Skitfiske elr skit fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skitfiske elr skit fiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • tintin_jkpg
    replied
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg


    Han är bättre sportfiskare än jag.
    Han är bättre sportfiskare än mig.

    Vilket är rätt?
    I mitt fall är båda fel...
    Om bara ett är rätt så känns "mig" som mest logiskt utan att vara någon expert på grammatik.
    Men visst kan man förundras över svenska språkets förfall de senaste två årtionden, och så otroligt många dyslektiker kan det omöjligt finnas. Dessutom med alla dessa felstavningsfunktioner på mobiler och tablets så borde felstavningar minska, inte öka. Jag får ett rött vågigt streck här på min datorskärm när jag felstavar ett ord.

    Jag är övertygad om att den största delen särskrivningspersoner och ständiga felstavnings-personer inte är dyslektiker utan för lata för att lära sig, bry sig och ta sig tid att läsa igenom det de skriver. Men dyslektiker är en annan femma, de borde dock bli glada om man vänligt uttryckt berättar att de stavat fel så att de kan fixa felet och en text blir mer lättläst.
    Att felanvända "de" och "dem" är något jag kan bli galen på, när började så många bli helt tokiga och sluta veta när de orden ska användas och inte? Det är inte okej att inte veta. Samma sak med "ju" och "desto", googla och lär er vart respektive ord ska användas
    (Inte riktat till dig Sir, bara första raden)
    Senast ändrad av tintin_jkpg; 2018-06-02, 10:50. Anledning: redigerat pga felstavning, tro det eller ej haha. Slank med ett t i slutet på 'de'

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ja lugnt med det. Ha ha det har du rätt i, det första är grammatiskt korrekt men i sak fel och egentligen (ejeklien?) är ni alla fel ute, det är ju jag som är den bättre...
    Senast ändrad av anteman; 2018-06-02, 01:07.

    Lämna en kommentar:


  • Sir Fish-a-lot
    replied
    Anteman, mitt inlägg var inte riktat till dig personligen. Jag kunde varit tydligare.

    När vi ändå är igång (”vi” i betydelsen alla i tråden och alla som kommer att haka på):

    Han är bättre sportfiskare än jag.
    Han är bättre sportfiskare än mig.

    Vilket är rätt?
    I mitt fall är båda fel...
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-06-02, 00:52.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Det försöker jag också. Jo, dyslexi har jag respekt för och den saken kommer ofta på tapeten i dessa sammanhang men så jäkla mycket vanligare har den knappast blivit de senaste åren...

    Allt funkar numera och t o m språkvårdare i profession har resignerat, det vet jag också men allt som går att äta smakar inte gott, över huvud taget!
    Senast ändrad av anteman; 2018-06-02, 00:00.

    Lämna en kommentar:


  • Sir Fish-a-lot
    replied
    Jag försöker vara hyperkorrekt när det kommer till stavning... försöker. Samtidigt stör det mig inte nämnvärt om någon skriver fel. Visst kan jag behöva läsa en gång till ibland om ord särskrivs eller om syntax och grammatik blivit lite tokig.

    Det finns de som har dyslexi och då blir det lite småaktigt att agera språkpolis.

    Fotnot: Det går utmärkt att skriva ”de som” eller ”dem som”... båda varianterna är korrekta! Smaka på den!
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-06-02, 10:23. Anledning: Upptäckte ett grammatiskt fel.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Håller med dig Gösta. Jag förvånas över alla "hur är dem spöna?", "vilken är bäst av de?", "spinn fiske rulle", "låg profils rulle", "jigg fiske tekniker" när man redan på G. Vasas tid bildade nya ord genom sammansättning, vilket fortfarande är vanligt i Sverige ...

    Någonstans försvann den insikten och den engelska "modellen" där man sällan sätter samman ord blev svensk praxis... Hur gick det till?

    Man behöver inte vara gnällgubbe för att man förvånas eller blir lätt "deprimerad" över mina exempel här ovan, man funderar mest över... tja, skolans till korta kommanden... (eller tillkortakommanden?)

    I alla fall om man är lite språkligt intresserad! Kanske tros det att man signalerar avslappnad ungdom om man sär-skriver orden, lite gulligt tänkt i så fall, i vart fall om man är äldre än 20 och åtminstone 12 av dem spenderades i skolan...
    Senast ändrad av anteman; 2018-06-01, 23:32.

    Lämna en kommentar:


  • Lozz
    replied
    Skitfiske såklart.

    Lämna en kommentar:


  • Gösta
    replied
    Ursprungligen postat av stol69 Visa inlägg
    Nja. Rätt e nog Sketfeske
    Fast inte i Karskoga... Där heter det allt vad du vill förutom Snöhäst...

    Lämna en kommentar:


  • stol69
    replied
    Nja. Rätt e nog Sketfeske

    Lämna en kommentar:


  • RUSTY HOOK
    replied
    Det heter skitfiske!

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
11 svar
13 338 visningar
0 gillar
Senaste inlägg jimmy85
av jimmy85
 
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
13 svar
3 179 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uditsen
av uditsen
 
Startad av Kulfisk, 2021-10-03, 21:21
15 svar
1 158 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Kulfisk
av Kulfisk
 
Startad av Xerup, 2022-07-26, 12:01
104 svar
6 890 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av Classe69, 2023-04-12, 20:23
68 svar
3 738 visningar
1 gilla
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X