Skitfiske elr skit fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skitfiske elr skit fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
    Frågan står väl i första inlägget? "Heter de skitfiske elr skit fiske?"
    Men det var väl ändå en barnfråga eller en provokation?

Lämna en kommentar:

• sundsten
    replied
    Slänger in denna: http://skrivihop.nu/
    Dom försökte, men lyckades inte. Finns fortfarande mycket att läsa på den sidan.
    Senast ändrad av sundsten; 2018-06-02, 22:05.

Lämna en kommentar:

• Snöhäst
    replied
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Om du nu blir så uttråkad av vändningen tråden tog...

Vad ville du med tråden?
    Vilka svar ville du ha?

Det är lite svårt att läsa dina tankar.

För övrigt heter det:
    Skitfiske!

Nu tacklar jag spöet. Kanske blir det multe på schemat imorgon.
    Frågan står väl i första inlägget? "Heter de skitfiske elr skit fiske?"

Lämna en kommentar:

• Sir Fish-a-lot
    replied
    Om du nu blir så uttråkad av vändningen tråden tog...

Vad ville du med tråden?
    Vilka svar ville du ha?

Det är lite svårt att läsa dina tankar.

För övrigt heter det:
    Skitfiske!

Nu tacklar jag spöet. Kanske blir det multe på schemat imorgon.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-06-02, 19:36.

Lämna en kommentar:

• riggs
    replied
    Jag tillhör nog den skaran som tycker att det är viktigt att göra skillnad på subjekts- och objektskasus, och att hålla rätt på särskrivningar.
    Inte för att det egentligen är särskilt viktigt för mig personligen att alla gör rätt, men det är ganska ofrånkomligt - på gott och ont - att man döms efter sitt sätt att formulera sig i text, oberoende av sammanhang.

Men det kan man tycka vad man vill om. Med lite god vilja kan man förstå en mening där det är lite vajsing med subjekts- och objektsformerna.

När det handlar om särskrivningar är det emellertid helt betydelseskiljande.

"Gå alltid lätt packad i skogen" eller "Gå alltid lättpackad i skogen" betyder två helt olika saker.
    "Svensklärare till Sköndalsskolan sökes!" är fullt begriplig. "Svensk lärare till Sköndalsskolan sökes!", å andra sidan, skapar lite misstankar om vad rektorn egentligen tycker om de anställdas etnicitet.
    "Kycklinglever" kan vara gott på mackan. "Kyckling lever", nja, den vill man gärna inte slänga på tallriken - om man tycker att det svenska djurskyddet är något att värna om.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Nä, det "mesta" är väl sagt? Sånt hindrar ju inte alla och ordet är fritt men nu går jag och preppar för fiske i stället.

Lämna en kommentar:

• Snöhäst
    replied
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Det spårade ur redan vid trådstarten.

En, utifrån sportfiske sett, meningslös frågeställning + en gliring till en annan forummedlem = pannkaka

Jag tycket vi skött diskussionen på ett fint sätt utifrån de premisserna.

Lämna en kommentar:

• Sir Fish-a-lot
    replied
    Oj ja jävlar, detta var mig en het debatt. Spårade dessutom redan vid första svaret, vilket är mycke ovanligt i detta forum... Not.
    Det spårade ur redan vid trådstarten.

En, utifrån sportfiske sett, meningslös frågeställning + en gliring till en annan forummedlem = pannkaka

Jag tycket vi skött diskussionen på ett fint sätt utifrån de premisserna.

Lämna en kommentar:

• Snöhäst
    replied
    Oj ja jävlar, detta var mig en het debatt. Spårade dessutom redan vid första svaret, vilket är mycke ovanligt i detta forum... Not.

Hur som tror jag största anledningen till att folk särskriver (mer?) är för att folk skriver mycke mindre svenska idag än förr (Fast man skriver lite med kompisar å familjer så är de oftast inte ens hälften av vad man faktiskt skriver på engelska till spel/fiske/hobbykompisar från andra länder)

Finns få datorspel som är på svenska, finns få utube videos som är på svenska, finns få forum som är intressanta å på svenska...

Å Gösta, jag trodde inte du kunde läsa så litet... Fan också.

Lämna en kommentar:

• Sir Fish-a-lot
    replied
    ”Han är bättre sportfiskare än jag.
    Han är bättre sportfiskare än mig.

Vilket är rätt?”

Detta var en kuggfråga!
    Båda varianterna är lika rätt!

”Han är bättre sportfiskare än jag.” är den äldre varianten som har ett underförstått ”är” (”än jag är”). Med ett ”är” i slutet av meningen får vi alltså två huvudsatser och därmed två subjekt. Men utelämnas ”är” så kan vi inte göra den satsanalysen. Likförbaskat är det korrekt svenska!

”Han är bättre sportfiskare än mig.” är en modernare variant. Tintin knäckte nöten. ”Han” är subjekt i meningen och ”jag” är objekt och får då den korrekta formen ”mig”.

När det kommer till att folk stavar sämre de sista årtiondena så är en delförklaring att det inte alls är så illa som vissa tror. Vi utsätts mer för människors informella skrivande via internet!

Sedan så är språket föränderligt. Förändringen kommer först och reglerna kommer sen. Det gäller t.ex. ”ju” och ”desto” som blivit ”ju” och ”ju”.

Slutligen har vi frågan ifall ett forum på webben är en plats för formellt språk eller talspråk. Det heter ju Fiskesnack, just snack!
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-06-03, 11:21.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
11 svar
13 200 visningar
0 gillar
Senaste inlägg jimmy85
av jimmy85