Sammanfatta ert fiske 2018 och se fram emot 2019! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sammanfatta ert fiske 2018 och se fram emot 2019!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sammanfatta ert fiske 2018 och se fram emot 2019!

    Nu lider året mot sitt slut, och det börjar bli dags att sammanfatta hur 2018 gick. Jag själv och en hel del andra skrev om våra planer för 2018 i den här tråden:
    https://www.fiskesnack.com/forum/fiskesätt/spinnfiske-allmänt/202950-vad-har-ni-lovat-er-själva-ser-framemot-inför-fiskeåret-2018/

    För egen del hade jag följande målsättningar och kan nu lägga till resultat:

    Plocka fler gäddor än under 2017. Totalen slutade då på nio stycken för året, men då började jag inte fiska förrän i september, så det känns inte alls orealistiskt.
    Jajamensan, det blev det! 2018 slutade på 33 stycken, de flesta var små snipor på 35-40cm, men ändå...

    Ta nytt PB på abborre. Det har jag iofs redan gjort på pimpel i år med det var 0.11kg -> 0.125kg så det är knappt det räknas. Satsar på en 30cm+ fisk på några hekto i alla fall. Känns inte helt omöjligt, även om jag bara hittat smått hittills i "mina" sjöar.
    Även här lyckades jag, det satt trögt inne med tanke på hur mycket jag fiskade efter abborre, men så den 30:e juni satt den där, 32cm/400 gram, precis som jag hade som målsättning!
    Sedan var det tillbaka till det vanliga igen med 20cm/1 hektos fiskar mest hela sommaren innan en höstborre den 16:e oktober nästan dubblade PB:t igen, 39cm och 790 gram.
    Så målet klarat med god marginal!

    Sedan kanske nytt PB på gädda, 76cm/2.7kg för tillfället. Så en 80cm+ fisk/ 3kg + hade varit riktigt trevligt, men det är inte prio.
    Redan den 16:e maj klev det av ren slump på en jättegädda på 101cm/6.6kg, så nu har jag ett pers som nog inte kommer rubbas på ett bra tag!

    Hade varit kul att ta nytt PB på torsk också, inte heller här krävs en särskilt stor fisk, men torskfisket häromkring är minst sagt svagt nuförtiden, så det är nog avlägset.
    Ja, det hade jag rätt i, vi var ute några gånger och letade torsk, men inte en endaste lyckades jag få upp.

    Men framför allt, komma ut och fiska *mycket*. "Vanligt" spinnfiske, prova på jigg/dropshot etc. Kanske meta lite efter vitfisk etc. etc.
    Jodå, det har både spinnfiskats och jiggats och dropshottats och metats. Riktigt mycket fiske har det blivit, räknade samman totalt 270 timmars fiskande under 2018, vilket jag tycker kvalificerar som *mycket*!

    Så 4 av 5 mål uppnådda!


    För 2019 har jag inte lika konkreta mål, några nya PB känns väldigt avlägset. Ska istället försöka få med min far ut på många fisketurer och se om jag kan hjälpa honom till ett nytt gädd-PB, han ligger på 1.5kg för tillfället, så det ska vi väl kunna ordna!

    Vad säger ni andra, är ni nöjda med ert 2018 och vad ser ni fram emot 2019?

  • #2
    "Ska försöka få min son som har Asperger att snöa in på fiske. Han fyller 8 och har inte varit intresserad än. Men nu tror jag att med diagnos så kan man jobba lite annorlunda i taktiken. Ngn som har tips?"

    Gick inte så bra! Han drillade en gädda men blev inte biten tyvärr. Gör ett nytt försök i år.

    Kommentera


    • #3
      Började året med att i våras försöka bättra på mitt gädd-PB på 7,5 kg. Jag fångade redan min första spinnfiskade gädda den 1:a februari i öppet vatten men sen gick det fan inte förrän i slutet utav mars. Det blev ingen romstinn hona, det blev mest pannkaka. I mitten/slutet utav maj blev gäddfisket riktigt bra stundtals och egentligen så fiskade jag gädda hela året ut, trots den vedervärdiga värmen och alla mygg. Egentligen blev det inte alls som jag hade tänkt mig och den största gäddan för i år (7,2) dök upp mitt i sommarvärmen. Höstfisket var ju bara märkligt, en stor besvikelse mot året tidigare men avslutade starkt med en tjock pjäs på prick 6kg. Lyckades dessutom spinnfiska nu runt den 20:e december och lyckades tillochmed fånga två tjocka snipor, vilket var glädjande.
      Börjat att föra fiskedagbok så att man har lite att jämföra med nästa år.

