tjuvfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tjuvfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av Atraxz Visa inlägg
    Dom har fullaste rätt att ta all fiske-relaterad utrustning. Känner till ett antal fiskevakter som gjort det ett par gånger. Han tar spön och allt rakt ur händerna på dig, Då får slå ner han och fly för att spara utrustningen, men det är nog grövre brott.

    Utrustningen lämnas sen till polisen, undras om dom auktionerar ut den?
    de har t.o.m. rätt att ta din bil om du har använt den för att komma till fiskeplatsen, men detta sker nog nästan aldrig. Utrustningen som beslagtas auktioneras ut långt efter beslagtagningen och även långt ifrån där du bor så du inte ska kunna köpa tillbaka den. På detta tillkommer även böter beroende på hur grovt brottet är.
    Det krävs grymt mycket bevis för att du ska kunna bli fälld i domstol och oftats är inte tjuvfiske ett tillräckligt grovt brott för att det ska orkar lägga energi och pengar på en domstol.
    [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

    Kommentera


    • #62
      Så sant som det är sagt. Men oavsett om det är en sjuk hund, eller om den är missanpassad pga sin ägare, så är det ingenting som jag tänker låta komma i närheten av vår hund, oavsett om den tillhör grannen, en fisketillsynsman eller kungen.

      Tjuvfiske är en sak, det är ingenting som jag försvarar. Utom i vissa fall, när pengarna går rakt ner i styrelsens fickor, utan att dom gör ett jävla dugg åt vattnet...

      Jag har fortfarande svårt att tro att en fisketillsynsman får ha med sig eget djur i tjänsten, ni har alltså rättigheter som varken polis eller väktare har? Sen spelar det ju liksom ingen roll om det är en chiwawa eller en akita..

      Kommentera


      • #63
        Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
        så länge man har löst fiskekort och håller sig till reglerna behöver man ju inte oroa sig för
        om det är rätt eller fel av tillsynsmannen att ha hund med sig eller inte....enklare kan det väl
        inte vara att slippa tjafset...
        Rent mjöl i påsen är inte så dumt,mycket man slipper oroa sig för med det,och de som tycker sig behöva oroa sig för rätt eller fel uppträdande av tillsynsmän vid "gripande" kan gott fortsätta med det,det är helt upp till dom själva...som man bäddar får man ligga heter det ju...
        Så du menar på fullaste allvar att det är okey att en fisketillsynsman, jakttillsynsman, väktare, vakt, eller tillochmed polis har med sig sitt EGNA djur i tjänsten? Hur tror du det skulle fungera?

        Kommentera


        • #64
          Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inlägg
          de har t.o.m. rätt att ta din bil om du har använt den för att komma till fiskeplatsen, men detta sker nog nästan aldrig. Utrustningen som beslagtas auktioneras ut långt efter beslagtagningen och även långt ifrån där du bor så du inte ska kunna köpa tillbaka den. På detta tillkommer även böter beroende på hur grovt brottet är.
          Det krävs grymt mycket bevis för att du ska kunna bli fälld i domstol och oftats är inte tjuvfiske ett tillräckligt grovt brott för att det ska orkar lägga energi och pengar på en domstol.

          Lite fel där. När du betalat dina böter får du i regel tillbaka din utrustning om inte brottet är alltför grovt. En tjuvfiskare som lägger nät i ett regnbågsvatten blir i regel alltid av med nätet

          Kommentera


          • #65
            Ursprungligen postat av Maruder Visa inlägg
            Så du menar på fullaste allvar att det är okey att en fisketillsynsman, jakttillsynsman, väktare, vakt, eller tillochmed polis har med sig sitt EGNA djur i tjänsten? Hur tror du det skulle fungera?
            Att jakttillsynsmän har det, är mer regel än undantag,och att en fisketillsyningsman (som vi diskuterar här) skulle ha dom med sig ser jag inget som helst fel i så länge de inte använder dom till att hota med...
            Never let your memories be greater then your dreams...

            I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

            Kommentera


            • #66
              Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
              Att jakttillsynsmän har det, är mer regel än undantag,och att en fisketillsyningsman (som vi diskuterar här) skulle ha dom med sig ser jag inget som helst fel i så länge de inte använder dom till att hota med...
              Och vem ska kontrollera det?

