Framtidens sportfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Framtidens sportfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Jag har fiskat i ungefär fyra årtionden. Fisket har ändrat sig en hel del på den tiden. Redskapen har blivit bättre. Linor och spön går inte av längre, så man förlorar inte alls lika många beten och fiskar som förut. Men man lägger iofs mycket mer pengar på fisket nu. Nu har man fiskejacka, fiskebyxor, fiskeglasögon, fisketröja, sju olika spön och 100 drag. Förut tog man sitt enda spö och drog på sig kepan, sen var man redo. Möjligen tog man med ett galonställ ifall det var risk för regn. Det är mer sportfiske och mindre fritidsfiske nu. Men jag hoppas prylhysterin har nått toppen, annars kommer framtidens fiskare se ganska löjliga ut med sina VR-glasögon och självfiskande drönare...
    Fiskevattnen har ändrat sig både till det bättre och sämre. Mitt hemmavatten är en medelstor sjö i mellansveriges jordbrukslandskap. Där har medelstorleken på både abborre och gädda ökat markant sen jag var liten utan att mängden fisk minskat nämnvärt. Nu är det ganska vanligt att man ser bäver och havsörn på fisketurerna. Dessa djur fanns inte alls när jag växte upp. Antagligen släpps det ut mycket mindre skit både i vattnet och i luften idag än vad det gjorde på 80-talet. Det är inte heller lika många som husbehovsfiskar med nät längre. Catch and Release har antagligen också gjort sitt till. Fortsätter det så här så kommer fisket vara fantastiskt om 50 år.
    Men små orörda vatten i vildmarken kommer nog inte många att få uppleva. Förut fanns det sjöar som man bara kunde nå genom att vandra längs en stig i ett par timmar. Då var det större chans att få vattnet för sig själv. Nu går det väg fram till nästan alla sjöar i vårt avlånga land. Många vägar har iofs bom, men en fyrhjuling tar sig lätt runt. Ju lättare det är att komma till vattnen, ju högre blir fisketrycket. Många känsliga småvatten kommer nog att fiskas ut.

    Kommentera


    • #22
      Jag tror:

      - Slappa politiker gör inget som på allvar räddar torsken, ålen med mera utan dessa arter blir extremt sällsynta.
      - Det blir allt fler som fiskar efter gädda, abborre och gös och hetsen från Youtube och andra sociala medier gör att pressen kring detta fiske ökar än mer.
      - Den stora massan fortsätter att köpa företagens marknadsföring och prylhetsen fortsätter att öka (märks ju bland annat på detta forum).
      - De löjligt låga straffen för tjuvfiske gör att fler kriminella ligor drar sig till Sverige, man får ju ändå knappt något straff OM man blir ertappad.


      Jag hoppas:

      - Fredningstider för fler arter inklusive gädda, abborre och gös. Lämpligen då arten ska ha sin lek.
      - Fiskekort/licens krävs överallt och det införs maxtak på fångster.
      - Hårda straff på överträdelser/tjuvfiske vilket åtminstone lär stävja en del av tjuvfiskandet.
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

      Kommentera


      • #23
        Framtidens sportfiskare kommer troligtvis inte att döda större exemplar av rovfiskar. Tar man upp en fisk räcker det troligtvis med att man tar en bild på fisken med en app så får man upp information om fiskens biologiska ålder, och hur många gånger den fångats och av vem/när/var/vilket bete och man förväntas själv mata in information vid varje fångsttillfälle. Informationen skickas även automatiskt till vatteninnehavaren.

        Alternativt sker detta genom ett nanochip som placeras i större individer och då behöver man inte ens ta upp fisken ur vattnet för att få den här informationen. Det blir en bra kombination med krokar som vid befallning ändrar sin form och släpper taget.
        Senast ändrad av Laxen2; 2019-01-07, 17:18.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        • Newborn
          Svar till Värde?
          av Newborn
          Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
          2024-01-13, 20:31
        • Knox88
          Värde på spön ?
          av Knox88
          Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
          2023-08-13, 11:49
        • Backslag
          Svar till Cisco Kid, mindre
          av Backslag
          Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
          2023-09-03, 20:16

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
        15 svar
        4 575 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        63 svar
        13 572 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg RUSTY HOOK  
        Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
        16 svar
        1 465 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg mrfisker  
        Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
        19 svar
        5 329 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
        20 svar
        25 573 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Arbetar...
        X