Senaste 10 årens fiske - vilka slutsatser , frågeställningar skapar det. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Senaste 10 årens fiske - vilka slutsatser , frågeställningar skapar det.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Senaste 10 årens fiske - vilka slutsatser , frågeställningar skapar det.

    Jag har sedan tidigt 2000 - tal fört fískedagbok . I början lite enkelt och inte så viktigt , efterhand mer detaljerat och noggrant. Jag jagar i första hand öring runt
    Halmstadtrakten , Skånes västkust och enstaka turer på sydkusten/Österlen. Ni som fiskar regelbundet och har lite pejl på vad ni fångat , vilka slutsatser drar ni runt fisket över senaste 5-10 åren , inte nödvändigtvis bara öring. För att ändå avgränsa så tänker jag kustfiske. Ser ni några mönster : storlek ,mängd, tid. Vad gör störst påverkan m.m ,eller kom med egna input. Ett ämne som jag läst och ( gillar)och som berör detta är "framtidens fiske" - många spännande tankar och funderingar .
    Att jag startar tråden är att jag tycker att de senaste 2 åren varit så tydligt mycket sämre än åren innan . Såklart är det en alldeles för kort tid för att kunna göra några utfästelser - men ändå , min känsla är inte bra.
    Peter b

  • #2
    Jag för fiskedagbok sedan tre år tillbaka men mina fångster har kvantitativt sett ökat markant. Det beror dock på att jag blivit skickligare som fiskare och lärt känna bättre platser. Fiskar till största delen i havet och metar. Inte särskilt svårt att få fisk då. Är mest ute på artfiske och då är storlek på fångsten sekundärt.

    Men visst är det ledsamt att höra äldre fiskare som är grymt duktiga på sin sak tala om tiden då de var unga och det gick att spinnfiska mattorsk från kusten i Göteborg.
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

    Kommentera


    • #3
      Hur många arter så här i adventstider och vad står för dörren här näst ? Antar att du åker runt en del.
      Kör hårt - Peter b

      Kommentera


      • #4
        Utbudet är ju lite mer skralt men målarten nu är tånglake, en art som inte borde vara så svår men har blivit riktigt klurig för mig. Men har en plan så vi tar nya tag imorgon. Precis, det blir en del åkande både norrut och söderut.
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
          Utbudet är ju lite mer skralt men målarten nu är tånglake, en art som inte borde vara så svår men har blivit riktigt klurig för mig. Men har en plan så vi tar nya tag imorgon. Precis, det blir en del åkande både norrut och söderut.

          Jag har ett bra hak för tånglake, ikring Västervik.
          Hör av dig om du vill ha närmare info.

          Osäker på hur tånglaken är nu i december men till våren kanske.

          Kommentera


          • #6
            Mina reflektioner utifrån senaste årens resultat:

            Öringen verkar röra sig över större områden än vad jag först trott och följa betesfisken.

            Strax norr om Gbg där jag har mina hemmavatten har jag upplevt fantastiskt kul fiske i samband med att betesfisken (stagg) funnits där. Säsongen 2016 bjöd på detta trots brist på ”öringväder” med många dagar med frånlandsvind etc. Makrillen var där med!

            Normalt sett är det i maj/juni staggen brukar komma in men 2017 upplevde jag att det lät vänta på sig i stort sett hela säsongen. Sista veckorna hände det dock och jag hade några roliga fisken.

            2018 var inte heller något att hänga i granen men i slutet lyckades jag med min största öring hittills (en välmatad fisk på 68 cm)

            Kommentera


            • #7
              Har ju definitivt skett en hel del förändringar när det gäller tillståndet för våra fiskar sedan jag började bokföra mitt fiske 1964. Den allra största förändringen rör 2 arter. Torsken kustnära är idag en spillra om ens det hur det var på 60 o 70-talet. Nu till det positiva och det är makrillen där fisket aldrig tidigare varit så bra som de senaste 10 åren. Att fisket framförallt i havet förändrats kan jag tydligt se när det gäller vissa arter. I mina tidiga anteckningar har jag en kolumn som heter "Skräpfisk" som innefattar arter som Snultra , Glyskolja, Smörbult mm. Idag blir man glad när man får dessa arter vid kustfiske. När det gäller fisket i sötvatten så märkts en tendens när försurningen slog till, mörten försvann i en del vatten men glädjande nog har den återkommit efter att kalkningar drog igång. Hur mycket fiskar man under dessa år haft uppe på land vågar man inte skriva ut.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              • Newborn
                Svar till Värde?
                av Newborn
                Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                2024-01-13, 20:31
              • Knox88
                Värde på spön ?
                av Knox88
                Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                2023-08-13, 11:49
              • Backslag
                Svar till Cisco Kid, mindre
                av Backslag
                Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                2023-09-03, 20:16

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
              15 svar
              4 575 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              63 svar
              13 572 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RUSTY HOOK  
              Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
              16 svar
              1 465 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg mrfisker  
              Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
              19 svar
              5 329 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
              20 svar
              25 573 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Arbetar...
              X