Gäddfiske - Hjälp att välja tafsmaterial+spinn set - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske - Hjälp att välja tafsmaterial+spinn set

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfiske - Hjälp att välja tafsmaterial+spinn set

Hej!
    Tänkte handla lite gäddfiskegrejjor, bland annat ett nytt spinnspö och tafsmaterial till fluga, spinn, jerk och ismete. Jag vill handla allt från webben och då helst från samma hemsida på grund av fraktkostnaden. Dogger har fungerat bra för mig förut så kommer därför att länka vad jag tror fungerar bra från deras hemsida, vill då höra om nån här på forumet har erfarenhet av produkten eller kanske rekommenderar något annat material/märke osv..

Flugtafs: 1'a 2'a lekande och beteslås stl 8 eller 10?

Jerktafs: För tunn? Bättre? Lekande och beteslås stl 6?

Spinntafs: slänger sällan drag över 50g på spinn lekande och beteslås stl 8?

Ismetetafs: 1'a 2'a lekande och beteslås stl 8?

Vad jag förstått så ska man ha "Super rolling" lekande och då undrar jag om man ska ha crosslock, hardlock eller vad är det som gäller för beteslåset?

Spinn set: SG MP PRO 8' 15-50 g Har egentligen en hyfsad rulle så det går bra med bara spö också och har en budget runt 1000-1200kr
    Hur mycket tappar man i kastlängd om man går ner från 10' till 8' ? mitt förra vara 10' men nackdelen var att det knappt fick plats i bilen 2-delat

Tack på förhand!
    Senast ändrad av Cookie o0; 2013-07-13, 00:58.
    KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

Har också handlar en del från Dogger, de har suverän service!

Tänkte ge svar på ett par av dina frågor (om än inte alla): När det gäller tafsar till gäddfiske använder jag själv nästan alltid fluorocarbon, oavsett om det handlar om jerk eller spinn. Funkar väl utmärkt även till flugfiske (möjligen till ismete då som du bör satsa på något slags wire istället kanske). Hyfsat billigt och väldigt bra: http://www.dogger.se/bg-fluocarbon-l...924-c-907.aspx

När det gäller spö så tycker jag personligen att 10 fot känns för långt i de flesta sammanhang där man fiskar gädda. Otympligt att kasta med i båt om man är några stycken och likaså från land om det är mycket träd och så. 8 fot är mer allround. MP Pro-spöet säljer de ju för bara 599 kr och det ska ju vara bra. http://www.dogger.se/sg-mp-pro-8-p-4248-c-1092.aspx (Men annars har de ju även lite mer exklusiva spön i den längden och klassningen om du vill lyxa till det).

Kommentera

Personligen hade jag valt Savage Gear bushwacker XLNT 8" 15-50 istället för mp pro 15-50.
      Buchwackern har en rappare o snabbare klinga vilket jag föredrar men det är som sagt en smaksak, finns till bra pris det också.
      Mvh krikle

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
        Har också handlar en del från Dogger, de har suverän service!

Tänkte ge svar på ett par av dina frågor (om än inte alla): När det gäller tafsar till gäddfiske använder jag själv nästan alltid fluorocarbon, oavsett om det handlar om jerk eller spinn. Funkar väl utmärkt även till flugfiske (möjligen till ismete då som du bör satsa på något slags wire istället kanske). Hyfsat billigt och väldigt bra: http://www.dogger.se/bg-fluocarbon-l...924-c-907.aspx

När det gäller spö så tycker jag personligen att 10 fot känns för långt i de flesta sammanhang där man fiskar gädda. Otympligt att kasta med i båt om man är några stycken och likaså från land om det är mycket träd och så. 8 fot är mer allround. MP Pro-spöet säljer de ju för bara 599 kr och det ska ju vara bra. http://www.dogger.se/sg-mp-pro-8-p-4248-c-1092.aspx (Men annars har de ju även lite mer exklusiva spön i den längden och klassningen om du vill lyxa till det).
        Jag känner inte för att köra med fluorocarbon då det finns risk att gäddan biter av tafsen och så måste man väl byta rätt ofta för att minimera den risken? Möjligen sugen på att testa det till flugfisket fast vet inte om det är värt då jag inte kommer fiska gädda särskilt mycket med fluga. Har ett klass 6 flugspö på 9 fot och en lätt gäddfluga som jag tänkte prova med. Blir nog samma mjuka wire som jag använder till spinn
        Angående spöet så blir det ett MP Pro, hoppas inte det påverkar kastlängden allt för mycket då jag ofta fiskar från land, visst det är en del buskage och så, men har klarat mig hittills

