Vem ska man tro på - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem ska man tro på

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag tror inte på någon utan drar egna slutsatser efter att ha letat runt på olika ställen efter information. På forum finns det många sk fan boys som har ohyggligt stora skygglappar. Butiker som är väldigt färgade av leverantörer eller andra ekonomiska orsaker. Det finns även sk fan boys i denna kategori. Tidningar är ofta alldeles för okritiska. Vänner faller ofta i samma grupp som forumdeltagarna.

    Men i samtliga av ovanstående informationsställen så hittar man guldkorn efter att ha hängt där ett tag. Dvs man lär sig vilka av medlemmarna på Fiskesnack som faktiskt är opartiska, vilka butiker som faktiskt klarar av att ge korrekta råd etc.... och till slut så hittar man de prylar man behöver men gudarna ska veta att jag gått på många minor under de år jag byggt upp min utrustning sedan jag hittade tillbaka till fisket igen.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #12
      Som (och vem) man frågar får man svar. En generell, öppen fråga kan ge generella råd eller jäkligt specifika... Råd kan dessutom vara goda, erfarenhetsabaserade men bli fel ändå.

      Sällan ger frågeställaren all relevant information och dessutom, mitt råd kan passa mig men passar inte frågeställaren. Denne kan ha en helt annan läggning, referensram eller upplevelse av sånt som aktion, styvhet, snabbhet, balans, ergonomi, kastegenskaper, känsla och pris om vi pratar om spön och rullar t ex.

      Jag anser dock att om man frågar på FS och får tillräckligt många "icke fan-boy" svar så har man kommit en bit på vägen om man efter det gör en samlad bedömning...

      Ibland ges enbart rådet att själv "känna på grejerna" men få bor så nära att de kan känna på gerjerna och dessutom ger det inte så mycket att bara känna, vifta på ett spö, ffa om frågeställaren är oerfaren... då kan faktiskt ett konkret tips hjälpa...

      Kommentera


      • #13
        Jag fått väldigt bra tips på FS:

        sufix pro8 lina
        st croix avid abborrhaspel
        Team Daiwa 7’3” 7-28g abborrhaspel

        På nåt sätt lär man sig t.o.m. på FS vilka som gillar samma spöegenskaper som man gör själv. Rekordet är när jag sålde ett gäddhaspelspö. Köparen tipsade om att abborrspöt i samma serie var grymt. Det är det verkligen!

        Sedan har jag fått massa bra tips på FS om allt från LRF till bra knutar m.m.

        Kommentera


        • #14
          För min del blev det den lokala handlaren. Väldigt kunniga och hjälpsamma pôjkar. Sommarens hetta har tydligen gjort det svårt för branschen och jag vill att butiken finns kvar så jag hoppar över webbhandel i hotahejti tills vidare och shoppar lokalt.
          Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

          Kommentera


          • #15
            Tyvärr blir inte inköpen alltid lokalt. Tyvärr är det väldigt lockande att köpa en finare haspelrulle billig över nätet på black friday. Det blir egentligen inte istf för hos lokala handlaren. Köper man en fin rulle över nätet för 1400 istf 3000 är alternativet kanske inte att köpa den lokalt utan att köpa en enklare rulle för 750 lokalt. Det har jag också gjort ett antal gånger. Spön vill jag dock helst känna på, men har som sagt haft god tur med bra recensioner på FS när spöna inte funnits lokalt.

            Även näthandlats verkar ha det tufft. Av de 6-7 näthandlare jag beställt från 3 senaste åren finns 3 inte kvar.

            Mina lokala handlare typ Olssons, Snäjk, Elge Skövde och Robbans brukar dock ha väldigt bra priser på det de har hemna. Saknar dock Vargöns järn.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Jag anser dock att om man frågar på FS och får tillräckligt många "icke fan-boy" svar så har man kommit en bit på vägen om man efter det gör en samlad bedömning...
              Samtidigt kan även den mest märkestrognas råd vara mycket värda.
              Tycker generellt att facebook-tonen med korta svar som "Ambassadeur är det enda som duger till gäddfiske", "köp Illex, allt annat är skräp", "byt till Shimano så blir du nöjd" och dylikt i stort sett helt saknas här på forumet.
              Det tycker jag är trevligt, generellt sett är råd och hjälp här faktiskt av hög kvalitet även jämfört med vad man kan få i vissa fiskebutiker.

              Kommentera


              • #17
                Absolut, vi har få fan-boys här på FS! Med begreppet menar jag dem som i princip kategoriskt alltid svarar antingen ABU, Shimano eller Daiwa utan vidare förklaring. Jag har alla tre som multirullar och de har alla sina för- och nackdelar och givet situation och applikation kan den ena eller den andra föredras, för mig är det svårt att kategoriskt ange ett märke.

