Vem ska man tro på - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem ska man tro på

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vem ska man tro på

    Blev deprimerad när jag nu i veckan fick höra att min lokala handlare (http://www.benerus.com) begär sig i konkurs efter 25år i butiken.
    Brukar ofta gå dit och snacka lite utrustning eller fiske med honom samtidigt som jag köper en burk maggot eller bara har någon fundering.
    Det är också hos honom jag köpt/beställt min isborr (rullar, spö m.m.) efter snack om vad jag behöver för mitt fiske.
    För mig har det varit otroligt mycket värt att kunna komma in få hjälp med en rulle som jag köpt och som tappat knarren eller bara detta att han kan byta skären till din isborr för en hundra lapp. Tycker dessutom han har haft bra priser jämfört med nätet kanske någon hundralapp dyrare (men då tillkommer ju inte frakt och etc. hos honom)
    Han klarar inte längre av konkurrensen från nätet när folk sitter hemma och beställer i stället.
    Vet att de finns de som tycker att butiksägaren enda uppgift är att tjäna så mycket pengar på er som möjligt, och det är möjligt att et finns sådana handlare också.
    Så min fråga till er är vem ni har störst förtroende för när det gäller råd för inköp av nya prylar till fisket.

    1) Den lokala handlaren som behöver tjäna pengar på er men där ni kan komma tillbaka med prylarna till hen och diskutera och få hjälp av.
    2) Forumkompisar som vet allt och (troligen) inte tjänar på att ge er råd om grejor men som inte behöver ta något ansvar för prylarna.
    3) Nätmagasin typ http://www.magazinefisheco.se/ som lever på reklamintäkter.
    4) Papperstidningar som lever på prenumeranter (och en del reklam).
    5) Fiskekompisarna som ni är ute och fiskar med.

    PerN
    30
    Den lokala handlaren
    33,33%
    10
    Forumkompisarna
    26,67%
    8
    Nät tidningar (reklam magasin)
    0%
    0
    Papperstidningar
    0%
    0
    Fiskekompisar IRL
    40,00%
    12
    Senast ändrad av PerN; 2019-01-30, 08:18.

  • #2
    Du glömde alternativet när man köper och testar allt möjligt skit bara för att man inte litar på någon
    Men om man ska välja mellan dom som du rankar så är det väldigt olika med lokala handlaren.

    Att någon som inte vet något om det rekommenderar det dyraste som finns varje gång, fast man vet att hen inte bedriver det fisket utan erfarenheten från det troligen är det som står i reklambladen, ger inte så stor tilltro.
    Däremot en person som bedriver liknande fiske som en själv med liknande utrustning och har liknande värderingar så är det en helt annan sak.

    Jag har båda alternativen, eller hade båda då personen jag litade fullt på har slutat.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #3
      Lägger ingen röst
      Hämtar info & kunskap från alla alternativen beroende på vad man söker , hade man kunnat rang ordna alternativ hade det varit mer rättvist

      Kommentera


      • #4
        Vi lever i förnekelse. Våra sjöar och vattendrag har blivit utfiskade, det är problemet. Istället för att se problemen så skaffar vi mer prylar som vi betyder ett smack. My two cents. Bokslutet för 2018 blev två små gäddor för min del.

        Jag får min information främst från forumet och följer rekommendationer från experter och fiskeprofiler..
        Senast ändrad av Laxen2; 2019-01-30, 14:38.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av PerN Visa inlägg
          Så min fråga till er är vem ni har störst förtroende för när det gäller råd för inköp av nya prylar till fisket.

          1) Den lokala handlaren som behöver tjäna pengar på er men där ni kan komma tillbaka med prylarna till hen och diskutera och få hjälp av.
          2) Forumkompisar som vet allt och (troligen) inte tjänar på att ge er råd om grejor men som inte behöver ta något ansvar för prylarna.
          3) Nätmagasin typ http://www.magazinefisheco.se/ som lever på reklamintäkter.
          4) Papperstidningar som lever på prenumeranter (och en del reklam).
          5) Fiskekompisarna som ni är ute och fiskar med.

          PerN
          Av dessa alternativ är det givetvis mina fiskekompisar som jag litar mest på, delvis pga att jag ser hur deras grejer funkar jämfört med mina egna.
          (dvs jag litar mest på mej själv)

          Om jag ska köpa något nytt som jag inte haft tidigare så kollar jag gärna på samtliga ovanstående alternativ, men även via google, youtube mm mm.
          Samlar på mej så mycket info som möjligt innan inköp helt enkelt.

