt är det inte...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Jag kan inte påstå att igenkänningsfaktorn var hög när jag läste detta inlägg.

                Dessutom borde alla behandlas lika. Det spelar väl ingen roll om man tjuvfiskar från kompisens brygga eller kommer med verikalfiskeutrustning. Alla har skyldighet att ta reda på regler i förväg. Lagbrott är lagbrott.
                Absolut ska det vara lika för alla. Dock kan jag tycka att en som kommer med väldigt mycket utrustning och bevisligen lägger ner väldigt mycket tid och pengar på sitt intresse borde veta bättre om vad som gäller. Eller självklart vet de att fiskekort krävs men fiskar ändå.

                Igenkänningsfaktorn är inte hög hos mig heller men fortfarande är det faktum att dessa storfiskare är överrepresenterade i tjuvfisket för oss. Tyvärr.

                Sen kommer nästa steg och frågan väcks om begränsa till 1 spö för att få bort trollingbåtarna som "inte kan sköta sig"
                Okunskap från båda sidor leder sällan till något bra.

                För att klargöra så blir ingen av med båten. Den kan tas i beslag och utrednings görs men grejorna kommer åter.
                Sen förstår jag inte problemet, om det är krav på fiskekort så köper man innan man blöter krokarna i sjön. Inga undantag.

                Det är inte en rättighet att få fiska fritt hur hårt det än låter. En fiskeförening förvaltar fiskerätten och genom lösande av ett dagskort eller årskort får man som gemene man därmed fiskerätt. Fortfarande kan föreningen/förvaltaren bestämma om fiskeförbud, båtförbud eller annan begränsning.

                Samma enkla anledning till att man inte bara kan köpa ett gevär, knata till skogs, skjuta en älg och ta hem, oavsett om man själv tror det eller att grannen säger att man får
                Alumacraft så klart!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                  http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930787.HTM

                  47 § Om någon ertappas på bar gärning när han eller hon begår brott enligt denna lag, får beslag göras av fisk, redskap, fiskefartyg eller andra föremål som
                  1. skäligen kan antas ha betydelse för utredning av brottet, eller
                  2. kan antas bli föremål för förverkande enligt denna lag.
                  ...

                  Bryter man lagen får det också konsekvenser. Kan väl också tyckas trist att man måste lämna över sin svindyra ferarri till polisen om man bara kört "lite" för fort. Men orimligt är det inte...
                  Nu var det ju inte så att jag menade att det inte var sant. Däremot anser jag att konsekvensen är orimlig sett till brottet. Hur ofta beslagtar polisen en bil för att man kör för fort?
                  Men det jag egentligen är ute efter är att det orimliga ligger i att någon som inte är polisen kan beslagta mina grejer, och ja jag köper fiskekort så jag vet inte varför jag egentligen diskuterar detta.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Pajkulan Visa inlägg
                    Argumenterar inte emot att man ska köpa fiskekort, men kommer en kontrollant och försöker beslagta min båt så lär en konflikt uppstå.
                    Helt orimligt.
                    Ingen kommer försöka ta din båt om du har fiskekort.

                    Saknar du fiskekort kan det bli aktuellt att hålla båten.

                    Därför opererar vi sällan ensam då man saknar vittnen och tjuvfiskare har ofta kniv och är sällan glad att lämna båten.

                    Blir det ändå konflikt mellan fiskare och två fiskekontrollanter brukar det sällan vara tjuvfisket som diskuteras i tingsrätten veckorna senare.

                    Rubricering hot eller våld mot tjänsteman är inget att eftersträva till sitt CV.

                    När alternativet för att varmt välkommet fiska hos oss kostar som en halv wobbler
                    Alumacraft så klart!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 589 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X