Tips och trix för Novembergäddan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips och trix för Novembergäddan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips och trix för Novembergäddan?

    Imorgon ska jag förmodligen ut på mitt sista gäddpass innan isen lägger sig, eventuellt går det att avvakta med båtupptagningen tills nästa helg och klämma in ett pass då också.
    Isen har lagt sig på några mindre sjöar här i norr och den känns inte långt borta i den större sjö som jag har båten sjösatt i nu heller, vattentemperaturen ligger endast på några få grader och gäddan är stel.
    I fredags for jag och en kompis ut på sjön efter en tidigt avslutad arbetsdag och det fanns en del is runt vassen men den gick att bryta med båten, uppskattningsvis 1,5cm på sina tjockaste ställen.
    Vi var ute i ca tre timmar och sedan mörknade det, fisken uteblev liksom helgen innan. Vi har endast tid att fiska på helgen eftersom det mörknar så fort och senast det blev fisk var ännu en helg tillbaka, 27'e Oktober.
    Det blev bara en liten snipa men dagen innan kom det iallafall upp en gädda på 6kg men nu har det som sagt gått två helger utan fisk om vi bommar imorrn och det vore tråkigt att avsluta på det viset

    Nu då det blivit kallare i vattnet så har vi mest kört med gummibeten i 15 cm klassen, både spunnit hem med vevstopp och provat vertikalfiske men då utan ekolod.
    Vi har mest fiskat runt en udde på 4, 6 och som djupast 12m+, ankarlinan är inte längre
    Så hur ska vi göra för att locka gäddan upp i båten?, den behöver inte vara stor men desto roligare med lite storlek såklart
    KassPåAttHåva

    Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

    Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

  • #2
    Jag skulle satsat på mindre beten. Det finns ju inget som säger att en större gädda inte tar ett litet bete, samt att du antagligen får fler gröningar. 12-15 cm shadjiggar, tailbeten är det jag skulle kört. Skulle börja att söka gäddan grunt i vikar där vinden legat på ett par dagar. Fiska hem betena långsamt och kanske slänga in någon tempoväxling för att trigga till hugg.

    Hittar du inte gäddan där så prova nästa vik eller sök lite djupare, de är bara att nöta upp dem!

    Skitfiske!

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Cookie o0 Visa inlägg
      Imorgon ska jag förmodligen ut på mitt sista gäddpass innan isen lägger sig, eventuellt går det att avvakta med båtupptagningen tills nästa helg och klämma in ett pass då också.
      Isen har lagt sig på några mindre sjöar här i norr och den känns inte långt borta i den större sjö som jag har båten sjösatt i nu heller, vattentemperaturen ligger endast på några få grader och gäddan är stel.
      I fredags for jag och en kompis ut på sjön efter en tidigt avslutad arbetsdag och det fanns en del is runt vassen men den gick att bryta med båten, uppskattningsvis 1,5cm på sina tjockaste ställen.
      Vi var ute i ca tre timmar och sedan mörknade det, fisken uteblev liksom helgen innan. Vi har endast tid att fiska på helgen eftersom det mörknar så fort och senast det blev fisk var ännu en helg tillbaka, 27'e Oktober.
      Det blev bara en liten snipa men dagen innan kom det iallafall upp en gädda på 6kg men nu har det som sagt gått två helger utan fisk om vi bommar imorrn och det vore tråkigt att avsluta på det viset

      Nu då det blivit kallare i vattnet så har vi mest kört med gummibeten i 15 cm klassen, både spunnit hem med vevstopp och provat vertikalfiske men då utan ekolod.
      Vi har mest fiskat runt en udde på 4, 6 och som djupast 12m+, ankarlinan är inte längre
      Så hur ska vi göra för att locka gäddan upp i båten?, den behöver inte vara stor men desto roligare med lite storlek såklart
      32 av 34. För ett lyckat senhöstfiske kolla vindriktningen dagarna före!

      "För ett lyckat senhöstfiske efter gädda gäller det att lägga märke till vindriktning och vattentemperatur. Du kan fiska efter gäddan där vinden ligger på (lovartsidan) ända tills vattentemperaturen kryper under +4 gr.C. Då börjar gäddan söka lä i vindskyddade vikar samt bakom uddar och mindre, skyddande öar. Kolla också vindriktningen några dagar före fisketuren! Där vinden har legat på flera dagar i sträck, där hittar du sannolikt gäddan med stort "G".
      Variera inspinningshastigheten vid vart tredje kast tills du funnit vilken fart på betet gäddan hugger vid. Någon gång kan gäddan hugga på riktigt snabba wobbler under senhösten, men långsam inspinning med ett eller två spinnstopp efter varje kast brukar vara mest framgångsrikt vid senhöstfiske efter stor gädda. Ledade wobbler som Bomber 16J och Cisco Kid CKJ Wrangler, som rör sig yvigt vid långsam inspinning brukar kunna forcera stora gäddor till hårda, blixtsnabba hugg.

      I november och december fungerar gäddfisket bra under dygnets alla ljusa timmar. Glöm bara inte mitt grundtips att fiska där vinden ligger på och speciellt där det är lite grumligare vatten...gärna runt och utmed natebankarna. Ödsla inte många kast på varje plats så här års. Nötfiske i branterna hör våren till! Nu på senhösten hugger gäddan ofta i första eller andra kastet. Ankra inte utmed grunda strandkanter, i flader och vikar utan driv med vinden och kasta av i medvind och solfjädersform. I djupare vatten måste man ankra för att kunna fiska av "Hot Spotsen" effektivt. Här får du byta ut den ledade Bomber 16J wobblern mot en mera djupgående wobbler som Cisco Kid 600 och CKJ Wrangler, Rebel DJ30S samt Swim Whizz Vid jerkbaitfiske gäller exakt samma regler och färger. Kör med ett grundgående jerkbait på vattendjup mellan en och tre meter och långsamt sjunkande jerkbait i djupare vatten.

      Stora gäddor över 12 - 14 kilos vikt påträffas inte ofta inne på riktigt grunt och klart vatten där de har svårt att jaga och överrumpla snabba bytesfiskar. Sök de stora gäddorna i något djupare eller grumligare vatten och då gärna i utkanterna av mindre kullar med cabomba, gäddnate och krusnate. Ibland hittar du stora gäddor i ännu grundare vatten under senhösten, men det är sannolikt utmed kanter där vinden ligger på hårt eller har legat på hårt under flera dygn och samlat upp mängder med småfisk."

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

      www.trumman.com

      Kommentera


      • #4
        Tack så mycket för era tips, jag bommade inte idag!
        Det visade sig att de stod ganska grunt idag, knappt 2 timmars fiske resulterade i 3 hugg varav 2 landade. Största vägde 4,68kg.
        KassPåAttHåva

        Abborre: 46cm 1,25kg
        Gös: 77cm 4,56kg
        Gädda: 109cm 10,41kg

        Harr: 590g 40cm
        Öring: 500g+
        Röding: 1,03kg 46cm
        Regnbåge: 2.5kg 53cm
        Havsöring: 4,07kg 78cm

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        • Newborn
          Svar till Värde?
          av Newborn
          Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
          2024-01-13, 20:31
        • Knox88
          Värde på spön ?
          av Knox88
          Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
          2023-08-13, 11:49
        • Backslag
          Svar till Cisco Kid, mindre
          av Backslag
          Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
          2023-09-03, 20:16

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
        15 svar
        4 575 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        63 svar
        13 572 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg RUSTY HOOK  
        Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
        16 svar
        1 465 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg mrfisker  
        Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
        19 svar
        5 329 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
        20 svar
        25 573 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Arbetar...
        X