Framtidens sportfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Framtidens sportfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
    I min värld är alla inlägg, bra inlägg.
    Jag håller verkligen med!
    Det var min poäng!
    Det är ett diskussionsforum!

    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #12
      Jösses!
      "Framtidens Sportfiske är troligtvis ett breddat fiske med artificiella beten som flugor, nymfer, jiggar, pirkar, skeddrag och wobbler..."
      ja, tack för detta fördjupande inlägg, något att fundera över

      Kommentera


      • #13
        Troligtvist så kommer ekolodstekniken att förbättras radikalt. Inom 10 år så kanske de flesta har råd med ekolod lik Garmin livescope eller bättre.

        Vad innebär det? Jo att fler kommer att bedriva vertikalfiske som då kanske inte ens behöver bedrivas i traditionell mening, sittandes i aktern med båten över fisken. Man kanske bedriver det stående och kastar på fiskar som befinner sig 10-15 meter framför båten. Ekolodsbilden skickas trådlöst till din smartphone och senare till smarta glasögon.

        Troligtvis kommer specialjiggar/drag att utvecklas för detta fiske som också kommer att utvecklas gradvist. I början kanske det blir jiggar som kan "hålla djupet och positionen" och hålla sig på 6 meters djup och 10 meter från båten.

        Till slut kommer jiggarna att kunna aktivt ta sig till fisken och lägger sig en halvmeter ovan och tom ha egna lockrörelser. Man kanske även får jiggar som kan simma mot fisken på ett bestämt djup lite som "flying lure" påstod sig kunna göra. Naturligtvis kommer även traditionella drag att fungera.
        Senast ändrad av Laxen2; 2018-11-26, 16:29.

        Kommentera


        • #14
          Jag skulle gissa att modern teknik eller djurrättsaktivitster kommer nog att vara sekundära "problem", med tanke på i vilken takt vi förstör vattendrag och miljön i allmänhet så blir det nog svårt att ha ett hållbart fiske om 100 år. Men förhoppningsvis finns det båtmotorer som går på förnyelsebara drivmedel som inte släpper ut tråkigheter i vattnet, alla skadliga ämnen är bortplockade ur fiskeutrustningen och folk i allmänhet har en större medvetenhet om biologisk mångfald och hur naturen hänger ihop. Jag är dock inte så optimistisk.

          Kommentera


          • #15
            Kan ju bli så att framtiden förbjuder privatpersoner att använda bensindriva utombordare och andra fossildrivna motorer. Man är istället hänvisad till eldrivna utombordare som drivs med trådlös elöverföring och induktion.

            Förresten så har framtiden genmodifierat en hel del av fiskarna aktuella för sportfiske för att fiskarna ska ha en chans att överleva och fortplanta sig i det mycket varmare vattnet.
            Senast ändrad av Laxen2; 2018-11-26, 18:29.

            Kommentera


            • #16
              Jag hoppas vi aldrig får se målsökande jiggar eller Oppfinnar-Jockes dresserade maskar. Nånstans försvinner sporten ur sportfiske…
              Non é pericoloso sporgersi

              Kommentera


              • #17
                Tyvärr tror jag att predatorena tar för mycket stryk av för hårt fisketryck med mera och istället kommer majoriteten av fisket kretsa kring inplanterad vitfisk eller "ädelfiske". Se bland annat på England. Även de vilda bestånden i fjällen kommer ge vika och kretsar istället kring inplanterad regnbåge och öring i många strömmar. En mörk framtid men många länder i europa är redan där och tror vi följer efter och i allt för snabb takt.

                Kommentera


                • #18
                  Inom en mer avlägsen framtid, kanske 200 år så kanske man kan skräddarsy helt nya arter till sportfiske. Fiskar som aldrig existerat naturligt i ett vatten? Så hela grunden för det svenska sportfisket kan ju ändras och inte vila på gös, gädda och borre längre.
                  Senast ändrad av Laxen2; 2018-11-27, 16:11.

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag tror faktiskt också att sk. Put & Take sjöar, respektive arrenderade vatten a la Lake Sibbo kommer vara mera vanligt. Det kommer blir dyrare att ha ett bra fiske. De fria vatten uppvisar redan nu oftast dåliga beståndsutvecklingar. Fiskeresandet kommer bli ännu vanligare. Det fria fisket kommer blir mera regulerad med tex fredningstider och -zoner.
                    Tävlingsfiske kommer minska. Det kommer bli dyrt och exklusiv att vara med i ett tävlingsteam.
                    Fisketekniker i framtiden: tror inte så mycket nytt kommer uppfinnas. Vår hobby kommer bli exklusivare för inbitna. Trenden kommer gå mot mera högkvalitativa spön som de som k8mmer från Japan, Taiwan och vissa fabriker i Kina. Ännu fler specialspön som yankerna redan kör. All detta är inom snar framtid

                    Kommentera


                    • #20
                      Personligen tror ju jag iallafall att några saker som idag tillhör fisket kommer förändras:
                      - Ekoloden blir mer avancerade och billigare (förhoppningsvis)
                      - MER social media än vad det redan är - tyvärr är ju trenden att en liten gädda idag är 8kg...
                      - Motorerna kommer bli bättre och mer effektiva och på sikt eldrivna

                      Annars hoppas jag att tack vare det ökade trycket på Social Media att vatten i vårt land blir bättre omhändertagna. Att fiskbestånden förbättras.
                      Jag tror inte på att ett fisketryck ger sämre påverkan om det är C&R (Har fått otaliga abborrar i Malmökanal som varit fångade tidigare och fisket blir inte märkbart sämre iallafall)
                      Jag personligen är för fler fiskekort och licens på fiske runt kusterna a la Danmark.

                      Tekniker kommer alltid komma, mer eller mindre utflippade.
                      Folk kommer alltid hävda att deras nya bete är bättre än föregående och det kommer också ledas av dagens sociala media. Ändå fiskar vi fortfarande abborre med klassiska jiggar med svans och gädda med ett blåsilvrigt atom...

                      Annars i spöväg, ja, om ingen kommer på något supermaterial så tror jag att våra spön kommer va kvar ett bra tag till. Nya tillverkare och modeller men inte mer...
                      Samma med linorna. Om ingen vill köra med en 36-trådig mono/flätlina...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 586 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 604 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 336 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 577 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X