Hullingfritt vid jiggfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hullingfritt vid jiggfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hullingfritt vid jiggfiske

    Hej!

    Jag fiskar mer och mer med jiggar och kör i stort sett bara C&R-fiske. Nu har jag börjat fundera på att fiska hullingfritt och är intresserad av vad ni med erfarenhet av detta tycker. T.ex. om ni anser att fisken tar mindre skada, om sannolikheten att tappa fisk ökar med mera. Jag är intresserad av alla relevanta åsikter kring detta.

    För att förtydliga så spinnfiskar jag alltså mer eller mindre uteslutande med jigg med en enkelkrok men som idag har hulling.
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

  • #2
    Nyper alltid in hullingen på mina jiggar när jag fiskar gädda och kör inga stingers utan bara en 10/0 på 10gramsskalle. Upplever inte att jag tappar mer fisk. Dock får man anpassa drillningen om du ser att jiggen sitter dåligt och ha ALDRIG slaklina.
    /H

    Kommentera


    • #3
      Tjääna
      Jag har inte tryckt in hullingen, tycker inte att det behövs så länge jag inte kör med stinger utan endast enkelkrok. Vet inte hur många tusen fiskar jag fångat abborrar/gäddor men jag vet att kroken så gott som alltid är lätt att lossa så länge man har grejor till det. Käftöppnare och olika tänger.
      Däremot så har jag sett på gäddor (oftast mindre) att om man har krokat dom i överkäken så har enkelkroken och antagligen själva mothugget/drillningen gjort en reva i överkäken som kan vara några centimeter. Det känns väl inte så bra om sanningen ska fram. Att det blir så beror nog på stumma linor och hårda krokar och kanske för att man tar dom för hårt.
      m v h
      Bb
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

      Kommentera


      • #4
        Nu kör jag mest jerk och fluga (och då med inklämd hulling) och jag tycker inte jag tappar mer fisk för det, möjligtvis nån då och då på fluga. När jag jiggade mycket gös förra sommaren så körde jag också inklämd hulling, Funkade bra, tyckte jag. Men det blev ju ibland någon fisk som släppte framför fötterna på en.

        Men jag resonerar att om jag ändå ska köra C&R så kan jag lika gärna köra inklämd hulling. Fisken ska ju ändå tillbaka i vattnet. Jag föredrar hellre att jag tappar ett fisk än att den kommer dö av skadorna efter avkrokning (om kroken sitter dåligt d.v.s.). Skulle det vara så att man får upp fisken och den sitter på ett dumt ställe, så är den ju lättare att plocka bort än en krok med hulling. Mindre skada skedd på fisken och mindre stress.
        "A bad day of fishing is still better than a good day at work"

        SweCam Fishing:
        https://www.youtube.com/user/fisherman993

        Kommentera


        • #5
          En sak som jag lärt från flugfisket är att mjuka spön och inklämd hulling orsakar avsevärt mindre skada än stumma spön och linor. Även om man pressar fisken hårt så flexar spöt istället för att riva sönder fisken.

          Jag skulle också vilja påstå att jag tappar mindre fisk på mjukare spön, speciellt vid hullinglöst fiske, flexet i spöt och bra press hjälper att undvika slaklina och fisken tar sig inte lika lätt loss som vid ett stummt motstånd.
          Anders @ gäddfiske.se

          Kommentera


          • #6
            Det här var ett tag sedan. Men frågan är åter aktuell. Jag jiggfiskar (eller spinnfiskar) inte i närheten av så mycket som då tråden startades men har kört en del jigg efter abborre nu i sommar. Igår klämde jag in hullingen på kroken vid vårt fantastiska abborrfiske.

            Resultatet? Inte en fisk tappad men däremot väldigt smidig och enkel avkrokning. Självklart drillas fisken med spänd lina (vilket för övrigt man gör även om kroken har hulling). Men själva avkrokningen gick oerhört smidigt. Och så skönt det är att inte behöva ”gräva ut” en hulling som tryckta in i fiskens mun. Tänk på fisken, mer hullingfritt!
            http://enamatorfiskare.blogspot.se
            Instagram enamatorfiskare

            Kommentera


            • #7
              Det måste finnas en mellanväg mellan att använda en helt hullingfri krok och hullingar som sitter stenhårda. Bör gå att utveckla en krok med hullingar som är lätt att kroka av, exempelvis genom att kroken hålls i en viss vinkel.

              Kommentera


              • #8
                Microhulling är en bra kompromiss till jigg när man enbart kör med en enkelkrok, på beten med fler krokar har jag redan tryckt ned hullingen.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Microhulling är en bra kompromiss till jigg när man enbart kör med en enkelkrok, på beten med fler krokar har jag redan tryckt ned hullingen.
                  Vilka jiggskallar kan du rekommendera med detta?
                  http://enamatorfiskare.blogspot.se
                  Instagram enamatorfiskare

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  • Newborn
                    Svar till Värde?
                    av Newborn
                    Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                    2024-01-13, 20:31
                  • Knox88
                    Värde på spön ?
                    av Knox88
                    Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                    2023-08-13, 11:49
                  • Backslag
                    Svar till Cisco Kid, mindre
                    av Backslag
                    Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                    2023-09-03, 20:16

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                  15 svar
                  4 563 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  63 svar
                  13 320 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                  Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                  16 svar
                  1 454 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg mrfisker  
                  Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                  19 svar
                  5 317 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                  20 svar
                  25 553 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Arbetar...
                  X