Ursprungligen postat av krikle Visa inlägg
        Personligen hade jag valt Savage Gear bushwacker XLNT 8" 15-50 istället för mp pro 15-50.
        Buchwackern har en rappare o snabbare klinga vilket jag föredrar men det är som sagt en smaksak, finns till bra pris det också.
        Mvh krikle
        Jag valde MP Pro set då det stod att den också hade snabb aktion, kände dessutom att den gamla rullen kanske var lite sliten, haspeln krånglar bland annat.

Tack för tipsen jag fått, det uppskattas!
        KassPåAttHåva

Kommentera

Blir denna tafs till fluga och spinnfiske: Carbon Coated Wire, 30 lb

Då har jag några frågor kvar som jag uppskattar svar på.

1. Duger denna för ismete och ska man då välja 30 eller 40lb: 30LB 40LB
          2. Ska man välja nån av dessa till jerk eller någon annan?: 0,3mm 20kg/44lb 5m - 40lb/18kg Drygt 3m
          3. Är det stl 6 på lekande och beteslås man brukar ha till jerkbait?

Såg nu då jag sökte runt på forumet att många använder grövre dimension till jerktafsar än vad jag länkade till, vad är anledningen till det, betets gång eller för mycket slit på tafsen? denna kanske är bättre isåfall: SG Titanium Single Strand Wire
          0.5mm 40kg/88lb 3m
          Senast ändrad av Cookie o0; 2013-07-14, 01:14.
          KassPåAttHåva

Kommentera

Ursprungligen postat av Cookie o0 Visa inlägg
            Såg nu då jag sökte runt på forumet att många använder grövre dimension till jerktafsar än vad jag länkade till, vad är anledningen till det, betets gång eller för mycket slit på tafsen? denna kanske är bättre isåfall: SG Titanium Single Strand Wire
            0.5mm 40kg/88lb 3m
            Detta kör jag alltid på till jerkbait:
            Jag kör på berkley 30 LB 0.026 wire med nylon coating då man smidigt tvinnar och smälter samman tafsen, urstarkt. beteslås har jag uteslutande crosslock då jag tycker dom känns säkrast. typ http://www.dogger.se/bft-crosslock-a...617-c-724.aspx och ett matchande lekande i andra änden såklart.

vid vanligt spinnfiske går jag bara ner i dimension på crosslock och lekande med samma tafsmaterial.

Kommentera

30lb tafsen duger utmärkt till ismete. Jag har kört på den hela förra säsongen. Bytte bara 3-4 tafsar på hela säsongen. Iofs så blev det kanske bara 15 pass, men ändå. Den går också smälta ihop, om man vill det.
              http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                30lb tafsen duger utmärkt till ismete. Jag har kört på den hela förra säsongen. Bytte bara 3-4 tafsar på hela säsongen. Iofs så blev det kanske bara 15 pass, men ändå. Den går också smälta ihop, om man vill det.
                Okej så 40LB är overkill? tänkte att det är lika mycket tafsmaterial man får med per spole och priset är detsamma.
                KassPåAttHåva

Kommentera

Ursprungligen postat av Risbrokarlsson Visa inlägg
                  Detta kör jag alltid på till jerkbait:
                  Jag kör på berkley 30 LB 0.026 wire med nylon coating då man smidigt tvinnar och smälter samman tafsen, urstarkt. beteslås har jag uteslutande crosslock då jag tycker dom känns säkrast. typ http://www.dogger.se/bft-crosslock-a...617-c-724.aspx och ett matchande lekande i andra änden såklart.

vid vanligt spinnfiske går jag bara ner i dimension på crosslock och lekande med samma tafsmaterial.
                  Okej, såg att crosslocks var slut men jag länkade till ett par hardlock som också ska vara bra och det sitter super rolling lekande på dem. Då undrar jag om man verkligen behöver ett lekande på beteslåset då man ändå ska ha ett i andra änden av tafsen? så om man vill spara några kronor borde man kunna ta loss lekandet från beteslåset och skita i att köpa lekande?
                  KassPåAttHåva

Kommentera

Foton

Collapse