Trimma rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma rulle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av Mankan G
    Den som söker han finner. Jag är rätt övertygad om att du med din bakgrund kan hitta sakerna du behöver.
    Jag som inte har den digra kunskap ni andra verkar besitta kring ämnet har blivit uppslukad av att lära mig mer!
    Tar hemskt gärna emot tips och råd på hur jag sätter ihop en sådan testrigg som diskuteras då jag har tillgång till en hel del skrotrullar samt diverse japanska begagnatrullar som skulle kunna modifieras för mätningar.
    Ruskigt spännande om jag faktiskt, på hyfsat enkelt och pålitligt vis, kunde mäta upp mina egna resultat och få siffrorna svart på vitt.
    Dela gärna länkar till sidor som säljer den utrustning som krävs och gärna enklare arbetsbeskrivning Mankan G eller Bentzerfaust ! Van vid att skruva är jag så att få ihop det är inga bekymmer men har noll insikt i vilka komponenter som behövs samt eventuell mjukvara.

    Ursprungligen postat av Mankan G
    Nylon sätter inte samma fart på spolen då linan flexar mycket mer än flätlinan.
    Det är det här jag vill ta fram siffror på!
    Med spolens och därmed linans hastighet, spolens vikt samt betesvikten borde jag kunna räkna någorlunda korrekt ut hur stor kraft linan belastas av i accelerationsfasen av kastet.
    Då nylon av "gäddimension" kommer användas kan jag även relativt enkelt räkna på kraften som krävs för att töja lina av given längd en viss procent.
    Med hjälp av dessa parametrar kan slutsats dras om linan faktiskt töjs vid kast vilket jag ser som ytterst intressant men inte helt konstaterat då kraften för att töja en nylonlina med dimension 0.20mm borde vara väsentligt lägre än den som krävs för att ge samma procentuella töjning av 0.35mm.
    [url=https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/19821-beste-ambassadeur-i-6000-st%C3%B8rrelse/&tab=comments#comment-2429910UT uttryckte sig[/url] i citatet nedan i ganska svepande drag utan att tala om vilken massa som är inblandad. Själv fiskar jag gädda med beten som väger cirka 15-70 gram med samma rullar och lina/lindimension. Töjningen av linan, som jag tolkar som det centrala för en dämpning av accelerationshastigheten, kan väl inte vara samma förutsatt att kaströrelsens hastighets utförs med samma kraft och hastighet när betenas massa är 15 gram i ena fallet och över fyra gånger högre i det andra?
    Eller har jag tolkat hela processen fel?
    Tolkar det även som att samma fart faktiskt uppnås men de olika lintyperna påverkar tiden som krävs för att nå denna fart, är det korrekt uppfattat?

    Ursprungligen postat av Mankan G
    Vill minnas att vi uppnådde som mest ca 15000-16000 rpm.
    Ursprungligen postat av UT
    Skillnaden mellan monofill och flätlina i det här avseendet ligger i accelerationen, där man med monofill varvar upp spolen från noll till 20.000 rpm på mer än en halv sekund, medan det med flätlina går på ett par hundradrelar med spöt som enda dämparen. Då är de för de flesta begripligt att en lätt spole är väsentligt med flätlina, men även med monofill accelererar en lätt spole mycket snabbare än en tung vilket ger den en högre toppfart i kastets början, och resonanserna som skapas får betydligt mindre amplitud.
    Denna skillnaden i uppmätt (Mankan) samt påstått (UT) varvtal är ju också hyperintressant att gå till botten med!
    25-33% högre spolhastighet påstår UT, beror den skillnaden på mätutrustning eller yttre förutsättningar?

    Det här är ju vansinnigt intressant!
    Frågorna är inte specifikt riktade mot den jag citerar, är glad för alla svar jag kan få kring ämnet.

    Kommentera


    • #52
      Ska se om jag kan hitta gaveln där vi monterade givaren. Den borde ligga i en skrotlåda någonstans. Du behöver även en modifierad spole. Beroende på val av givare så krävs det olika modifieringar. Givaren måste få något att mäta mot. En handhållen lasermätare behöver ett litet klistermärke i reflex att mäta mot. Knappast praktiskt i detta fall men principen är rätt. Visar snarast hur enkelt det faktiskt kan vara i terorin. En mätare för några 100 lappar och ett klistermärke. Allt beroende på vad du är ute efter. Vi hade inga ambitioner att tillverka något som skulle se snyggt ut och sättas i produktion och vara helt perfekt.

