Det finns ju knappt fisk längre..... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det finns ju knappt fisk längre.....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Här där jag bor så finns det gott om fisk i alla vatten jag fiskar i.
    Nu i helgen så har jag plockat upp 3 gäddor och 7 abborrar, tappat ungefär lika många abborrar också.
    Fiskar från land utan specialredskap,

    Det är samma vatten som jag fiskat i som ung, skulle säga att fisket är bättre än någonsin här.
    Bor bra mycket mer norr ut än dom flesta i tråden. Det kanske inte är lika miljöförstört här och färre fiskare.

    Men ge inte upp hoppet, ut mer och fiska så ska du se att du nog får bra med fisk till slut. Prova lite olika tider på dygnet och försök att matcha fiskedagar med huggtabellen, den är inget hokuspokus! Det är bättre fiske med fler huggperioder på utmärkta dagarna.
    Bäst fiske för mig nu i helgen har varit kvällar kl 20-22.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
      Här där jag bor så finns det gott om fisk i alla vatten jag fiskar i.
      Nu i helgen så har jag plockat upp 3 gäddor och 7 abborrar, tappat ungefär lika många abborrar också.
      Fiskar från land utan specialredskap,

      Det är samma vatten som jag fiskat i som ung, skulle säga att fisket är bättre än någonsin här.
      Bor bra mycket mer norr ut än dom flesta i tråden. Det kanske inte är lika miljöförstört här och färre fiskare.

      Men ge inte upp hoppet, ut mer och fiska så ska du se att du nog får bra med fisk till slut. Prova lite olika tider på dygnet och försök att matcha fiskedagar med huggtabellen, den är inget hokuspokus! Det är bättre fiske med fler huggperioder på utmärkta dagarna.
      Bäst fiske för mig nu i helgen har varit kvällar kl 20-22.
      Vart bor herrn? Aom sagt det är sjuk skillnad från sjö till sjö. som sagt min hemmasjö är det jag och typ en till som fiskar och ja kan dra ändlöst med gädda där
      sen ligger det en "kändare" sjö 5 min från mig som är mer eller mindre död då det är såå mycket fiskare där samt tjuvfiske och ett visst folk som tar upp 20cm gösar, Jag blir riktigt jävla ilsken när folk tar upp fisk på ett sånt sätt. Tex kan man ibland se nån fiska och där dom stått ligger en död gädda eller borre. Jag är stor och ilsk av mig och nästa gång ja ser nåt sånt slarv blir det gap och skäll,

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
        Jag har fiskat 35 år mellan Sunnanå och Köpmannebro. Visst är vassen borta. Det gör att fisken inte riktigt står där den stod när man var liten. Det kanske fanns en sten, djuphåla eller ett grund precis vid ett vasshörn. Idag finns inte den platsen kvar. Vasshörnet har flyttat sig 10-20 meter och sammanfaller kanske inte alls med den spännande undervattensstrukturen. Det kanske nu bara är 60cm djupt vid vasshörnet i stället för typ 2m. Man får helt enkelt hitta nya bra favoritställen. Tänk som en fisk och fundera över vart du skulle jaga istf på gamla spotten. För det perfekta stället har inte i första hand försvunnit för fiskaren utan primärt för fisken.

        Jag fiskade söder om Köpmannebro förra helgen. Fick 6 gäddor. Jag vet faktiskt inte om jag fått fler på samma helg någon gång. Dessutom fick väl teamen i gäddtävlingen rätt bra fångster.

        Jag hade inga avancerade beten eller tekniker. Vanlig haspel och mest med firetiger-färgad 25g atom.
        Jag misstänker att du fiskade i yttre delen av skärgården som vätter mot öppet vatten? Det är väl nästan det enda kort som fortfarande ger nåt, grynnorna och djupbranterna ut mot öppen sjö.

        Vad jag inte förstår är vad som hänt med inomskärsfisket, typ innanför Köpmannebro och upp mot Upperud. Det har varit nåt så oerhört dåligt de sista åren. I alla fall för mig.

