Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr?

    Hur tjock lina skulle ni rekommendera vid spinnfiske efter röding/öring/harr? Ska fjällfiska och använda små spinnare (5-8 g). Har en 0.25-lina (Abulon Ultra), funkar det eller är den för tjock?

    Tack på förhand!

  • #2
    0,16-0,20 skulle jag använda
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • #3
      Jag skulle välja Damyl Tectan Premium 0,20mm. Håller för 4,2kg. Finns på 300m spolar

      Kommentera


      • #4
        Nu har jag ingen erfarenhet av det fisket du talar om, men tycker också att 0,25 känns väldigt tjockt för så små spinnare. Men - än en gång, jag har ingen erfarenhet av detta fiske -om du ska byta, varför inte flätlina? Du klarar dig med 0,10-0,15 och du får en dyngstark lina, som inte på något vis påverkar de små spinnarnas gång...
        Skitfiske! (oavsett fläta eller nylon )
        Gösta

        Kommentera


        • #5
          Tycker också 0,25 blir lite tjockt. 0,18-0,20 blir lagom.
          Jag skulle inte köra någon stum flätlina till ädelfiske. Nylon är bättre till hårdhuggande fisk.

          Kommentera


          • #6
            Nylonlina är mer förlåtande vid drillning av fisken tycker jag då den töjer sig.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

            Kommentera


            • #7
              Som sagt, har ingen erfarenhet av detta fiske, bara typ en liten undring...

              Kommentera


              • #8
                Är av den åsikten att tunna flätlinor helt klart är det bästa valet vid de flesta fiskesituationer vid fiske efter ädelfisk men visst finns det fiskesituationer som tarvar nylonlina.

                Tänker då närmast på när fisket bedrivs i fiskevatten med mycket stenar som kan skava sönder flätlinan. Använder själv då endera flätlina med påskarvad nylon/fluorocarbon en eller ett par spölängder eller enbart nylonlina. Då i dimensioner på max 0,20 mm.
                Gillar själv Stroft GTM, en lina som aldrig sviker. Annars använder jag nog mest och helst Fireline upp till 0,15 mm. Den i mitt tycke klart bästa flätlinan för fiske med haspelrulle.

                Vad gäller hårdhuggande fiskar är min personliga bevekelsegrund vid utrustningsvalet att jag hellre väljer ett mjukare och därmed följsammare spö som får ta smällarna när fisken hugger hårt och använder en kvalitetsrulle med bra broms samt en flätlina därtill. Fiskarna ska tröttas ut och huggen pareras med spöt och rullens broms inte linan som är den svaga länken i utrustningen. Allt för många fiskare överdimensionerar linvalet och tappar därmed både distans i kasten och känslan i fisket.

                //Tantor
                Senast ändrad av Tantor; 2015-07-26, 02:25.
                [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • Newborn
                  Svar till Värde?
                  av Newborn
                  Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                  2024-01-13, 20:31
                • Knox88
                  Värde på spön ?
                  av Knox88
                  Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                  2023-08-13, 11:49
                • Backslag
                  Svar till Cisco Kid, mindre
                  av Backslag
                  Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                  2023-09-03, 20:16

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                15 svar
                4 587 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                63 svar
                13 636 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                16 svar
                1 467 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg mrfisker  
                Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                19 svar
                5 337 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                20 svar
                25 580 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Arbetar...
                X