Hur fiska regnbåge? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fiska regnbåge?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur fiska regnbåge?

    Nu är det så att jag vill ha lite tips om regnbågen, kan inte ett skvatt rent ut sagt.(förutom att de är slöa på sommaren)
    Jag vet att det är "skitfisk" i put&take vattnen, men häromkring finns en hel del vatten där de haft typ nät hängandes i vattet, där de odlat regnbåge, och dessa har ibland rivits upp(arrangerat eller inte) och regnbågen har flytt ut i den fria sjön. Antar att det känns lite mer "äkta" att fiska på dem. Så jag har iaf en stadig ursäkt!

    Nåja, hur ska jag fiska bågen? Vill inte kasta låtsasbeten, utan vill helst alltså meta.

    Ska jag bedriva bottenmete? Eller flötemete? På vilka sätt?(föredrar bottenmete)
    Går bågen långt ut från land och på djupet? Behöver man starka spön? Skulle det gå att typ köra abborrbottenmetod med mask med ul-spö?

  • #2
    Bottenmete eller flötmete med powerbait, mask eller räka. Effektivast brukar vara bottenmete med powerbait. Går de ytligt kan du växla till flötmete. Har t.o.m. fått regnbågar på enbart krok och flytande powerbait.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~
    [FONT=Georgia]><((((((((((º> ><((((º>[/FONT]

    Kommentera


    • #3
      Som vesslan säger så skulle jag nog tro på bottennära mete med ovanstående eller en sakta fiskad fluga några dm över botten kan också vara melodin!!
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

      Kommentera


      • #4
        Naturaliserade regnbågar käkar ungefär samma saker som öring och beter sig likartat. Möjligen är öringen ännu tjurigare i varmt vatten.

        Mot kvällningen och under natten kommer de in på grundare och mera strandnära vatten. Hur grunt och hur strandnära får man försöka avgöra med hjälp av deras vak. Du kan pröva såväl mask som maggot. Helst skulle betena presenteras ytnära eller på ytan men det är tveksamt om man kan lyckas med det vid mete. Antagligen måste man i så fall förse kroken med någon form av ”flytväst” i så fall. Jag brukar alltid försöka få upp betena en bit från botten. Jag tror att de lättare uppmärksammas då.

        Dagtid, speciellt soliga dagar på sommaren, går regnbågen under det varmare vattenskikten. Det brukar vara bottenläge med andra ord. Då kan bottenmetat bete fungera. Fast jag skulle nog gärna även då förse kroken med en liten flythjälp så den lyfts upp 0,5 - 1m. Vilket som kan fungera bäst av paternoster eller glidande sänke kan jag inte avgöra. Jag brukar personligen använda glidande sänke och liten flytkula vid kroken när jag metar regnbåge.

        Jag skulle rekommendera ett kvälls och nattfiske om du fiskar från land. Har du båt och kan komma ut till fiskarna kan även en djupt fiskad jigg eller att ro långedrag fungera även på dan.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

        Kommentera


        • #5
          Tack för svaren
          Bebest, då satsar jag nog på bottenmete eftersom att det är vad jag föredrar..

          Jag kan ju köra med plastkula som flytväst åt kroken, sedan bara ett sänke som du sade, då kan jag ju få betet synligt på djupet.
          Är väll bara att kasta ut hela faderullan så långt man kan ut mot sjön?


          Mot kvällsningen sa du att de kommer mot land.. fick just en ide..
          Jag kan ju leta efter vaken, och sedan prickkasta på dem med ett flöte och en krok med mask/maggot/powerbait som sitter 1 eller två dm ner, då får jag ju betet ytnära. Vad tror du?

          Kommentera


          • #6
            Jag tror att allt är värt att pröva. Regnbågar brukar ha ett område som de patrullerar av kontinuerligt. Kommer man underfund med hur en sån runda går så kan man lägga ut betet i lagom tid till det är dags för nästa passage. Men förvildad regnbåge är en lurig jävel och från att ha gått som tåget varv efter varv växlar den ibland till ett annat spår.

            Men ser du att de äter på ytan så så vet du i alla fall var du ska söka dem. 85% av födan tas från området mellan botten och ytan. Men när fettfenorna bestämmer sig för att sopa hem de sista 15% då är de knepiga att få på annat än insektsimitationer.

            Så ut och slit dina testar i förtvivlan över hur du blir nonchad av regnbågen och minns hur enkelt det ändå är att fånga en skaplig gädda eller abborre.
            Senast ändrad av BeBest; 2005-07-21, 22:57.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

            Kommentera


            • #7
              eller så kan du testa att ropa på dom de kan funka !!, eller ett sönderrivet telefonkort , eller en sten , eller bara en krok , eller en fimp, dessa har funkar ypperligt för mig men som sagt de är en svår fisk att lura så ..

              jobba på hehe
              [FONT=Franklin Gothic Medium]José Cuervo & en kall Corona med en lime[/FONT]

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Borrullll
                Tack för svaren
                Bebest, då satsar jag nog på bottenmete eftersom att det är vad jag föredrar..

                Jag kan ju köra med plastkula som flytväst åt kroken, sedan bara ett sänke som du sade, då kan jag ju få betet synligt på djupet.
                Är väll bara att kasta ut hela faderullan så långt man kan ut mot sjön?


                Mot kvällsningen sa du att de kommer mot land.. fick just en ide..
                Jag kan ju leta efter vaken, och sedan prickkasta på dem med ett flöte och en krok med mask/maggot/powerbait som sitter 1 eller två dm ner, då får jag ju betet ytnära. Vad tror du?
                Om du väljar flytande powerbait som bete brukar det räcka som "flytväst" åt kroken vid bottenmete.
                ~~~~~~~~~~~~~~~~
                [FONT=Georgia]><((((((((((º> ><((((º>[/FONT]

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Vesslan
                  Om du väljar flytande powerbait som bete brukar det räcka som "flytväst" åt kroken vid bottenmete.
                  ah, ok, det ska jag komma ihåg. kommer försöka med bottenmetet jag beskrev tidigare..

                  Kommentera


                  • #10
                    Pröva Flugfiske!!!

                    Halloj!


                    Det finns inte mycket som slår flugfiske på Rengbåge annars.
                    Sätt på en streaking Caddis, det är en relativt stor fluga som skall imitera Nattsländan... Går lika bra att köra med plastkula, och fästa 1-1,5 meter tafs (0,18 el. liknande) från denna och fästa en av dessa läckerheter i andra änden.
                    Kasta ut och veva in lite då och då. Nattsländan är känd för att köra rally på vattenytan på kvällarna.. Mycket effektivt, men veva försiktigt. Rengbågen är också skygg.

                    Tight Lines!!
                    *** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
                    http://promisedland.blogg.se

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 575 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 572 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 465 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X