        Förra året lade fiskevårdsföreningen ett nät för provfiske, som i princip spärrade av östebosundet. Det gav 3 st fiskar på ett dygn. Samma sak gjordes vi järnvägsbron i Malegårn, där blev det bara panka.

        Kommentera


        • #24
          Det brukar funka bäst ute vid grunden, men den här gången var det inne vis vass och nate (riktigt nära land). De var nog kvar för att käka efter leken. Men annars brukar grunden utomskärs funka.

          Jag var några km söder om Köpmannebro och har faktiskt aldrig fiskat innanför järnvägsbroarna i Köpmannebro.

          Kommentera


          • #25
            Körde lördag em/kväll samt 8 timmar idag söndag. En abborre igår och en idag.....bytte platser och metoder många gånger. Mycket betesfisk/löja men inget på lodet där det brukar finnas. Ovanligt klart vatten på många ställen oxå trots att det är 20 grader.

            Någonting är fel.

            Kommentera


            • #26
              personligen tror jag att det kan bland annat vara för det höga fisketrycket som är, det är mycket folk ute som är och dänger i alla vatten som finns. samt att det har varit högsommarvärme och väder i drygt en månad nu, och är det samma väderlek hela tiden så kan fisket påverkas negativt av det med

              Kommentera


              • #27
                Mina föräldrar bor vid östebosjön (ryr) och jag har fiskat endel där det senaste. Är beredd att hålla med dig om att det inte nappar ofta..

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av teraner Visa inlägg
                  personligen tror jag att det kan bland annat vara för det höga fisketrycket som är, det är mycket folk ute som är och dänger i alla vatten som finns. samt att det har varit högsommarvärme och väder i drygt en månad nu, och är det samma väderlek hela tiden så kan fisket påverkas negativt av det med
                  Kan inte säga att det varit så värst många andra ute de gånger jag varit på plats. Dessutom är jag ganska säker på att fisket med mjärdar/ryssjor/nät var betydligt mer utbrett förr än vad det är idag. Jag tror helt enkelt inte att vi fiskar "slut" på fisken utan den trivs helt enkelt inte längre i området.

                  Kommentera


                  • #29
                    Intressant det där. Dina trakter kryllar av vatten och har förhållandevis få mindre orter i närheten så fisketrycket torde vara lågt om du jämför med Stockholmsområdet eller t ex Ekoln i norra Mälaren där halva Uppsala fiskar...

                    Om det inte är högt fisketryck som du säger och du har säkert rätt vad forna tiders yrkes- och husbehovsfiske, så kvarstår väl nästan bara miljö i vid bemärkelse. Om biotopen i vattnen i kring dina fisketrakter förändrats så kanske växt-djurplankton mm försvunnit och därmed rovfiskens bytesfiskar.... då försvinner eller flyttar ju även rovfisken på sig. Hur ser det ut med strandnära betesfisk - mört, id braxen, slarv mm? Finns de kvar i området i större omfattning?

                    Om inte så får nog rovfisken sökas i nya vatten, kanske har de tvingats bli pelagiska jägare eller om de inte klarade den konkurransen så försvann se sannolikt över tid. Dina vatten är klara sa du och kanske alltför magra för att ge föda åt lokal vitfisk som rovfisken kan leva av. Vore intressant med lite mer provfiske med nät efter vitfisk inomskärs för att få veta lite mer...
                    Senast ändrad av anteman; 2018-05-28, 13:32.

                    Kommentera


                    • #30
                      Kan bara hålla med om att fisket blir sämre och sämre. Fiskar i Ivägsjön i Dalsland och det beror ju inte på överfiske.
                      Förr så fiskade varje jordbruk runt sjön med nät, ryssjor, mjärdar och långrev och nu är det ingen som håller på med det och ändå försvinner fisken.

                      Det kan kanske bero på näringsfattigheten i sjöarna när jordbruken lägger ner och folk inte lägger i risvasar.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 624 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 577 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X