Det finns ju knappt fisk längre..... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det finns ju knappt fisk längre.....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av möllermellerud Visa inlägg
    Jag har växt upp med sommarstuga i köpmannebrotrakten, alltså vänern. När man va liten...typ 30 år sedan hade man bara skit att fiska med. Gamla utjänta prylar från morfar och farfar osv.. men trots det fick man massa fisk.

    Idag har jag grejer för tiotusentals kronor och det går junknppt att få napp längre. Visst..jag är inte världens mest erfarna fiskare men ingenting fungerar ju längre...vertikal spinn trolling mete...jag få ju aldrig nåt på nåt oavsett metod.
    Tänk då kastmete/mete i strömmande vatten bl a mindre åar med väldigt lågt vattenstånd flera rinnande vattendrag där det inte är så bra fiske.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av möllermellerud Visa inlägg
      Jag har växt upp med sommarstuga i köpmannebrotrakten, alltså vänern. När man va liten...typ 30 år sedan hade man bara skit att fiska med. Gamla utjänta prylar från morfar och farfar osv.. men trots det fick man massa fisk.

      Idag har jag grejer för tiotusentals kronor och det går junknppt att få napp längre. Visst..jag är inte världens mest erfarna fiskare men ingenting fungerar ju längre...vertikal spinn trolling mete...jag få ju aldrig nåt på nåt oavsett metod.
      Det är ju bara och se hur fisket efter ex gädda och abborre har förändrats i Östersjön på Öland. Förr kunde det tas mycket abborre inne i hamnarna och när det gällde gädda fanns det riktiga monstergäddor långt över 10 kg och uppåt.

      Kommentera


      • #33
        Värre kommer det bli med åren... Mäniskor kliar sig fortfarande på huvudet och fårstår inte vad det är som händer. Det är vi som tar död på allt liv.

        Kommentera


        • #34
          Är det någon som känner till några forskningsrapporter som ger några svar på vid vilka förhållanden fisken trivs bäst och som leder till optimalt fiskebestånd i ett vattendrag? Typ att det ska vara pH=xx, yy mg/l av näringsämne Y, syrehalt O mg/l, mikroplast mindre än zz partiklar/m3, läkemedelrester och andra oönskade ämnen i halter mindre än TT mg/l, fisketrycket bör vara mindre än...

          Visste man bara optimum eller vilken parameter som är viktigast så skulle det vara enklare att sätta in åtgärder.

          Jo, jag vet att det är en omöjlig fråga, men jag tänker att ibland kanske någon multivariat metod kunde ge en vink när frågan är för svår för kemin, biologin och ekologin. Visst måste det finnas sjöar med olika bra fiskbestånd. För dessa kanske vissa samband finns även om man inte är säker på hur den enskilda parametern påverkar. Stupar man redan på definitionen av ett ”bra fiskbestånd” eller är detta något man kunde fiska i med sitt team under någon mörk fiskefri vintermånad?

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av möllermellerud Visa inlägg
            Jag har växt upp med sommarstuga i köpmannebrotrakten, alltså vänern. När man va liten...typ 30 år sedan hade man bara skit att fiska med. Gamla utjänta prylar från morfar och farfar osv.. men trots det fick man massa fisk.

            Idag har jag grejer för tiotusentals kronor och det går junknppt att få napp längre. Visst..jag är inte världens mest erfarna fiskare men ingenting fungerar ju längre...vertikal spinn trolling mete...jag få ju aldrig nåt på nåt oavsett metod.
            Hej Möller i Mellerrud;

            När vi tävlade i Laxtrolling förr i Vänern var det ibland så hårt väder att tävlingen ställdes in. Då brukade vi åka in mot Köpmannebro ock kasta efter Gädda...
            Första gången jag var med och trollade Lax i Vänern var 1976 tillsammans med Johan Abelsson https://www.abelfishing.com/ och hans kusin Jonas Hammarstedt. Då fanns det gott om både Lax och Öring i Vänern...

            De genomtrevliga personer och tävlingsarrangörer jag lärde mig känna nära Mellerud var Stig Söderström och Gösta Wadh samt Bengt Skåån utanför Åmål....

            Skriv gärna och berätta vilka fiskarter du är intresserad av att fånga i Vänern....

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2019-04-21, 10:22.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
              Är det någon som känner till några forskningsrapporter som ger några svar på vid vilka förhållanden fisken trivs bäst och som leder till optimalt fiskebestånd i ett vattendrag? Typ att det ska vara pH=xx, yy mg/l av näringsämne Y, syrehalt O mg/l, mikroplast mindre än zz partiklar/m3, läkemedelrester och andra oönskade ämnen i halter mindre än TT mg/l, fisketrycket bör vara mindre än...

              Visste man bara optimum eller vilken parameter som är viktigast så skulle det vara enklare att sätta in åtgärder.

              Jo, jag vet att det är en omöjlig fråga, men jag tänker att ibland kanske någon multivariat metod kunde ge en vink när frågan är för svår för kemin, biologin och ekologin. Visst måste det finnas sjöar med olika bra fiskbestånd. För dessa kanske vissa samband finns även om man inte är säker på hur den enskilda parametern påverkar. Stupar man redan på definitionen av ett ”bra fiskbestånd” eller är detta något man kunde fiska i med sitt team under någon mörk fiskefri vintermånad?
              Tobias Fränstam fiskeribiolog på Sportfiskarna som kan allt inom sportfiske och fiskar lär veta det där gällande forskningsrapporter

              Kommentera


              • #37
                Jag har fiskat i 50 år och inte märkt någon försämring , snarare förbättring . Olika vatten kan variera i tid ,bra och dåliga perioder avlöser varandra .Förra året tog jag mer gös och abborre än någonsin .
                "HalvDan var här"

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Henke E Visa inlägg

                  Det är ju bara och se hur fisket efter ex gädda och abborre har förändrats i Östersjön på Öland. Förr kunde det tas mycket abborre inne i hamnarna och när det gällde gädda fanns det riktiga monstergäddor långt över 10 kg och uppåt.
                  Hej Henke E;

                  Öland har väl aldrig räknats som något superbra Gäddvatten. Däremot har många stora Havsöringar fångats runt Öland genom åren....
                  Tobydraget och LEF Candy var två av mina favoritdrag vid kastfiske efter Havsöring....

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                    Hej Henke E;

                    Öland har väl aldrig räknats som något superbra Gäddvatten. Däremot har många stora Havsöringar fångats runt Öland genom åren....
                    Tobydraget och LEF Candy var två av mina favoritdrag vid kastfiske efter Havsöring....

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Hej Leif! förr togs det en hel del gädda i Grankullavik och Kårehamn. Skeddraget Toby i diverse olika färger är en klassiker som alltid håller

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Henke E Visa inlägg

                      Hej Leif! förr togs det en hel del gädda i Grankullavik och Kårehamn. Skeddraget Toby i diverse olika färger är en klassiker som alltid håller
                      Hej Henke E;

                      Utanför Oskarshamn och Figeholm var det gott om stor Gädda på 1970-talet när jag besökte mina kunder där...

                      Bomber B16A i färgen XSIO "Fegisen" ..http://www.trumman.com/bomber/col/15asig-xsio4.htm .. var grym på Gädda förr....

                      Old Firehand
                      Leif Engström

                      http://www.trumman.com/fisketips.htm
                      Senast ändrad av Old Firehand; 2019-04-22, 05:53.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 590 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 329 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X