Tips och hjälp med min sjö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips och hjälp med min sjö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips och hjälp med min sjö

    Click image for larger version

Name:	Skärmbild (53).png
Views:	100
Size:	367,7 KB
ID:	2490509 Hej alla fina! Sitter och skakar av fiskeabstinens så jag planerar lite för kommande vår. Har börjat fiska mycket i en sjö nära mitt hem och har tänkt att jag ska hinna lägga en del pass där direkt efter isen gått, förhoppningsvis i min goa kajak. Aldrig förleksfiskat i sjön tidigare så nu är jag ute efter era tips och råd.

    Sjön ligger i Dalarna och är en smal, avlång historia som verkligen ser märklig ut. Skulle uppskatta "min" sjö att vara runt 4 km lång med en bredd på cirkus 200 m. Den ser nästan ut som en gammal älv men antar att det är en så kallad Sprickdalssjö. Det rinner ner en fors via ett kraftverk i södra änden och i den norra mynnar den, via ett betydligt bredare och grundare område och en "högersväng", ut till en större sjö. För att vara så extremt smal som den är så är den mycket djup. Maxdjupet är runt 30 m och runt "mitten" av sjön är det sällan grundare än 15-20 m. Inte ens grunt längs kanterna, det stupar direkt. Fiskodling i sjön och kopiösa mängder betesfisk överallt men framförallt kring odlingen (mycket förståeligt). Grundområdet jag nämnde är den enda potentiella lekplatsen i sjön, såvida man inte räknar med sjön min sjö mynnar ut i. Grundområdet är runt 3 meter och det finns vass runtom i princip hela. Längst upp i sundet är de största vassarna och där är det betydligt grundare, dock inte speciellt långgrunt.

    Visst borde väl gäddorna i "min" sjö leka där? Känns oskönt för dem att behöva sticka ut i den större sjön för att leka. Hur tycker ni jag ska lägga upp taktiken? Var? Hur? Med vilka beten?
    Inga tydliga branter kring grundområdet kan tilläggas. Blir bara sakta men säkert djupare ju längre bort från området man kommer.

    På bilden: Grönt = "min" sjö, rött = grundområdet/sundet ifråga

    Uppskattar alla tips och förslag och fråga gärna om ni undrar över nåt!
    Skitfiske på er!
    Senast ändrad av Slasen; 2019-01-17, 01:49.

  • #2
    Eller så saknas rätt förutsättningar för lek i din sjö. Då leker dom i den andra sjön, vare sig det är "oskönt" eller ej att simma dit. Du får helt enkelt prova båda sjöarna

    Kommentera


    • #3
      Sjön ser spännande ut, jag är ingen världsmästare men jag skulle nog hållt mig i den röda ringen, tänker att de feta passerar där efter vinterfrossan på djupa högersidan och sen på väg ut därifrån vänstersidan när dom gjort sitt med lek å grejer då passerar dom där i röda ringen igen ut på frivattnet hungriga. Spinnfiske lr klassisk bonntrolling med handhållet spö skulle jag kört, älskar det hugget när man puttrar runt med spöt i näven å letar ställen samtidigt som man tjötar med polaren och så helt plötsligt känns det som spöt ska slitas ur näven å det sitter en gädda där, spöhållare och paravaner förstör mycket av känslan tycker jag.

      Kommentera


      • #4
        Finns det vassområden längs stranden kan gäddorna mycket väl stanna och leka där. Likaså om det finns diken som leder ut uppvärmt vatten från översvämmade områden efter snösmältningen. Om inte, så kan gäddorna stanna vid solbelysta ställen med stilla vatten eftersom det blir varmare i vattnet där.
        Finns det inget som lockar dem att stanna så är det troligt att de söker sig vidare ut i den större sjön på jakt efter passande vegetationsrika grundområden. Lekplatserna behöver inte vara djupare än att vanliga stövlar duger att vada med för att gäddorna ska gilla läget. De kan mycket väl ha sökt sig till dessas närhet innan isen gått ur sjön.
        Senast ändrad av BeBest; 2019-01-18, 09:34.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

        Kommentera


        • #5
          Hej på er och tack för de fina svaren!

          Jodå, visst finns det lite småbäckar och diken kring viken och "på papperet" bör gäddorna trivas att bedriva sina lustigheter där. Kan tillägga att jag fått mycket gädda (och sett) på pelagialen i hela min del av vattensystemet.

          Hur tror ni jag bör attackera området vid förleksfisket, just med tanke på avsaknaden branter kring (vad vi förmodar är) lekområdet. Bör jag harva längs de grunda kanterna mest eller tror ni att et kan vara givande att dänga runt kring 3-metersdjupet som det grundare området till stor del består av? Siluett eller bottengnid? Snabbt långsamt?

          Tillägger att jag såklart är medveten om att det finns olika teorier om hur man attackerar ett vatten som alla kan vara "lika rätt". Även att regler också har undantag.

          Tight lines!

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          • Newborn
            Svar till Värde?
            av Newborn
            Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
            2024-01-13, 20:31
          • Knox88
            Värde på spön ?
            av Knox88
            Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
            2023-08-13, 11:49
          • Backslag
            Svar till Cisco Kid, mindre
            av Backslag
            Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
            2023-09-03, 20:16

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
          15 svar
          4 576 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          63 svar
          13 589 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RUSTY HOOK  
          Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
          16 svar
          1 467 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg mrfisker  
          Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
          19 svar
          5 329 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
          20 svar
          25 573 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Arbetar...
          X