Dom spiggen jag ser är i älven.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Spigg
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av BeBestJu större vattenbehållare des mindre jobb med vattenbyten. Hämtar du dina spiggar ute i Kvarken bör de få sett saltat vatten av samma typ som de gått i. Tar du dem iur sött vatten behövs inget salt.
Byt 1/3 vatten varje dag om du har liten behållare mindre än 10 l, ca 50 l kan 1/3 var annan var tredje dag vara lagom, rymmer baljan mer än 100 l kan du nöja dig med 1/4 i veckan. Samma temperatur som vattnet i behållaren.
Spigg är en klassisk akvarieart, som man ofta höll för 70-80 år sen.
Kommentera
-
För fiskarnas hälsas skull är det bättre att byta lite och ofta. Men ju större mängd vatten de går i dess mera skit tål det innan du måste göra en mera radikal städning eller åtminstone ett större vattenbyte.
Har du plats så skulle jag rekkommendera en enkel uppblåsbar barnpool. Den rymmer mycket vatten. Sen kan du mata firrarna med mygglarver och annat smått. Levande foder har den fördelen att det är naturligt och finns när firrarna vill käka.
Spiggarna vill ha lite grönt i burken också så stänglar av vanliga vattenväxter kan du lägga i. Jag vet inte vad du kan hitta i Umetrakten men vattenbläddra, hornsärv, vattenpest och gäddnate brukar finnas lite var stans och de klarar sig ett tag utan rötter. Naär de börjar ruttna förpestare de vattnet så då är det dags för städning och nytt grönt.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Du kan använda älvvatten när du startar men sen går det att använda vanligt kranvatten när du gör dina vattenbyten. Fiskarna kommer då efter hand att vänja sig vid det nya vattnet. Dricksvatten är inte skadligt för fisken men kan ha andra värden beträffande kemin jämfört med naturvattnet och detta medför påfrestningar på fiskens kropssystem. Därför bör du inte ta fisken från älven och direkt placera den i kranvatten men som sagt det går att vänja in dem i nytt vatten om de får lite nytt pö om pö.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BeBestDu kan använda älvvatten när du startar men sen går det att använda vanligt kranvatten när du gör dina vattenbyten. Fiskarna kommer då efter hand att vänja sig vid det nya vattnet. Dricksvatten är inte skadligt för fisken men kan ha andra värden beträffande kemin jämfört med naturvattnet och detta medför påfrestningar på fiskens kropssystem. Därför bör du inte ta fisken från älven och direkt placera den i kranvatten men som sagt det går att vänja in dem i nytt vatten om de får lite nytt pö om pö.Det är dagens härliga sanning!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jakobsson_ Visa inläggAlltid när man fiskar så ser man ju en massa spigg. Så jag undrar om man kan ta hem några ch sätta i en baljamed vatten och se hur länge dom lever ? Kan man göra nåt så att dom lever länge ?
Tror inte jag ska göra nåt sånt men ibland vill jag veta vad det är för fiskar som simmar där.
Kommentera
-
https://www.fiskejournalen.se/fisken...RaJ5WeZ70JUrho
Storspiggen ställer till det få gäddyngel överlever. Minns hur bra gäddfisket har varit på Öland en gång i tiden känns som det aldrig kommer bli så igen.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Vilken lintjocklek abborre multi?av senzitivityJa. Bytte ut J-Braid Grand 0.16mm på en Scorpion DC då jag sökte efter en röd flätlina, men blev rätt...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2023-06-04, 20:55 -
-
Svar till FIska bäckrödingav DannejaoFick denna 1 maj i dalarna, den tog på 3.5grams mepps spinnare.1 Foto
-
2023-05-09, 20:44 -
-
av tonyexOm man gillar sin Exsence tolvan å fiskar mkt m den då är det alltid bra att ha lite lager m reservdelar...1 Foto
-
2023-05-05, 17:43 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av KimMalmberg, 2004-04-19, 15:26
|
34 svar
7 536 visningar
0 gillar