Kan någon förklara vad som är ofint med regnbågsfiske - jag fattar inte riktigt... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan någon förklara vad som är ofint med regnbågsfiske - jag fattar inte riktigt...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kan någon förklara vad som är ofint med regnbågsfiske - jag fattar inte riktigt...

Så fort någon börjar ställa frågor kring regnbågsfiske oavsett forum börjar alltid en "stor grå massa" predika att regnbågsfiske inte är sportfiske på riktigt - kan någon förklara vad som är så otroligt fel med just rengbågsfiske.

Har vid några sporadiska försök i några olika vatten endast fått ett fåtal bågar, samtliga tagna på spinnare.

Så nu vill jag en gång för alla få berättat för mig vad som stör folk så oerhört med fiske efter båge.
    Senast ändrad av Bergman; 2013-08-30, 11:22.

Det är nog hela grejen med att pytsa i fisken ena dan, och dra upp den dan efter..

Kommentera

Plus att regnbågar utsatta i regel knappt har någon stjärtfena kvar vilket tar bort känslan av kamp.
      Se på vilda regnbågar vilken enorm och vacker stjärtfena de har, och så jämför man med tex:

Click image for larger version

Name:	regnb4900.jpg
Views:	1
Size:	20,6 KB
ID:	1769784
      ( bild lånad från google )

Jag tycker inte kampen från en regnbåge är något märkvärdigt alls, det tillsammans med att de odlas upp till något kilo för att sedan fylla en bassäng ( damm, göl eller sjö ) som någon kommer och fiskar upp dem ur. Allt detta gör att jag inte anser det vara något att hurra för. Men visst är det väl "sportfiske" på sitt sätt.
      Senast ändrad av tintin_jkpg; 2013-08-29, 21:45.

Kommentera

Regnbågen har ju en slags broilerstämpel, via PutNtake-fisket.

Men en båge med fina hela fenor är ju en rolig fajter på lätta grejer.
        Skitfiske då!!!

Kommentera

Folk tycker att det är lite plastigt, så har i alla fall jag fattat det.
          Själv tycker jag det kan ge roliga fighter på lättare utrustning.

Kommentera

Mitt båge-pb på 4.2kg är den häftigaste fight jag har varit med om. Ursinniga rusningar både upp, ner & åt sidorna. Hela fisken var över ytan x antal gånger.
            Fångades med lätt rigg & på en 10g toby.
            Denna togs vid en kraftstation i anslutning till fryken.

Fiskar dock aldrig riktat mot regnbåge men helt klart en häftig (odlad) bonusfisk.
            Bara ett kast till..

Kommentera

Själv har jag aldrig förstått grejen med att åka omkring i en motorbåt och trolla efter tex gädda och gös,då sitter jag mycket hellre och metar regnbåge i en fin natur i en liten sjö.
              Men fiska i en grusgrop eller en liten damm skulle jag inte göra och inte heller i en sjö där dom planterar i samma dag som man fiskar.
              Karp planteras också in i små sjöar (alla karpar i Sverige härstammar från inplanterad fisk) men det har ingen något emot och det är förmodligen för att dom ibland kan fortplanta sig under gynnsamma förhållanden.
              Om regnbågen kunde fortplantera sig skulle nog synen på regnbågsfisket bli bättre.
              Huvudsaken är ju ändå att du själv tycker fisket är roligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Åman Visa inlägg
                Karp planteras också in i små sjöar (alla karpar i Sverige härstammar från inplanterad fisk) men det har ingen något emot ...
                Du var inte med på Scanners tid!

sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Åman Visa inlägg
                  Karp planteras också in i små sjöar (alla karpar i Sverige härstammar från inplanterad fisk) men det har ingen något emot och det är förmodligen för att dom ibland kan fortplanta sig under gynnsamma förhållanden.
                  Skillnaden är dock att karpen sätts oftast ut som liten och tillbringar många år i sjön innan fångst.

Kommentera

När var eller hur man fiskar spelar mindre roll huvudsaken är väl att man själv tycker det fisket man håller på med är roligt. Alla har olika kriterier för vad som är ett roligt fiske det är bara att respektera att börja diskutera hur,var och vad man SKA fiska känns rätt meningslöst.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 537 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34