Ny hobbyfiskare, 25+ timmar utan fisk! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny hobbyfiskare, 25+ timmar utan fisk!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ny hobbyfiskare, 25+ timmar utan fisk!

    Hejsan! För drygt en månad sen bestämde jag mig för att börja fiska, så jag hyrde en båt över sommaren och köpte all nödvändig fiskeutrustning. Sen dess har jag fiskat totalt sett i 25-30 timmar. Inte en enda fisk. De gånger jag fått napp (ca 3-4) har det varit sten, pinnar och t.o.m. en mussla.

    Jag har fiskat på förmiddagen, mitt på dagen och på kvällen. I varmt väder, ljummet och regnigt. Nära vass, mitt ute på sjön samt nära stränder. Men jag har inte fått en enda fisk. Jag börjar bli väldigt uppgiven.

    Jag förstår inte vad jag gör för fel. Jag har även försökt kasta och sen dra in snabbt, kasta och låta den ligga ett par minuter samt dragit spöt efter båten. Är det någon som kan hjälpa mig förstå om detta är vanligt? Ska det vara lätt att få fisk? Är det sjön det är fel på eller mig? Jag gissar på det senare...

    Tack!

    Mvh

  • #2
    Välkommen till en underbar hobby

    Finns massor av faktorer vad det kan bero på .

    1. Var fiskar du ? Lokal lännedom är guld värt , kanske finns andra här som fiskar i samma vatten
    2. Vad fiskar du efter ?
    3. Vad har du för beten utrustning ?

    Kommentera


    • #3
      Vilka beten använder du? Hur spinner du in dessa? (Att låta ett skeddrag ligga några minuter på botten ger absolut ingen fisk).

      "All nödvändig utrustning", vad består den av?

      Edit: Jag blev något av en pucktvåa...
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-06-12, 12:55.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

      Kommentera


      • #4
        1. Jag fiskar i en liten sjö kallad Örlen.

        http://www.ifiske.se/fiske-orlen.htm

        Ena sidan av sjön är väldigt djup, 20-25 meter. Jag fiskar främst där det inte är så djupt, 3-10 meter. Kanske därför jag bara får bottennapp? Vet ej.

        2. Jag fiskar efter all fisk, kan inte tillräckligt för att gå efter just något specifikt
        3. Jag fiskar främst med en spinner som jag gillar.


        -------

        Jag brukar bara veva in, hur menar du? Finns det något specifikt sätt som man bör göra? Men brukar variera mellan att dra in den sakta och snabbt.

        Den nödvändiga utrustningen består av fiskespö, rulle, lina och bete.
        Senast ändrad av Tybalt; 2018-06-12, 12:29.

        Kommentera


        • #5
          "samt dragit spöt efter båten" Lät intressant... De borde man kanske testa...

          Testa å kasta på en wobbler istället och "dra spöet efter båten" lita
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Tybalt Visa inlägg
            1. Jag fiskar i en liten sjö kallad Örlen.

            http://www.ifiske.se/fiske-orlen.htm

            Ena sidan av sjön är väldigt djup, 20-25 meter. Jag fiskar främst där det inte är så djupt, 3-10 meter. Kanske därför jag bara får bottennapp? Vet ej.

            2. Jag fiskar efter all fisk, kan inte tillräckligt för att gå efter just något specifikt
            3. Jag fiskar främst med en spinner som jag gillar.


            -------

            Jag brukar bara veva in, hur menar du? Finns det något specifikt sätt som man bör göra? Men brukar variera mellan att dra in den sakta och snabbt.

            Den nödvändiga utrustningen består av fiskespö, rulle, lina och bete.

            Först och främst, ha med dig någon som fiskat i sjön förr och som har god lokalkännedom. Eller prata med människor runt om för deras erfarenheter osv.

            Hade samma problem själv tills jag tog med en kompis i vår hemmasjö och efter att han visade vad som rätt och riktigt i sjön så går vi mer eller mindre aldrig bom. (Självklart bättre och sämre dagar men sällan helt 0-ade)

            Köp ett enkelt lod, typ Deeper Fishfinder eller ett mer fast lod (Jag kör med ett Garmin Echo 101 som funkar ypperligt för djup, temperatur och se om det finns någon form av liv)

            Variera inspinningen, sakta, långsamt, vevstop, inte vevstop, ryck och lite knyck osv etc m.m...
            Titta på hur andra gör, visa har aldrig spöt statiskt utan jobbar helatiden med spöt, jag själv föredrag en mer statiskt spöföring.

            Testa wobblers, spinnare, jiggar, skeddrag ... testa. pröva. öva... Det kommer

            Efter att ha sett kartan på sjön hade jag satsat en del runt de öar som finns
            Senast ändrad av Mijni; 2018-06-12, 12:57.

            Kommentera


            • #7
              Jag var själv i ungefär samma sits förra året, med skillnaden att jag inte hade någon båt, utan fiskade från land.
              Stod också och kastade i timmar utan att få någon fisk, vilket gör att man börjar fundera på om det är en död sjö...
              Om du bara vill se att det faktiskt finns liv i sjön skulle jag rekommendera att börja med gammalt hederligt mete, en krok med mask på och ett vanligt flöte så ska du nog kunna locka till dig lite små abborrar/mört etc. om det finns.

              Kommentera


              • #8
                Jag hittade denna karta. Detta är sjön jag fiskar i:

                http://orlen.nu/documents/Fritidskar...sjonOrlen2.pdf

                Jag fiskar främst i sydost, där djupet varierar mellan 2-6 meter. Ska jag gå ut på djupare vatten? Är det därför jag får så mycket bottennapp och blir av med bete kanske? Haha

                Kommentera


                • #9
                  Mijni:

                  Tack så mycket för bra tips! Ska försöka med allt detta samt få med mig någon kunnig till helgen

                  Sdw:

                  Jag tror faktiskt inte sjön är särskilt död men ska försöka med även ditt tips. Tack!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ser ut som att det ska finnas bra med fisk i sjön .
                    Antar att du inte har något ekolod ?
                    Med ett ekolod kan man se att förutsättningar finns , typ betes fisk , vegetation

                    Abborre & gädda är bla det lättaste & roligaste att fiska

                    Abborren
                    Titta efter fiskmåsar när dom dyker mot vattenytan då är det oftast abborre som jagar löja eller om du själv ser var löjan hoppar .
                    När du väl har lokalisera borren då gäller det att hittat betet som funkar .
                    Reflex spinnare är svår slagna när dom är på hugget , annars är jigg bra när dom står djupare .

                    Gäddan brukar jag hitta där jag hittar vegetation , typ gräs , nate & vass & där man hittar betes fisk .

                    När det gäller val av bete här är lokal kännedom extra viktigt .
                    Om du inte har något aning vad som funkar tänk 3 olika färger , något mörkt , ljust och något skrikigt .

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 587 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 625 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X