Mörtstuga på sommaren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörtstuga på sommaren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mörtstuga på sommaren?

    Hejsan,

    Har någon här erfarenhet av att använda mörtstugor på sommaren?
    Har tänkt testa gäddmete på lite djupare vatten nu i sommar och letar efter ett effektivt sätt att få tag i lite större betefisk.
    Jag vet att mycket mört osv står kvar i de åar jag har i närheten av där jag bor.

    Men hur bra fungerar mörtstugor osv i rinnande vatten likt åar?
    Fungerar det med tanke på vegetation osv? Kastnät ar ju bara att glömma om jag inte vill få bara löjor i stadens kanal.

    Har funderat på mete men har inte så mycket erfarenhet av just mete specifikt för mört.

    All hjälp mottages väl

  • #2
    Jag kan tyvärr inte svara för specifikt åar, men jag har kört mörtstuga på sommaren på samma ställe som jag har den på vintern och det går bra. Det blir varken bättre eller sämre utdelning.

    Annars är väl mörtmete det enklaste du kan hålla på med (om du nu inte skall specimenmeta utan bara få tag i lite agnfisk)! Toppknutet spö, litet pennflöte, liten krok och en degkula på kroken, that's it! Kör med majs istället så sållar du bort dom minsta. Så gör jag och finns det bara mört i sjön/ån så löser det sig...

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
      Jag kan tyvärr inte svara för specifikt åar, men jag har kört mörtstuga på sommaren på samma ställe som jag har den på vintern och det går bra. Det blir varken bättre eller sämre utdelning.


      Annars är väl mörtmete det enklaste du kan hålla på med (om du nu inte skall specimenmeta utan bara få tag i lite agnfisk)! Toppknutet spö, litet pennflöte, liten krok och en degkula på kroken, that's it! Kör med majs istället så sållar du bort dom minsta. Så gör jag och finns det bara mört i sjön/ån så löser det sig...
      Instämmer. Jag brukar mäska platsen där jag ska meta eller lägga mörtstuga en eller ett par dagar innan. Men det är iofs insjö och inte å. Har inte lagt i rinnande vatten men tror att man ska välja ett ställe som inte är så strömt och lägga ingången i rikning ner mot strömmen så dom simmar mot strömmen när dom ska in.
      Senast ändrad av Cobrak; 2014-04-28, 17:59.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Cobrak Visa inlägg
        Instämmer. Jag brukar mäska platsen där jag ska meta eller lägga mörtstuga en eller ett par dagar innan. Men det är iofs insjö och inte å. Har inte lagt i rinnande vatten men tror att man ska välja ett ställe som inte är så strömt och lägga ingången i rikning ner mot strömmen så dom simmar mot strömmen när dom ska in.
        Stort tack för svaren. Ska börja testa med lite mäskning och enkelt mete först.

        Kommentera


        • #5
          Hej,

          1. har någon av er haft bekymmer att mäsken löser upp sig väldigt snabbt när det är lite varmare i vattnet (använder havrebaserade mäskbollar) har någon tips vad man skulle kunna använda för att de ska hålla längre. ?

          2. Jag använder klassiskt paraplymjärde och julas mörtstuga, men de verkar ha väldigt lätt att komma ur bägge, vittjade en gång och hade 6 fiskar i, kom sedan ner med sumpen för att flytta över var borta 1tim), endast två var...

          Tacksam för svar!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Happy camper Visa inlägg
            Hej,

            1. har någon av er haft bekymmer att mäsken löser upp sig väldigt snabbt när det är lite varmare i vattnet (använder havrebaserade mäskbollar) har någon tips vad man skulle kunna använda för att de ska hålla längre. ?

            2. Jag använder klassiskt paraplymjärde och julas mörtstuga, men de verkar ha väldigt lätt att komma ur bägge, vittjade en gång och hade 6 fiskar i, kom sedan ner med sumpen för att flytta över var borta 1tim), endast två var...

            Tacksam för svar!
            Hej,

            Jag har aldrig anv. havre i någon mäskblandning när jag hade mörtstuga i Ralången n Aneby.

            Jag köpte en säck grundmäsk och någon tillsats och blandade till en bra konsistens men då fiskade jag väldigt intensivt och var ute på sjön och metade gös och gädda var och varannan dag. Mört fanns alltid i mörtstugan när jag kom till den.

            OBS! Jag sysslade mycket med specimenfiske i samma veva så det var därför jag köpte hel säck med grundmäsk.

            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #7
              Mm har sån mäsk hemma så kör i lite sånt. Andra har nämnt problem med små gäddor som tar sig in. Så går kanske tighta till ingångshålen lite

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Happy camper Visa inlägg
                Mm har sån mäsk hemma så kör i lite sånt. Andra har nämnt problem med små gäddor som tar sig in. Så går kanske tighta till ingångshålen lite
                Se där ja! Jag har aldrig fått en gädda el. gös i min mörtstuga i Ralången. Jag hade den stående precis jämte vassen i södra delen av sjön och den var fastknuten i några vasstrån.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Happy camper Visa inlägg
                  Hej,

                  1. har någon av er haft bekymmer att mäsken löser upp sig väldigt snabbt när det är lite varmare i vattnet (använder havrebaserade mäskbollar) har någon tips vad man skulle kunna använda för att de ska hålla längre. ?
                  På den tiden jag hade mörtstuga kokade jag mäskgröt på havregryn, gammalt bröd och linfrön. Det ska vara rätt mycket linfrö, och inte för tunn gröt. Den mörtstugan jag hade var försedd med en plastplatta i botten, där man placerade mäsket.

                  I regel var det dock mer kräftor än mört i stugan.

                  P.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Capsizer 2 Visa inlägg
                    På den tiden jag hade mörtstuga kokade jag mäskgröt på havregryn, gammalt bröd och linfrön. Det ska vara rätt mycket linfrö, och inte för tunn gröt. Den mörtstugan jag hade var försedd med en plastplatta i botten, där man placerade mäsket.

                    I regel var det dock mer kräftor än mört i stugan.

                    P.
                    Det går ju att äta kräftor också!
                    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                    /Stefan

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 317 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X