      Nu under vintern tänkte jag faktiskt för en gångs skull lära mig lite om att pimpla abborre och sedan är det åter hårdsatsning på att ta ett PB på gädda så fort våren kommer igång. Självklart hägrar 10+ fisken, men just nu känns det väldigt långt bort. På't igen bara.
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
      8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

      Kommentera


      • #4
        Fiskeåret 2018 startade på ett helt underbart sätt med en fiskeresa till Lamu, Kenya i början av mars!
        Fick både GT, Dorado, Wahoo och Kingfish på popper i hyfsat vårvinterväder

        Gäddfisket startade rätt ok, men eftersom 2018 skippade våren och gick direkt från vinter och is till högsommar och 30+ så blev det en riktigt trög sommar (fiskar mest gädda och det var ju ingen större idé då)

        Tänkte istället ge mej på abborren i en lite sjö där jag har en eka liggande, men där har det införts fiskeförbud pga kräftpest så dom planerna gick i stöpet totalt
        Får antingen flytta den båten under vintern, eller göra iordning en låda och spö som jag bara använder i den sjön helt enkelt.

        Hoppas att 2019 blir ett lite mer "normalt" år vädermässigt, då kanske man kan locka upp nån madam som närmar sej 10-strecket igen

        Kommentera


        • #5
          Sommaren 2018 var väl då jag egentligen blev fiskefrälst på riktigt. Har alltid slängt i nåt drag efter båten när vi varit ute och fiskat en del regnbåge som egentid med farsan men aldrig riktigt tagit tag i det. Började kolla fiskefilmer på YouTube och att lyssna på Tobias Fränstam gjorde att jag ville testa gäddfiske på riktigt. Sagt och gjort, köpte en McMio SlowSink i juni och på premiärturen klev en gädda på, den kom dock aldrig upp i båten då beteslåset öppnades (!) och jag blev av med både fisk och drag. Vägrade ge mig så köpte en likadan och fick upp en 3-4kg gädda turen efter.

          Sen var det dock trögare och fiskade framförallt abborre med farsan, köpte mitt första egna ordentliga spö + rulle och fortsatte fiska med båt och från land. Ser fram emot 2019 som ett år då jag inte startar från noll utan kan lägga upp en plan för hur jag ska fiska, lite tankar är:

          Bor i Luleå större delen av året så vill hitta bra landfiskeplatser häromkring där det är möjligt att dra fisk på vardagskvällar/helger, vill även passa på att testa isfiske när jag faktiskt bor någonstans där det finns gott om det. Vill utveckla mitt gäddfiske och lära mig att använda både jiggar och hårdbeten och kunna anpassa mig efter förhållanden för att få bättre chans till fisk.

          Hemma över sommaren fiskar jag från båt och vill gärna köpa ett ekolod och lära mig mer om hur det funkar, har tidigare bara fiskat på farsans erfarenheter från 80-talet vilket förvisso ger lite fisk men vill förbättra mina chanser genom att använda lodet/lära mig vilka platser som funkar. Inte bara åka dit det "alltid har funnits fisk förr".

          Är inte så noga med vikt/längd, än så länge tycker jag bara det är fruktansvärt roligt att fiska och få napp!

          Skitfiske 2019 på er.

          Kommentera


          • #6
            Kastdäcksprovisoriet permanentat med sliskydfsplyfa. Och lite fler somriga gäddkvällar blev det men kanske var det värmen som gjorde att året kan sammanfattas med för få och för små fiskar...
            2019 blir det alltså fler fiskar och större fiskar som gäller! Och om pungen tillåter en frontmonterad elmotor.
            Skit fiske!
            Gösta

            Kommentera


            • #7
              Ett svårt och motigt år . Det blev 149dgr på kusten ,den senaste och troligtvis sista igår annandan gav 2 sandskäddor . 18 godkända öringar i havet - sämsta på många år. Höjdpunkter : första " steelheaden " i havet ( sept) 50cm , 2,25kg och kalasöringen på hemmapremiären 1/4 68cm , 3,88kg.
              2019 - nu kollar vi in vart vi far på nyårsdan , senaste väderrapporterna skvallrar om rejäl V -NV vind , lutar åt Sydkust/Österlen.
              Mål : fiska mycket , prova nya lokaler , fiska med goa polare, våga bryta mönster , och så klart attackera PB - t på öring.
              Ha ett bra 19 hela högen oavsett vad ni fiskar på - Peter b

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
                "Ska försöka få min son som har Asperger att snöa in på fiske. Han fyller 8 och har inte varit intresserad än. Men nu tror jag att med diagnos så kan man jobba lite annorlunda i taktiken. Ngn som har tips?"

                Gick inte så bra! Han drillade en gädda men blev inte biten tyvärr. Gör ett nytt försök i år.
                Mitt tips är att stötta din son i det intresse han själv faller för, svårt att styra in honom i andra banor.

                Kommentera


                • #9
                  Mitt mål med 2018 var en abborre över 1600gram, vilket lyckades. Utöver det så blev det även ett par bättre gäddor med en topp på 11.9kg.

                  mål 2019?

                  gädda 12kg.
                  abborre 2kg.

                  + fiska några nya arter och ha det jäkligt gött.

                  Kommentera


                  • #10
                    Första halvåret 2018 var okej men ingen höjdare. Andra halvan av 2018 var riktigt bra. Finns ett inlägg i bloggen för den som är intresserad av att läsa.

                    Redigerat: ser att länken inte finns i foten längre men länk finns under bloggar här på FS för den som eventuellt är intresserad.
                    http://enamatorfiskare.blogspot.se
                    Instagram enamatorfiskare

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 590 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X