                Att t ex alltid föreslå märke A för att man älskar och behärskar den fastän man vet, känner till att flertalet har lättare att i varierande situationer hantera (eller greppa) B är enligt mig ett "färgat" råd, vilket i så fall bör framgå för att landa "rätt" som ett gott råd. Typ. Och nu åsyftar jag ingen speciell! FS rullgurus är bra på att förklara vad, varför, när och hur!

                Kommentera


                • #18
                  Jag har ingen direkt lokal butik heller.
                  Har en som är 2.5mil bort i Hässleholm, men är nästan aldrig där. Jobbar åt andra hållet.
                  Beten.nu låg där innan men nu har dom ingen butik utan bara webb.

                  Sen är ju webben någons lokala firma med. Det ska inte glömmas.
                  Om man handlar på Olssons tex, då handlar man på en lokal firma för någon annan.
                  Spelar det då någon roll om alla gör på samma sätt?

                  Om den lokala inte har webb-butik är det ju en annan sak. Men då har man valt att begränsa sin kundkrets i en värld som är global där man på några minuter kan köpa en rulle från Tyskland eller Japan.

                  Tycker hela grejen med hetsen om att handla lokalt är tramsig. Vi går mot utvecklingen att avveckla specialbutiker mer eller mindre.
                  För att överleva måste man ha större kundkrets än en kommun med 10.000 invånare.

                  Just fiskebutiker är ju fortfarande lokala. Inga stora firmor som "stjäl" hela marknaden som med hemelektronik tex. Det finns ju några större men upplever inte att dom har speciellt stor marknad på den fronten. Tänker främst XXL då.

                  Så ja, jag handlar allt lokalt. Men inte tvunget I min lokala butik utan i någon annans lokala butik.

                  ​​​​​Hörde en pod förra året om att man skulle handla lokalt fast det var dyrare för att då kunde man om man blev bra kund kanske få det billigare.

                  Jag personligen är inte sugen på att köpa en massa saker 30% dyrare I hopp om att i framtiden kunna köpa det för "bara" 10% dyrare

                  Konstigt nog var det sådana som hade anknytningar till butiker som sa det. Lätt att säga så när man inte är kund.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                  Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Absolut, vi har få fan-boys här på FS! Med begreppet menar jag dem som i princip kategoriskt alltid svarar antingen ABU, Shimano eller Daiwa utan vidare förklaring. Jag har alla tre som multirullar och de har alla sina för- och nackdelar och givet situation och applikation kan den ena eller den andra föredras, för mig är det svårt att kategoriskt ange ett märke.

                    Att t ex alltid föreslå märke A för att man älskar och behärskar den fastän man vet, känner till att flertalet har lättare att i varierande situationer hantera (eller greppa) B är enligt mig ett "färgat" råd, vilket i så fall bör framgå för att landa "rätt" som ett gott råd. Typ. Och nu åsyftar jag ingen speciell! FS rullgurus är bra på att förklara vad, varför, när och hur!
                    Jag tycker vi är bra på att sära på våra åsikter överlag här.
                    Man vet att vissa föredrar vissa märken eller modeller. Men man kan ändå diskutera fördelar ich nackdelar mellan märken och modeller.

                    Inte det där som togs upp att en rund Amba är det enda man kan ha när man ska fiska gädda. Allt annat är skit.
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Att t ex alltid föreslå märke A för att man älskar och behärskar den fastän man vet, känner till att flertalet har lättare att i varierande situationer hantera (eller greppa) B är enligt mig ett "färgat" råd, vilket i så fall bör framgå för att landa "rätt" som ett gott råd.
                      Så är det och det är ibland väldigt lätt för mig, och säkerligen flera andra, att föreslå en favorit just för att man upplever favoriten som så perfekt till sitt eget fiske att den omöjligen inte kan vara det till andras.
                      Jag försöker vara så objektiv jag kan, får många frågor om framförallt rullar utanför internet, och det som ibland får mig att tippa över mer åt ett visst märke i min rådgivande roll är om den som söker tips själv verkar ha låst sig för mycket vid något av de andra märkena.

                      Samtidigt kan jag exempelvis tycka att alla som inte äger en importerad Daiwa Alphas 103/F eller gammal japantillverkad Zillion är dumma i huvudet för att dessa rullar är så fantastiskt bra!
                      Å andra sidan kanske jag bedriver ett fiske för vilket dessa rullar är optimala medan andra fiskar annorlunda, det vill säga att jag då är den som är dum i huvudet...

                      Det där perspektivet som är så avgörande har tagit mig många år att uppnå, även förmågan att hålla sig kylig när Conquest/UT/2500C/TWS/DC/Tranx/japanimport-maffian drar igång är ju inte alltid helt enkelt (särskilt inte när man själv är en del av minst en av dem).

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 463 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 328 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 571 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X