Kasta långt ? När kommer nappet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kasta långt ? När kommer nappet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kasta långt ? När kommer nappet?

    Vi inklusive jag själv vill ofta kasta några meter till. Med handen på hjärtat hur ofta får du napp på de första meterna? Såklart kan det va stor skillnad på vad jag fiskar och var. I mitt fall så fiskar jag i havet från kusten med vadare ( nästan alltid )och efter öring. Nu när det är väntans tider, 1/1 för mig, så är det alltid kul o höra era erfarenheter och ert sätt att se på saken. Jag inväntar era kommentarer svar innan jag lägger min andra serve.
    Må väl - Peter b

  • #2
    Nu fiskar jag inte öring men jag får ofta napp när jag lägger jiggen när jag fiskar bakom kraftverken.
    Om det är 5m eller 50m spelar mindre roll så länge fisken står där och jag placerar den rätt.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #3
      Jag fiskar mycket i åar och inlopp där man enkelt kan kasta till andra kanten så att säga, och det händer väldigt ofta att jag får reaktionshugg där fisken tar betet omedelbart det landar i vattnet eller efter ett eller två vevtag. Inte alltid positivt dock då det händer att man står och dagdrömmer även då eller får alldeles för mycket slacklina.
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
      8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

      Kommentera


      • #4
        Med handen på hjärtat hur ofta får du napp på de första meterna?
        Ganska ofta skulle jag säga. Fiskar också mycket efter havsöring och tycker att det ganska ofta hugger på de första vevtagen. Tror nästan att jag fått 50% av huggen de första metrarna, oavsett kastlängd. Pratade med en kompis om det i går som håller på med flugfiske efter havsöring och han delade din uppfattning att det sällan högg på de första metrarna,
        Jag funderade på om inte BrainDisorder kommentar om "reaktionshugg" gäller. Om man tänker hur mycket "lockande" som händer med draget när det landar. Det plaskar till och bryter vattenytan med fart, linan tas in och betet vänder och sätter fart åt lika olika håll när linan spänns.
        FörVadDetÄrVärt/
        PerN

        Kommentera


        • #5
          Jag fiskar mycket Hö och får en hel del hugg långt ute men upplever ofta att om jag inte får hugg på dom första 20 kasten kan jag lika bra gå någon annan stans för då är där ingen fisk där jag fiskar.

          Kommentera


          • #6
            Väldigt sällan för mig. Jag får ffa hugg där något bryter monotonin. Ett rev, tångbälte, stenar, en ström osv. Påtagligt ofta nära land, ibland alldeles vid strandkanten. Detta gäller oavsett spinn- eller flugfiske. (För mig!) Ser fram emot din andraserve! Håller med Jörgen i allt.
            Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

            Kommentera


            • #7
              Nu fiskar jag inte öring speciellt ofta men något som jag har tänkt på som är vanligt spinnfisket är att står du vid land då kastar man gärna så långt ut man kan & när man fiskar från båt då kastar man gärna mot land

              Kommentera


              • #8
                Såklart har det stor betydelse vad o var vi fiskar men för min del när det gäller öringfisket så upplever jag att när vattnet är kallt vinter tidig vår så är det sällan några napp längst ut. Ofta tar fisken på kort lina. Numera lägger jag många kast parallellt med strandkanten och då händer det att fisken tar direkt men det är en annan sak. Att dra betet utanför en tångkant/stenar kan va väldigt effektivt. Fram på försommaren då det finns småsill/tobis i ytan då händer mer frekvent att fisken tar långt ut- kul o slänga på vakande/jagande fisk och veta/hoppas att nu smäller det snart.
                Har fått fisk ( stor ) på väldigt kort lina ibland har jag t.o.m vilat flugan i ytan framför spötoppen och öringen har klippt den.
                Men den största sanningen är och förblir densamma
                Grejerna i vattnet ofta och mycket.
                Peter b

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • Newborn
                  Svar till Värde?
                  av Newborn
                  Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                  2024-01-13, 20:31
                • Knox88
                  Värde på spön ?
                  av Knox88
                  Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                  2023-08-13, 11:49
                • Backslag
                  Svar till Cisco Kid, mindre
                  av Backslag
                  Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                  2023-09-03, 20:16

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                15 svar
                4 563 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                63 svar
                13 312 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                16 svar
                1 453 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg mrfisker  
                Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                19 svar
                5 315 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                20 svar
                25 553 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Arbetar...
                X