Framtidens sportfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Framtidens sportfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Framtidens sportfiske

    Alla vet att ny teknik och tekniska innovationer förändrar samhället och människans livsvillkor. När det kommer till fisket så vet vi att en del äldre metoder helt försvunnit och saknar aktiva utövarare idag och andra metoder är på väg ut. Hur tror du att sportfisket kommer att förändras om 50 eller 100 år? Vilka nya sportfiskemetoder kommer att dyka upp och vilka metoder kommer att försvinna?

    Jag tror att en sak är klart. Sportfiskare kommer via ny teknik att få superkoll på sjöarna och deras fiskbestånd. Troligtvis kommer man via undervattensdrönare i realtid att få information om allt som sker i en sjö. Allt från var stimmen av betesfisk finns till större individer av rovfisk. All uttag av fisk kommer även att registreras. Jag tror att förvaltningen av fiskevatten kommer att stärkas rejält och att det kommer att leda till ett mycket bättre fiske i många vatten.



  • #2
    Du kan ha rätt. Och parallellt en retrotrend med vatten där det är teknikförbud och bara toppknutet är tillåtet. Nåt som kommer att öka är konstgjorda vatten påminner om kvalitetsfisken som fanns förr. En konstgjord laxälv, gäddvatten med 10+ garanti eller ett perchzilla i mälardalen eller Sydsverige skulle nog vara kommersiellt gångbart redan nu...

    Kommentera


    • #3
      Personligen tror jag mänskligheten är snudd på utrotad om 100år... just saying..

      Kommentera


      • #4
        Personlig tror jeg ikke det finnes sportsfiske om 100 år. Diverse dyrerettighetsgrupper får stadig mer moment, og felles for de alle er stort sett et ønske om å forby sportsfiske. Her i Norge har alene NOAH, som nettopp ønsker et slikt forbud, flere følgere på Facebook enn de tre største interesseorganisasjonene for sportfiske har til sammen.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Jag tror att förvaltningen av fler fiskevatten kommer att hamna på enskilda fiskerättsägare exempelvis fiskevårdföreningar som i sin tur bestämmer reglerna för hur, var, när fisket ska bedrivas. Man kommer att ha helt andra möjligheter att bekämpa både invasiva arter som skarv och tjuvfiske. Drönarrobotar kommer exempelvis att kunna skydda ett vatten och se till att skarven inte kan etablera sig där.

          Fiskevårdsföreningarna kommer troligtvis även att göra utsättningar av fisk för sportfiske (då det behövs) baserad på den superkoll man har på sitt vatten. Det kan även bli så att fiskarna man sätter in är genmodifierade specialfiskar som är särskilt lämpliga för sportfiske och sjön ifråga. Det kan vara fiskar som växer fortfarare och är mer aggressiva. Kan bli att en genomsnittlig fisk i ett gösvatten väger 15 kg eller att gäddor på 25 kg inte blir en ovanlighet.

          Dessutom så kommer innovativa krokar att finnas till som "släpper" det som fastnat när man än önskar eller tom enligt programmering. Aldrig mer kommer ett drag att förloras till bottennapp.

          Fiskedragen kommer också att bli mer intelligenta på olika sätt. Troligtvis så kommer draget att trådlöst meddela fiskaren om en större fisk varit i närheten men inte huggit och tom presentera statistik på det. Sedan så kommer man att kunna välja vilken färg/mönster ett drag ska ha och kan ladda vilket färgmönster man än vill ha.
          Senast ändrad av Laxen2; 2018-11-22, 14:16.

          Kommentera


          • #6
            Om hundra år kommer alla vi u Sverige fiska med dresserade skarvar likt Kina, allt eftersom vi har ett bestånd av skarv som är utomordentligt stor

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
              Personlig tror jeg ikke det finnes sportsfiske om 100 år. Diverse dyrerettighetsgrupper får stadig mer moment, og felles for de alle er stort sett et ønske om å forby sportsfiske. Her i Norge har alene NOAH, som nettopp ønsker et slikt forbud, flere følgere på Facebook enn de tre største interesseorganisasjonene for sportfiske har til sammen.
              Det har var det första jag tänkte på också när jag såg frågeställningen. Tror du har rätt där faktiskt, och det kommer inte dröja 100 år. Jag är förvånad att det inte är värre redan idag, det är väl bara en tidsfråga tills någon aktivist börjar klippa ihop lite blödande gäddor, levande betesmört som simmar med en krok i ryggen etc. från diverse Youtube-fiske-filmer och börjar sprida med "Djurplågeri!!!!" i titeln så kan drevet vara igång.
              Men det kanske bara är jag som är negativ...

              Kommentera


              • #8
                År 2039 kommer det att finnas en fjärrstyrd vobbler med inbyggd kamera så att du kan sitta hemma i soffan med ett par typ wr brillor å favoritspöt i näven, leta upp fisken och givetvis se hugget, sen är det kraft nog i vobblern att dra in rekordgäddan med vobblern som har krokar som kan fällas in likt Wolverines knivnävar så att det alltid blir en snabb och smidig catch n realese.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Old Firehand

                  År 2039 fyller jag 99 år. Här ser du en av mina bästa fiskebilder från förr ...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_37.htm ...

                  Old Firehand
                  Leif Engström
                  Humm, så du får skriva off topic?
                  Tråden handlar väl inte om din födelsedag eller fisketips?

                  https://www.fiskesnack.com/forum/fis...40#post2481340
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

                  Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                  -Okänd

                  Kommentera


                  • #10
                    I min värld är alla inlägg, bra inlägg. Det är inte alla som har orken eller fantasin att föreställa sig hur fisket kommer att utvecklas om 50 år. Tittar man 50 år tillbaka och jämför med hur man fiskar idag så tycker jag inte att det skett några revolutionära förändringar eller förbättringar.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 590 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X