Tips till gäddfisketävling i Mälaren uppskattas! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips till gäddfisketävling i Mälaren uppskattas!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips till gäddfisketävling i Mälaren uppskattas!

    Hej goda fiskevänner!

    På lördag ska jag delta i en privat gäddtävling med mina vänner. 7 lag. Tyngsta fisken vinner, mer kompilicerat än så är det inte. MEN! Det är i mälarenm, nordost om Södertälje mellan Bockholmsundet och Björkö. Jag fiskar i normala vis i skärgården / Nynäshamn. Har ni lite tips på heta drag just nu, färger osv. Kanske tom heta platser? Bästa tippset vinner bärs! Alla tips uppskattas! Kram!

  • #2
    Efter dessa frostnätter skulle jag bli förvånad om inte betesfisken och därmed gäddan också, har letat sig ut i djuphål. Pannbensfiske på djupare partier halva dagen, inget hugg där, nöt vass...

    Kommentera


    • #3
      Säger som Stahre , fiska djupt 5-10m , leta betesfisk
      Hade kört gummi börjat med en naturlig färg stl 15-20cm & 20-35 gr bly , Gator 17cm i färgen braxx har varit ett säkert kort i år .

      Kommentera


      • #4
        Tror likadan: hittar stimmen i djuphål.I Mälaren finns sådana oftast i direkt anslutning till grynnor.
        Spricka det upp och/eller ytvattnet värms under dagen så testa även grund eller i övre vattenskiktet ( eller så hittar ni varmare partier i närheten av hålorna)- testa även där. Gäddan kan stiga och smälta maten där det är något varmare. Oftast enskilda fiskar

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av crille1980 Visa inlägg
          Hej goda fiskevänner!

          På lördag ska jag delta i en privat gäddtävling med mina vänner. 7 lag. Tyngsta fisken vinner, mer kompilicerat än så är det inte. MEN! Det är i mälarenm, nordost om Södertälje mellan Bockholmsundet och Björkö. Jag fiskar i normala vis i skärgården / Nynäshamn. Har ni lite tips på heta drag just nu, färger osv. Kanske tom heta platser? Bästa tippset vinner bärs! Alla tips uppskattas! Kram!
          Hej Crille;

          Kasta utanför stränder med pålandsvind...
          Bomber 16A, 16J och 17A i färgen XM7..http://www.trumman.com/bomber/col/2k9_bhj6_xm7.htm ... Cisco Kid 600 och 1800 i färgen 07..http://www.trumman.com/ck/col/01-12.htm... samt Heddon Lucky 13 X2400 och X2500 i färgen GRA,,http://www.trumman.com/heddon/lucky13.htm.. har jag fått många godkända och åtskilliga 10 kilo+ Gäddor på i Mälaren under de senaste 45 åren..
          Den allra säkraste wobblern för stora Gäddor i Mälaren har varit Cisco Kid 607....

          http://www.trumman.com/fisketips.htm.

          Old Firehand
          Leif Engström
          Senast ändrad av Old Firehand; 2018-12-25, 19:01.

          Kommentera


          • #6
            Tack för alla tips! Gummi var stendött, så jag bytte till Buster Jerk, hot pike. Drog fem gäddor och vann tävlingen.

            Kommentera


            • #7
              Så du fick fisk på grunt vatten i lovart eller runt grynnor/i pelagen?
              Temp i vattnet?

              Kommentera


              • #8
                Ja, ge lite feedback tillbaka. Var fick du dina fiskar?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av crille1980 Visa inlägg
                  Tack för alla tips! Gummi var stendött, så jag bytte till Buster Jerk, hot pike. Drog fem gäddor och vann tävlingen.
                  Hej Crille;

                  Berätta gärna hur stora dina Gäddor var som du vann tävlingen på samt berätta också hur många och stora Gäddor de andra sju lagen fångade!!
                  Min svåger Nick Hammaris Mälargäddor brukade se ut så här...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm ...

                  Gröna wobbler med gula sidor och orange buk har lockat många av mina större Gäddor till hugg i Mälaren...

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm

                  Old Firehand
                  Leif Engström
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2018-11-05, 15:36.

                  Kommentera


                  • #10
                    Hej! Ledsen för kanske världens långsamaste svar! :P Vann inte med ett gäng skrytgäddor, men de var tillräckligt stora denna dagen för att vinna; I viktordning: 2,9kg 3,5kg 3,7kg 4,6kg 5,8kg De andra lagen fick 2-4kg (kommer inte ihåg exakt, men ingen fångade förutom jag över 5kg) i snitt med väldigt få över 3kg denna dagen. Men som man säger; viktigast att man får större än de andra. ;P Jerkbait var mitt framgångsrecept på ca 3 - 1,5 meters djup.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 592 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X