Produktiva metoder för gös - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Produktiva metoder för gös

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Det jag kan tycka är krångligt är att råden man får ibland motsäger varandra. Några exempel: Vissa anser att gösen är en pelagisk fisk som finns på mellan 4-7 meters djup medan andra menar att man bör följa bottenkonturerna. Vissa menar att gösen jagar i mörkret och fiskas därför bäst i gryning och skymning medan andra säger att det även går utmärkt under dagen. Vissa menar att spinnfiske med jigg är en dålig metod medan andra menar att det går utmärkt. Jag har själv sett att mindre gös fiskats upp med stor framgång på just jigg.

    Sen förstår jag att det som gäller i ett vatten inte gäller i ett annat och att jag måste testa olika för att finna en filosofi som funkar i mina egna vatten. Hur väl man lyckas med sitt gösfiske måste även i stor utsträckning bero på hur stort gösbeståndet man har i sitt fiskevatten. Litet gösbestånd = svårt att lyckas. Har man testat allt och inte lyckats så är det dags att byta fiskevatten.
    Senast ändrad av Laxen2; 2018-09-23, 15:13.

    Kommentera


    • #12
      Jag brukar spinnfiska dom med jigg. Små jigg runt 7-12cm och bottendunk på branter = många hugg och fisk dock flesta under 45cm. Lite större jigg och mer fiske i frivattnet = färre fisk men oftast större.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
        Det jag kan tycka är krångligt är att råden man får ibland motsäger varandra. Några exempel: Vissa anser att gösen är en pelagisk fisk som finns på mellan 4-7 meters djup medan andra menar att man bör följa bottenkonturerna. Vissa menar att gösen jagar i mörkret och fiskas därför bäst i gryning och skymning medan andra säger att det även går utmärkt under dagen. Vissa menar att spinnfiske med jigg är en dålig metod medan andra menar att det går utmärkt. Jag har själv sett att mindre gös fiskats upp med stor framgång på just jigg.

        Sen förstår jag att det som gäller i ett vatten inte gäller i ett annat och att jag måste testa olika för att finna en filosofi som funkar i mina egna vatten. Hur väl man lyckas med sitt gösfiske måste även i stor utsträckning bero på hur stort gösbeståndet man har i sitt fiskevatten. Litet gösbestånd = svårt att lyckas. Har man testat allt och inte lyckats så är det dags att byta fiskevatten.
        Helt riktigt, alltihop enligt min uppfattning.
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

        Kommentera


        • #14
          Det har hänt mer än en gång att jag tänkt efter en bra gös dag, nu har jag äntligen fattat sammanhanget . Nu vet jag djupet , betet , färgen , stället , hastigheten mm , för att nästa gång under samma förutsättningar bli fisklös .
          "HalvDan var här"

          Kommentera


          • #15
            En sak som skulle hjälpa mig är en guide om hur man läser av topografiska kartor eller djupkartor samt sjökort.
            Senast ändrad av Laxen2; 2018-09-23, 18:22.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
              Det tackar jag för.


              Laxen 2;


              Det räcker med det du skrev på raden ovan. Du bör och behöver inte citera hela mitt inlägg!!

              Old Firehand
              Leif Engström

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                En sak som skulle hjälpa mig är en guide om hur man läser av topografiska kartor eller djupkartor samt sjökort.
                Nu är det det mest basic på en djupkarta och i regel är en djupkarta mer detaljerad, skriver från mobilen så bilden får bli bra.

                Det mörkblåa är att det är djupaste delen av sjön, varje streck är att det blir grundare/djupare med en viss nivå, t.ex. 3m
                Det vita är det grundaste, mindre än 1m typ.
                Desto ljusare desto grundare dvs.

                Det vita området norr om ön längst ner har t.ex. en sten som sticker upp, det syns på den minimalistiska pricken.

                Kolla insight genesis djupkartor och kolla, de är dock i fot, så 50" står för ca 15m
                Click image for larger version

Name:	Screenshot_20180923-200154.jpg
Views:	1
Size:	370,9 KB
ID:	1787655

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • Newborn
                  Svar till Värde?
                  av Newborn
                  Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                  2024-01-13, 20:31
                • Knox88
                  Värde på spön ?
                  av Knox88
                  Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                  2023-08-13, 11:49
                • Backslag
                  Svar till Cisco Kid, mindre
                  av Backslag
                  Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                  2023-09-03, 20:16

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                15 svar
                4 576 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                63 svar
                13 590 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                16 svar
                1 467 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg mrfisker  
                Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                19 svar
                5 329 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                20 svar
                25 573 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Arbetar...
                X