Vithaj och späckhuggare i Magellungen - eller bara hungriga gäddor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vithaj och späckhuggare i Magellungen - eller bara hungriga gäddor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vithaj och späckhuggare i Magellungen - eller bara hungriga gäddor

    Häromkvällen när jag var och fiskade ett par timmar i Magelungen i Farsta, upplevde jag något som jag aldrig har varit med om förut.

    Click image for larger version

Name:	Vithaj och späckhuggare i Magelungen (2).jpg
Views:	2
Size:	153,1 KB
ID:	1841544
    Stim av småfisk (löjor?), flyende hals över huvud i ytan, störtar rakt emot mig nära land, bara någon meter ut. Efter dem kastar sig en fisk, oklart vad, med sin mörka rygg korsande vattenytan. När stimmet bytte riktning, bytte även rovfisken riktning - blixtsnabbt. Den rörde sig inte alls som en gädda, som ju gör enstaka kraftigt utfall och sedan stannar upp. Den här följde bytesfisken vart den än simmade. Jag fick en vision av en späckhuggare som jagar sjölejon vid en strand. Jag grubblar fortfarande på vad det var för rovfisk: stor abborre (såg ingen ryggfena) eller liten gädda, eller något helt annat. En öring eller regnbåge (i Magelungen?!)? Gös? Någon som har en teori? Hos mig väcktes ett minne när jag som liten jagade sutare i vassen. Jagar sutare småfisk?

    Efter flera kast utan resultat gick jag vidare och ställde mig på nästa udde. Ett femtiotal meter ut utspelar sig nästa äventyr. Även här stim av småfisk som flydde hit och dit likt flygfisk. Kastade ut min gröna Bomber och fick genast hugg av en gädda. Men jag lyckades inte kroka den.
    Då - längre ut - kastade sig en gädda(?) flera gånger upp i luften på jakt efter småfisk. Som vithajar när de jagar sjölejon i Sydafrika. Skådespelet pågick i ungefär en kvart.

    Båda händelserna är helt otroliga - Jag blev helt paff. Jag har aldrig varit med om något liknande förut, och jag har ändå fiskat i 50 år.

    Efter denna första kontakt med gädda, fick jag ingen som helst känning av fisk den kvällen. Jag provade såväl skeddrag, jiggar som wobbler (små och stora) och olika djup, men utan resultat. Småfisk flydde hela tiden i ytan, men varför fick jag då ingen fisk? Det fanns ju uppenbart rovfisk där. Var det för gott om fisk, eller presenterade jag mina beten på fel sätt? Fel färg på betena?

    - Har någon varit med om något liknande?

    - Några tips om hur man får fisk sent på kvällen (runt solnedgång) när småfisk vakar eller flyr i ytan?
    Gråt inte...
    båten ligger i vassen still
    full med gäddor och braxar
    full med ålar och laxar
    (Alice Tegnér)

  • #2
    Här hos mig kan man se Abborren jaga löjan ända upp till strandkanten på senhösten..
    Då brukar popper va sjukt kul att fiska med.

    FÖ, tittar man noggrant på bilden så ser man vladde och kungen också.. Kan ju va ett alternativ som har skrämt de stackars löjorna.

    Click image for larger version

Name:	Vithaj och späckhuggare i Magelungen (2).jpg
Views:	1
Size:	120,6 KB
ID:	1779273

    Kommentera


    • #3
      Det kan vara asp som jagar!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg

        [ATTACH=CONFIG]81445[/ATTACH]
        Det måste vara ett kungligt Putin-takevatten...
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera


        • #5
          Skämten haglar, Putin take, den var bra
          Gråt inte...
          båten ligger i vassen still
          full med gäddor och braxar
          full med ålar och laxar
          (Alice Tegnér)

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          • Newborn
            Svar till Värde?
            av Newborn
            Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
            2024-01-13, 20:31
          • Knox88
            Värde på spön ?
            av Knox88
            Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
            2023-08-13, 11:49
          • Backslag
            Svar till Cisco Kid, mindre
            av Backslag
            Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
            2023-09-03, 20:16

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
          15 svar
          4 587 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          63 svar
          13 624 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RUSTY HOOK  
          Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
          16 svar
          1 467 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg mrfisker  
          Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
          19 svar
          5 337 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
          20 svar
          25 577 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Arbetar...
          X