          Detta gäller givetvis inte om jag ska köpa en pryl som kostar nästan ingenting, då är det bara å köpa och testa själv (dvs jag litar mest på mej själv... igen)

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
            Lägger ingen röst
            Hämtar info & kunskap från alla alternativen beroende på vad man söker , hade man kunnat rang ordna alternativ hade det varit mer rättvist
            är väl samma här....men i mångt och mycket är det väl så att man sysslat med detta så länge så i slutänden är det dock alltid mig själv jag ändå litar allra mest på när valet skall göras...ett bete spö rulle eller nåt kan vara hur uppskrivet och rekommenderat som helst av allehanda experter och tester men tror jag inte själv på skiten väljs det helt enkelt bort....i fiske är tron på nåt väldigt viktigt för att kunna fiska ordentligt med grejerna...tron kan försätta berg sägs det ju...
            Never let your memories be greater then your dreams...

            I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

            Kommentera


            • #7


              Hej Per;

              Benerus Jakt & Fiske i Örnsköldsvik hade jag via LEF Sport & Marinprodukter AB som kund förr... Benerus är omtyckt av både fiskare och jägare över hela Norrland...

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                Du glömde alternativet när man köper och testar allt möjligt skit bara för att man inte litar på någon
                Men om man ska välja mellan dom som du rankar så är det väldigt olika med lokala handlaren.
                Precis så här fungerar jag också.
                Drar mina egna slutsatser baserade på egna erfarenheter.
                Kan inte välja något av alternativen även om jag i vissa fall påverkas något av flera av dem.


                Den lokala handlaren
                Drivs av vinstintresse och "måste" följa modet, inget jag är intresserad av.
                Merparten av handlare saknar dessutom den specialkunskap jag själv har främst gällande rullar.
                Tycker däremot flera mer seriösa handlare ändå försöker skräddarsy prylar åt folk numera, det är inte bara det senaste och/eller dyraste som prånglas ut. Bra trend!

                Forumkompisarna
                På forumen har jag fått en hel del bra tips, framförallt gällande beten och riggning men jag testar ändå alltid själv om möjlighet finns innan eventuellt köp.
                Inbegriper forum även fiskegrupper på facebook blir det däremot en helt annan sak. Där skramlar tomma tunnor mest och det enda som trycks fram är det tipsaren själv äger eller det dyraste denne sett i senaste klippet på youtube.

                Nättidningar
                Kan till viss del upplysa om nya produkter eller liknande man tidigare inte kände till men då det är så reklamdrivet är det svårt att ta information om bland annat tillämpning och kvalitet på allvar.

                Papperstidningar
                När recensionernas minuskolumner tynade bort och dessa blev riktad reklam för annonsörernas produkter slutade jag helt läsa fisketidningar.

                Fiskekompisar
                Här finner jag nog min största inspiration och merparten av tipsen. Har ett nätverk runt mig med hyfsat likasinnade, vi vet de andra tycker om och då blir det naturligtvis betydligt lättare, och mer pålitligt, att ta emot tips och råd.

                Cynismen lyser igenom som vanligt.
                Min övergripande åsikt är att de flesta tips som ges, särskilt kring rullar och spön, gör så på grund av bakomliggande orsaker som inte har något som helst att göra med ditt fiske eller dina preferenser.
                Det är bara läsa någon av alla hundratals "Bästa rullen"-, "Bästa spöt"- eller "Bästa betet"-trådarna som finns på nätet.
                Då den överväldigande majoriteten rekommenderar prylar antingen på grund av vinstintresse eller för att de har grejen i sin ägo blir tipsen för mig helt ointressanta.

                Kommentera


                • #9
                  Tacka för alla kommentarer och röster.
                  Håller med Cosmoz 08.
                  hade man kunnat rang ordna alternativ hade det varit mer rättvist
                  Tyvärr verkar jag inte kunna få till det med rangordning men jag öppnade i alla fall upp för möjligheten att välja fler alternativ.
                  PerN

                  Kommentera


                  • #10
                    Köper huvuddelen av det jag vill ha av den lokala handlaren där jag vet att jag får bra hjälp vid reklamation eller andra frågor. Hittar nyheter osv på nätet eller tidningar.
                    Läser vad som sägs på forum men tycker tyvärr att 95% av de råd som ges är direkt dåliga.
                    Får tips om köpvärda produkter via fiskekompisar som jag vet verkligen testat grejerna innan de rekommenderar.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 565 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 334 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 318 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X