              Kommentera


              • #67
                Till de som verkar tycka att fisketillsyningsmän är pest o kolera: Tycker faktiskt att ni borde tagga ner lite o tänka på vad följden skulle bli om det inte fanns några bevakningsmän, då skulle djungelns lag råda och de flesta inplanteringsvatten skulle läggas ned, inga minimått kollas. Nätfiske på olovliga vatten skulle öka mm
                De flesta bevakare gör uppdraget helt ideellt utan ett öre i ersättning, istället tar de pengar till bensinkostnader mm ur egen ficka för att de vill se ett välskött fiskevatten

                Kommentera


                • #68
                  Ursprungligen postat av fiskarlennart Visa inlägg
                  Till de som verkar tycka att fisketillsyningsmän är pest o kolera: Tycker faktiskt att ni borde tagga ner lite o tänka på vad följden skulle bli om det inte fanns några bevakningsmän, då skulle djungelns lag råda och de flesta inplanteringsvatten skulle läggas ned, inga minimått kollas. Nätfiske på olovliga vatten skulle öka mm
                  De flesta bevakare gör uppdraget helt ideellt utan ett öre i ersättning, istället tar de pengar till bensinkostnader mm ur egen ficka för att de vill se ett välskött fiskevatten

                  håller med.
                  jag går själv på utbildning till tillsynsman pga att flera
                  fiskekortsköpare har tyckt att det inte har varit
                  tillräcklig kontroll av kort på våra vatten.
                  så har man köpt kort så kan det ju vara uppskattat att bli kontrollerad också.

                  Kommentera


                  • #69
                    Ursäkta om jag väcker tråden igen, men jag kunde inte låta bli att svara.

                    Ursprungligen postat av Arnenym Visa inlägg
                    Men det intressanta är att diskussionen överhuvudtaget kan sätta igång igen efter så många år.
                    Varför försvarar ni tjuvfiske? Det är inte annat än parasitfiske på andras bekostnad. Har min klubb lagt ner hårt jobb och många tusenlappar på fiskevård och isättningar så ska väl medlemmarna få tillbaka det? Inte några jävla snyltare.
                    För mig så är problemet att jag är född i södra delen av Sverige medan mina föräldrar och min släkt är födda i norra delen. Familjen har en fiskestuga vid lappvatten och har rätt att fiska där eftersom de antingen bor där eller är utflyttade. Jag är den enda av alla mina släktingar som inte har rätt att fiska där, vilket gör att jag tyvärr tjuvfiskar då vi ofta träffas där, både på sommaren för att kasta och på vintern för att pimpla från skotern. Jag har försökt, men jag FÅR inte köpa fiskekort, hur gärna jag än vill, samtidigt som jag tycker att det är jävligt dåligt att jag är delägare i en fiskestuga och inte får fiska i vattnet då alla andra får det, bara för att jag råkar vara född på en annan plats. (Det kan även tilläggas att fisken inte är inplanterad så inga pengar går till det, antagligen går pengarna bara direkt till lapparna?).



                    Sen undrar jag i övrigt hur det blir med fiskeredskap och båt/snöskoter för mig. Om jag åker ut med båten med mina kusiner som har fiskekort, kan båten då beslagtas? Om jag åker med baktill på en av deras skotrar, kan den då beslagtas?

                    Jag är även intresserad (ren kuriosa i detta fall) vad som skulle hända om någon stal en båt, fiskade från den och sedan fick den beslagtagen. Kan ägaren bara hämta ut den, eller blir det tjafs? Isåfall kan man ju hävda att utrustningen var stulen och bara knalla in till polisstationen och plocka ut rubbet (förutsatt att man inte legitimerade sig när man torskade).
                    Senast ändrad av fråga olle; 2011-07-25, 13:08.

                    Kommentera


                    • #70
                      Ursprungligen postat av Maruder Visa inlägg
                      Hahahahahahahahahaha!

                      "Har hittills ALDRIG träffat på en enda tjuvfiskare som ens har vågat tjafsa emot mig och polarn.

                      Kan ju bero på att jag har en stor schäferhane på 46 kg och han en boxer som är biffig med"

                      Seriöst En fisketillsynsman får väl inte ens ha med sig eget djur, eller hur? Samma regler som för väktare...
                      Gammal tråd men intressant ämne.

                      Jag frågade faktiskt på utbildningen en gång i tiden om man fick ha hunden med sig som fisketillsynsman. Utbildaren svarade ja. Han tyckte till och med att det var bra. Däremot får man ju inte använda hunden i sin tjänsteutövning.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 577 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 592 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X