Motorservice /år en dyrköpt historia. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorservice /år en dyrköpt historia.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

100 timmas service är ju inte helt logisk. Kör man tomgång eller drar vattenskidor i 100 timmar?

Kollade min olja efter en säsong och den ser ut som honung i färgen så oljan byter jag inte i år. Kör 98% under 1500rpm och 95% tomgång runt 850rpm.
    Alumacraft så klart!

Kommentera

en hds 9:a och en hds 7:a kan omöjligt dra ur ett 105 ah batteri nästan helt på ett par timmar....du måste ha ett dåligt laddat batteri från början om det skall bli så....
      eller helt enkelt ett kaputt batteri.... 11,5 volt betyder i stort sett tomt batteri....helst skall batteriet aldrig släppas under 12,1 volt då det räknas som
      50% kvar....om du inte har AGM eller li-on batterier förstås...
      Senast ändrad av byggarn; 2018-05-21, 15:29.
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Nu är tyvärr spänning ett dåligt sätt att mäta kapacitet men om startbatteriet visar 11,5 V redan efter 2 timmar så undrar jag hur batteriet mår, 11,5 V i vilospänning är nästan= tomt batteri. Du har två ekolod som drar en hel del, kanske alltför mycket även om batteriet vore i gott skick, behövs ju marginaler för att få igång motorn vid hemresan... enklast är nog ett separat 12V batteri dedikerat till loden som laddas efter fisketurer. Ev kan en mindre solpanel med laddregulator göra jobbet men en laddare torde ge bättre laddkvalitet.

Jaha du har hela 105Ah startbatteri, det borde som byggarn säger räcka ganska långt... om det är friskt.
        Senast ändrad av anteman; 2018-05-21, 15:30.

Kommentera

motorn du har har en generator på 16Ah teoretiskt skulle det nog räcka att låta den gå ungefär 4-5h under en fisketur på 10h för att hålla batteriet fulladdat trots att du har bägge loden igång hela tiden...då klarar du dig med hälften av servicekostnaden...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

så fungerar det ju dock inte i praktiken så du kan vara rätt lugn, om inte yamaha är hur hårda som helst

Jag har Suzuki så reserverar jag mig från att säga att jag har 100% rätt i det jag säger så du verkligen kollar upp vad som gäller för din egen motor/märke

Men det brukar vara 100/200 timmars eller årligen, de flesta kör inte så mycket! så garantin gäller om du gör service inom det korrekta "året", sen om du kör 300+ timmar det året eller ej är upp till dig

Det dyraste året är första året med inkörningen samt 100 timmars och 200 timmars (om yamaha har det) så jag skulle vilja påstå att du max får 3 servicekostnader första året sen 1 varje höst (för garantins skull)

Jag har för mig jag gjorde 20 timmars och sen 100 timmars nån vecka senare, sen 200 timmars på hösten, fast jag kört mycket mer än så

Jag har nollställt servicesignalen och sedan kört typ 10-15 trollingdagar (10-12 timmars pass) ytterligare och det var inga problem ö.h.t för garantins skull! Han sa bara att han var imponerad över hur mycket jag lyckas köra på så kort tid

Så några servicekostnader på 15-18000 per år ska det omöjligen behöva bli

Kommentera

nu kan man ju tolka detta hur som helst...de flesta skulle nog tolka det som att var 100:e timme eller en gång per säsong betyder var 100:e timme om man kör
              mer än 100 timmar per säsong, men minst en gång per säsong om man kör under 100 timmar....

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                nu kan man ju tolka detta hur som helst...de flesta skulle nog tolka det som att var 100:e timme eller en gång per säsong betyder var 100:e timme om man kör
                mer än 100 timmar per säsong, men minst en gång per säsong om man kör under 100 timmar....
                Så tolkar jag det. 20 timmar första, och sedan var 100e timma då för att jag kör mer än 100 timmar per säsong.

(har ej kollat i serviceboken än, går bara efter hur jag fick det sagt av säljaren av båten och motorn)
                "100 timmar eller en gång per år)

Ang motortiden under ett fiskepass på 10 timmar så är det ungefär 4-5 timmar den går på tomgång.

Tycker också det känns skumt att det tar slut så snabbt. Får väl investera i lithium batterier i hela båten istället.
                Senast ändrad av Sökaren; 2018-05-21, 16:43.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sökaren Visa inlägg
                  Har ett batteri till motorn och 2 lod ett hds 9gen 3 och ett hds7 gen 3.
                  Slår jag av motorn sjunker volten från 14,7 till 11.5 på ca 2timmar och låg spänning kommer upp på loden. Därför kör jag mycket med motorn igång på tomgång. (Drar jag ner ljusstyrkan så kan jag köra det dubbla innan låg spänning dyker upp)

Sedan kör jag 2 batterier till elmotorn (minnkota terrova 80lbs) som jag sätter laddare på efter varje tur.
                  Detta låter inte alls normalt så börja med att kolla att allt är rätt kopplat, att batteriet är juste och att Du inte har någon strömtjuv för ett sånt batteri ska kunna driva de loden en hel dag utan att ens vara nära att bli låg spänning.

Du har möjligen ingen stereo eller annat i båten eller laddar mobiler, plattor eller annat från samma batteri?

Kommentera

Bortsett från att elförbrukningen verkar skyhög känns det inget vidare att puttra 4-5h tomgång för att ladda. Rätt högt pris miljömässigt tänker jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                      Detta låter inte alls normalt så börja med att kolla att allt är rätt kopplat, att batteriet är juste och att Du inte har någon strömtjuv för ett sånt batteri ska kunna driva de loden en hel dag utan att ens vara nära att bli låg spänning.

Du har möjligen ingen stereo eller annat i båten eller laddar mobiler, plattor eller annat från samma batteri?
                      Inget annat än 2 lod kopplat till samma batteri som motorn, förutom Yamahas 2 mätare då.

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                      Bortsett från att elförbrukningen verkar skyhög känns det inget vidare att puttra 4-5h tomgång för att ladda. Rätt högt pris miljömässigt tänker jag.
                      Tur att jag inte är miljöpartist

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen