Sponsrade fiskare och dess utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sponsrade fiskare och dess utrustning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sponsrade fiskare och dess utrustning

    Tyckte det var dags att skriva några ord om sponsrade fiskare och deras utrustning.
    Det gnälls, klagas en hel del i många trådar om huruvida man kan tro på vissa personer för att de är sponsrade, jobbar i branschen osv.
    Tyckte helt enkelt att det var dags att belysa ämnet!

    Vi fiskare har alltid sneglat på varandra. På andras utrustningar, sätt att fiska och på varandras båtar.
    Inget konstigt i det.
    Ofta handlar det om stora pengar och man vill få så mycket underlag som möjligt samlat innan ev. köp av nåt nytt.
    Samtidigt måste man vara medveten om att det går nåt slags mode, även inom fisket.
    Det här har man kunnat se tydligt inom trollingvärlden då alla plötsligt skulle ha en Ryds 600, sen en Beason, sen en Silver, sen en båt med pilothouse....
    Bland de mindre båtarna dominerade Linder 400 länge, sen kom Quintrex och nu är det de amerikanska båtarna som är hetast.....Ja listan kan göras lång.

    På senare år har vi även kunnat se hur vissa grossister/handlare knutit till sig ett antal personer i sk. team.
    Jag tänker närmast på CWC, ABU, Fairpoint, Savage Gear osv.
    Det här är ett utmärkt sätt att få reklam för sina produkter på ett effektivt sätt.
    Vill man sälja en vara måste den synas!
    I bakvattnet av det här passar givetvis även grossister av båtar, elektronik osv på att få ut sitt budskap genom att inleda ett samarbete med dessa fiskare.
    Även de större fiskesajterna och bloggarna i Sverige är värdefulla när det kommer till reklambanners osv.
    Det här är något jag tror kommer bli vanligare i framtiden.

    Men tillbaka till själva fiskarna.
    Till de killar/tjejer som blivit utvalda till att få representera ett visst märke.
    Man ska ha en sak klart för sig.....En viktig sak:
    För att få bli en av dessa utvalda måste man vara en riktigt duktig fiskare. Glöm inte det!
    Självklart är det en ära att bli utvald. Och på ekonomisk sikt en otrolig lättnad när man plötsligt kanske inte behöver betala fullt pris för allting och kanske även får en del helt gratis.
    I gengäld hjälper dessa personer till med betesutveckling, nya metoder och nya infallsvinklar.
    Otroligt värdefullt för oss allihopa!
    Jag tycker att vi alla ska gratulera dessa personer för att de lyckats, inte vara avundsjuka.

    Samtidigt sätter sig dessa personer i en kanske lite jobbig sits.....
    De syns helt plötsligt. I tidningar, på TV och på nätet.
    Allt de gör granskas av tusentals ögon. Och då gäller det att göra rätt, att få de stora fiskarna och det med rätt utrustning.
    Man kan helt enkelt inte säga att gösen tog på en Fin-S när man fiskar för ABU. Eller att gäddan tog en Westin Platypus när man fiskar för CWC.
    Det här är viktigt att tänka på!
    Givetvis ska man ta del av dessa fiskares råd och tips, men samtidigt ta det med en nypa salt.
    Ha hela tiden i baktanke att detta är r i k t i g t duktiga killar/tjejer som vet vad de gör men att de samtidigt är lite styrda av sina uppdragsgivare.

    När det sen kommer till val av båtar osv börjar det iaf för min del bli riktigt intressant.
    Mycket beroende på att det är den dyraste utrustningen många fiskare använder.
    Även här måste man tänka på att "proffsen" är lite färgade i frågan.
    Så länge de har ett samarbete med en båtgrossist måste de tänka lite på vad de säger. Måste framhäva fördelarna och tona ner eventuella nackdelar.
    Det är inget konstigt i det.....
    Många gånger kan det faktiskt vara svårt att fråga en båtägare vad han/hon tycker om sin båt. Många vill helt enkelt inte erkänna att de kanske gjort en dålig affär.
    Men en sak är säker: En båtägare kan a l d r i g säga att just den båten är bäst i världen!
    För de har helt enkelt inte testat alla båtar i världen.....
    En båtägare kan enbart vara nöjd utifrån sina egna premisser och erfarenheter.
    En del av "proffsen" har fiskat i många år från en mängd olika båtar och har mycket att jämföra med, medan en del kanske inte är riktigt så båtvana.
    Tänk på det när ni står i begrepp att skaffa ny båt.

    En liten sammanfattning om våra "proffs" som lyckats bli mer eller mindre sponsrade:
    Lyssna på vad dom säger, ta del av deras tips och råd för det är i grunden väldigt kapabla fiskare.
    Ta hjälp av dom för att utveckla ert eget fiske.
    Ta rekommendationerna om vilket märke som är bäst med en nypa salt.
    Tänk på att även om det rör sig om duktigare fiskare kan de inte allt.
    Tänk också på att de måste följa "modet", måste ha det senaste även om det kanske inte är det bästa.
    Bli inspirerade....men inte lurade.

    Det här är vad jag tycker.....Vad tycker du?
    Fyll gärna på med egna frågor, erfarenheter och tyckanden!
    //Micke

  • #2
    Mycket bra sagt!

    Med erfarenhet av andra hobbyn och livsstilar har man lärt sig att se igenom dessa som köper sig sig livsstilar och med pengar försöker utåt i alla fall se ut som de är proffs. Många ggr hälsar de inte ens för man har en 2000kr båt med en 2,5hk motor. Hejar ändå och frågar man hur fisket går mumlar de nåt åt fäster blicken snabbt framåt för att låsas att de är helt inne i att styra båten i 2knop och behöver maximalt med koncentration. Det är dessa människor som branschen vill åt, för här finns det pengar så fort ett proffs använder grejerna ska alla dessa PRO-wanabe köpa det.

    Jag drivs av egna lösningar, vägar och uppfinningar för att effektivisera mitt fiske. Får jag mer fisk? nja går upp och ner men jag får den stimuleringen och njutningen som jag söker i denna hobby och sådan har jag varit oavsett om jag kör roadracing, fiskar eller pysslar med andra hobbyn.


    Ska man försöka leva och ha det som dessa sponsrade proffsfiskare har landar man nog på ca 300 000kr för att bara komma ut på sjön och njuta lite av fisket.

    Kommentera


    • #3
      Bra skrivet!
      Senast ändrad av Tobias; 2013-10-05, 12:27.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      • Newborn
        Svar till Värde?
        av Newborn
        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
        2024-01-13, 20:31
      • Knox88
        Värde på spön ?
        av Knox88
        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
        2023-08-13, 11:49
      • Backslag
        Svar till Cisco Kid, mindre
        av Backslag
        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
        2023-09-03, 20:16

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
      15 svar
      4 587 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Henke E
      av Henke E
       
      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
      63 svar
      13 604 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
      16 svar
      1 467 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg mrfisker  
      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
      19 svar
      5 336 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Henke E
      av Henke E
       
      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
      20 svar
      25 577 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Henke E
      av Henke E
       
      Arbetar...
      X