Tips på flytoverall, tvådelad eller en? Alt. smidigt skalställ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på flytoverall, tvådelad eller en? Alt. smidigt skalställ!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på flytoverall, tvådelad eller en? Alt. smidigt skalställ!

    Har tittat lite efter en flytoverall men har aldrig ägt en så undrar vad mer än vikt/storlek ska titta efter? Hur är fladens overaller, i jämförelse med andra dyrare märken? Alternativt ett smidigt men varmt och helt regntätt skalställ. Så får man köra med flytväst över..

  • #2
    Tycker du ska skippa 2 delad, dom känns/är för styva. Overall tycker jag du ska satsa på och Fladen funkar alldeles utmärkt

    Kommentera


    • #3
      Har hört en hel del negativt om fladen, så var inte för snabb att köpa en.
      Bloggen | Portfolio

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
        Har hört en hel del negativt om fladen, så var inte för snabb att köpa en.
        Är mkt nöjd med min Fladen 840 , den är varm , torr & smidig .
        Innan jag köpte den läste läste jag på endel & det fanns alltid något som inte var bra med dom andra märkena (små saker) , men jag kunde inte hitta någe negativt om fladen

        Kommentera


        • #5
          Skulle rekommendera en overall över tvådelat. Nu är det ju inte så att en flytoverall ger jättebra skydd om man ramlar i vattnet, jämfört med en överlevnads dräkt, men tvådelade är ännu sämre då man har en till stor öppning mellan byxorna och jackan som släpper in vatten, så chocken är värre då det rinner in vatten snabbare och det blir kallare om man måste ligga en stund. Även om man bortser från säkerhets aspekten så är det rätt skönt att slippa en glipa/dubbelt tyg i skarven.
          Fördelen med tvådelat är ju att man kan använda bara flytjackan om det är lite varmare ute, och det är ju bättre än inget alls.

          Sen borde man alltid använda flytväst även om man har overall på sig då overallen inte ger tillräckligt bra flythjälp egentligen.

          Kommentera


          • #6
            Finns väl inte så många tvådelade på marknaden, men jag kan rekommendera Sundridge Lightweight om den fortfarande finns att få ta tag på. Räknar inte precis med att den ska hålla en varm om man skulle trilla ner i kallt vatten, men så länge man är ovanför vattenytan är den varm och skön och betydligt smidigare än hela overaller.

            Kommentera


            • #7
              Jag har fladen maxximus tvådelade. Inget negativt att säga om den! För mig är det bara tvådelade som gäller.

              Kommentera


              • #8
                Oj delade meningar. Tanken är väl att hålla mig i båten dom gånger den används, och håller en varm och torr där. Men den ska ju inte vara dålig om man skulle råka ramla överbord..

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                  Oj delade meningar. Tanken är väl att hålla mig i båten dom gånger den används, och håller en varm och torr där. Men den ska ju inte vara dålig om man skulle råka ramla överbord..
                  Även en tvådelad flytoverall (om det inte är en bluffvariant) har ju flytkraft, men man ska notera att de endast är tänkta som flythjälpmedel för simkunniga personer. När det gäller värmeegenskaper i vattnet är det däremot en helt annan femma. Tror inte det handlar om många minuter längre som man skulle klara sig i 0-gradigt i vatten med en hel flytoverall gentemot en delad. Då är det istället de betydligt dyrare torrdräkterna som gäller.

                  Finns ett filmklipp där Fiskejournalen (tror jag) jämför hur det är att hoppa ner i en isvak med (hel) flytoverall kontra torrdräkt (med varma kläder under) och skillnaden blir ganska uppenbar. Hittar dock inte länken nu.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag kommer använda den främst som något varmt och vattentätt. Ät inte jätte många gånger per år den kommer att användas. Med det sagt ska det ändå inte va någon skit

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 592 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X