Spigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spigg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Dom spiggen jag ser är i älven.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av BeBest
      Ju större vattenbehållare des mindre jobb med vattenbyten. Hämtar du dina spiggar ute i Kvarken bör de få sett saltat vatten av samma typ som de gått i. Tar du dem iur sött vatten behövs inget salt.

      Byt 1/3 vatten varje dag om du har liten behållare mindre än 10 l, ca 50 l kan 1/3 var annan var tredje dag vara lagom, rymmer baljan mer än 100 l kan du nöja dig med 1/4 i veckan. Samma temperatur som vattnet i behållaren.

      Spigg är en klassisk akvarieart, som man ofta höll för 70-80 år sen.
      Kan man inte byta allt vatten varje dag eller varannan dag ?

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Jakobsson_
        Kan man inte byta allt vatten varje dag eller varannan dag ?
        klart man kan om man orkar... du ska ju ha tillgång till det vattnet som den kom från då också.... kranvatten duger inte.

        Kommentera


        • #14
          För fiskarnas hälsas skull är det bättre att byta lite och ofta. Men ju större mängd vatten de går i dess mera skit tål det innan du måste göra en mera radikal städning eller åtminstone ett större vattenbyte.

          Har du plats så skulle jag rekkommendera en enkel uppblåsbar barnpool. Den rymmer mycket vatten. Sen kan du mata firrarna med mygglarver och annat smått. Levande foder har den fördelen att det är naturligt och finns när firrarna vill käka.
          Spiggarna vill ha lite grönt i burken också så stänglar av vanliga vattenväxter kan du lägga i. Jag vet inte vad du kan hitta i Umetrakten men vattenbläddra, hornsärv, vattenpest och gäddnate brukar finnas lite var stans och de klarar sig ett tag utan rötter. Naär de börjar ruttna förpestare de vattnet så då är det dags för städning och nytt grönt.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

          Kommentera


          • #15
            Jag tror jag skiter i det blir för jobbigt och fara till älven och hämnta vatten

            Kommentera


            • #16
              Du kan använda älvvatten när du startar men sen går det att använda vanligt kranvatten när du gör dina vattenbyten. Fiskarna kommer då efter hand att vänja sig vid det nya vattnet. Dricksvatten är inte skadligt för fisken men kan ha andra värden beträffande kemin jämfört med naturvattnet och detta medför påfrestningar på fiskens kropssystem. Därför bör du inte ta fisken från älven och direkt placera den i kranvatten men som sagt det går att vänja in dem i nytt vatten om de får lite nytt pö om pö.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av BeBest
                Du kan använda älvvatten när du startar men sen går det att använda vanligt kranvatten när du gör dina vattenbyten. Fiskarna kommer då efter hand att vänja sig vid det nya vattnet. Dricksvatten är inte skadligt för fisken men kan ha andra värden beträffande kemin jämfört med naturvattnet och detta medför påfrestningar på fiskens kropssystem. Därför bör du inte ta fisken från älven och direkt placera den i kranvatten men som sagt det går att vänja in dem i nytt vatten om de får lite nytt pö om pö.
                ja och det finns medel att blanda i vattnet också så det blir bättre för fisken. du behöver inte byta vattnet så ofta om du har pump. räcker varannan vecka skulle jag tro. beror på vilken pump du har dock. pumpemn behöver tvättas nån gång i veckan med. det märks när den behöver tvättas.
                Det är dagens härliga sanning!

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Jakobsson_ Visa inlägg
                  Alltid när man fiskar så ser man ju en massa spigg. Så jag undrar om man kan ta hem några ch sätta i en balja med vatten och se hur länge dom lever ? Kan man göra nåt så att dom lever länge ?
                  Tror inte jag ska göra nåt sånt men ibland vill jag veta vad det är för fiskar som simmar där.
                  http://fisheco.se/news.php?modulID=2..._HtOuWDIsnOv_E Mängder ut av spigg i Östersjön.

                  Kommentera


                  • #19
                    https://www.fiskejournalen.se/fisken...RaJ5WeZ70JUrho

                    Storspiggen ställer till det få gäddyngel överlever. Minns hur bra gäddfisket har varit på Öland en gång i tiden känns som det aldrig kommer bli så igen.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 320 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 317 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X