Nedräkningen har börjat , snart bara en månad kvar till Skånepremiär. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nedräkningen har börjat , snart bara en månad kvar till Skånepremiär.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nedräkningen har börjat , snart bara en månad kvar till Skånepremiär.

    Så vad gör man förutom längtar och berättar skrönor. Jo , det stuvas om i fluglådorna försöker närma mig min polares lådor som ser som utställningsex.
    Den ska med o den o den o till sist så är det lika knökat i asken som i en galleria under black friday , att man aldrig lär sig. Och hur många askar och flugor har man ? I mitt fall så slutar det ändå med att jag använt i stort sett samma flugor som året innan , möjligen provat en ett par nya. Men det hör "försäsongen " till . Vad har ni andra stollar för idéer/planer inför öringsäsongen 2019. Nya grepp eller business as usual. Håll ut snart dags - Peter b

  • #2
    Härligt Peter!
    Det har "varit" galet mycket för mig så jag har knappt hunnit med att ha abstinens. Kommande säsong tänker jag fortsätta att prioritera att vara noga med när, var och hur jag fiskar. Betesval kommer i andra hand, men visst ska jag binda upp lite räkor inför den kalla delen av säsongen. Det lär bli en del rosa och orange! Annars tror jag prylarna känns i ordning. Köpte en ny fluglina på black friday till ett av spöna. Fortsätter som vanligt med att blanda vanligt flugfiske med haspelfiske där jag måste testa nylonlina i är. Detta blir på min gamla fina Cardinal C4. Skitfiske och hoppas du slipper råka ut för stollar som sätter krokar i dina fingrar! Det lär bli en sväng till Skåne tidigt i januari...o sen ännu en osv
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

    Kommentera


    • #3
      Kul med en gammal Cardinal som är på banan , avskrivningen är väl klar. Det är för mig en väldigt speciell känsla att gå och vänta på första kastet/turen. Sista veckan kommer det att va punktmarkering av olika vädersajter. Spekulationer om var vi skall börja osv , förra året for vi hela vägen till Österlen då vinden på Skånes västkust inte var nådig. Absolut viktigaste är att det inte kommer in kyla veckan före . Jag har inget emot en grön jul 6-7 +och S-SV vind på premiären - min bästa julklapp/nyårpresent.
      Peter b

      Kommentera


      • #4
        Haha! Håller med om allt! Samma här när det närmar sig. En mild vinter hade varit mumma.
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

        Kommentera


        • #5
          Hm, nu blir jag nästan sugen på att vässa krokarna på mina gamla, dammiga kustbeten som vattnades sporadiskt senast för ca 5-6 år sedan.

          Numera kör jag bara gädda, lite abborre och lite sporadisk gös... i en fulladdad båt med flera spön och hundratals beten... (där ca 10-30% körs mer regelbundet)

          Ganska befriande att knalla längs kusten med ”allt” i ryggan och fickorna... Blir vintern mild vilket jag hoppas, så kanske det blir en liten ”promenad” eller två...

          Kommentera


          • #6
            Låter härligt Peter. Nu är jag ingen dedikerad öringfiskare men man blir sugen. Men som tur är så fiskar man året runt. Gäller bara att variera målarter.
            http://enamatorfiskare.blogspot.se
            Instagram enamatorfiskare

            Kommentera


            • #7
              Har varit ute 10-15 ggr i höst med Bottenmetet , räka mestadels men även sandorm. Förr var det högtidsdagar med stor torsk och rejäla plattfiskar. Sedan länge är torsken försvunnen och och det som var bra mete på plattfisk tills för 6-7 år sen är numera mest " frimärksklubben ". Vad är det som händer?
              Har du hittat någon ny artikel senaste tiden.
              Peter b

              Kommentera


              • #8
                Abstinensen börjar sätta in lite mer seriöst nu. Havsvattentemperaturer på smhi och fcoo.dk (sejladsudsiigten) säger just nu ca 6-7 grader. Dmi.dk säger i sin prognos för vintern att iaf närmaste tiden ger ungefär normala temperaturer för årstiden. Längre fram är ju mer osäkert men där tror man på lite mer kyla. Vi får se. Men en sak är säker. Skåne är inte bara ett brännvin av förnämsta sort. Det är även ett landskap som räddar livet på folk i nödsituationer.
                Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                Kommentera


                • #9
                  Ett hårt paket som består av 8 plus och 4- 5 sekundmeter från SV till nyårsdan det är min önskeklapp . Annars finns en ny väst med tillbehör som alibi. Närmaste 14 dgr ligger på någon plusgrad och mixad vind. Allt mellan Mölle o Kivik är möjligt beroende på vindriktning o styrka .
                  Peter b

                  Kommentera


                  • #10
                    Vi ser ut att få en grön och fin jul med några plusgrader, lite regn och sydlig vid. Jag tycker det är under sådana förhållanden man får den där riktiga julkänslan.
                    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 165 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 452 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 296 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X