      Enklast torde vara att göra ett gap i spolens gavel på samma sätt som en pulsgivare till ABS systemet på bilar behöver. Dock räcker det med ett enda gap. Du behöver ju bara en puls per varv. Vi provade olika metoder och jag är inte säker på vilken av dem vi slutgiltligen använde. Hittar jag gaveln så sitter förmodligen givaren kvar. Är du riktigt duktig så kan du hacka en Shimano DC. Den rullen mäter redan hastigheten på spolen. Haha.

      Det finns massor av parametrar som påverkar accelerationen och hastigheten på spolen. Betets vikt, linan, kastbromsen, spöt, kastarens förmåga att få maximal fart etc. Jag är inte alls förvånad över variationerna som nämns. Likaså påverkar även modifieringen av spolen. Det blir obalans i den efter modifieringen. Eller kan bli borde jag kanske säga.
      Senast ändrad av Mankan G; 2019-02-16, 10:52.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #53
        Det finns en hel del spännande att läsa om detta i patentansökningar på bla Google patent. Dokumenten är inte direkt kopplade till just trimma rullar men många använder sig av olika metoder för att mäta rotationen i spolen. Tex för att förhindra overruns. En av dem avhandar ett system för dokumentation av hela fisketuren. Från spolrotation till plats o väder och allt däremellan. Tänk dig en fiskare uppkopplade till sensorer som mäter hur du svingar spöt, vilket spö du använder, om det regnar, var du är, hur snabbt spolen snurrar etc......

        Åtminstonde en är knappast att anse som rumsren då de tänker sig en metod för att göra linan läsbar genom att göra den radioaktiv. Tänk, självlysande fiskare. Haha men spännande läsning är det i alla fall.

        I en annan finns en möjlig förklaring till varför inte Shimano gick hela vägen med sina DC.

        Här är två som angränsar till ämnet. I dessa två finns det länkar till fler patent inom samma område. Det är bara att läsa vidare:
        https://patents.google.com/patent/CN106342770A/en
        https://patents.google.com/patent/US4262857A/en

        Der finns hur mycket som helat att läsa om ämnet. För tex en grundläggande information om sensorer så kan man börja här: https://www.electronicproducts.com/E...ation.aspx För någon som redan har djup kunskap i ämnet är det knappast något nytt men för en nybörjare så. Ett exempel på givare hos Elfa skulle kunna vara https://www.elfa.se/sv/induktiv-giva...-e2/p/13757961. Obs. Jag har inte läst på ordentligt om denna givare. Tog en i mängden bara för att visa ett exempel.

        Känns som rätt mycket OT nu. Vi kanske ska lägga fortsättningen i en separat tråd,
        Senast ändrad av Mankan G; 2019-02-16, 11:24.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #54
          Intressant med givaren från Elfa.
          En god vän till mig har 40 års erfarenhet som industrielektriker och skulle säkert kunna hjälpa till att få ihop något fungerande, känner även ett par konstruktörer som skulle kunna assistera.

          Av vad jag kan utläsa handlar det patentet om att ha en annan form på spolen än cirkulär för att beten vid monoton invevning ska röra sig oregelbundet.
          Kan inte hitta något i texten som har särskilt mycket med kastet att göra förutom något luddigt om en "mild vibrerande rörelse" på linan.
          Förstår inte vad det har med spolens acceleration eller övervakning av hastigheten att göra.

          Kommentera


          • #55
            Jag tog två exempel på patent som angränsar till det vi diskuterar. Det finns många fler. Googla så hittar ni fler
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

            Kommentera


            • #56
              Att montera en givare i gaveln fungerar på precis samma sätt som när man sätter i en monomagnet som används rätt ofta vid surfcasting. Skillnaden är att en monomagnet är just en magnet där man kan justera avståndet till spolen. I vårt fall ska den ersättas med en givare. Och på något sätt göra spolens rotation läsbar för givaren. Hål, färg etc. Insåg att jag har en spole från Penn i en av mina 5500 raketer. Den är hålborrad och kanske fungerar som den är. Observera att bilden på spolen är tagen från fel sida av rullen....
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                Att montera en givare i gaveln fungerar på precis samma sätt som när man sätter i en monomagnet som används rätt ofta vid surfcasting. Skillnaden är att en monomagnet är just en magnet där man kan justera avståndet till spolen. I vårt fall ska den ersättas med en givare. Och på något sätt göra spolens rotation läsbar för givaren. Hål, färg etc. Insåg att jag har en spole från Penn i en av mina 5500 raketer. Den är hålborrad och kanske fungerar som den är. Observera att bilden på spolen är tagen från fel sida av rullen....
                Hej! Lite OT här. Men vilken modell är spolen från ? O vad väger den?

                Kommentera


                • #58
                  Haha. Det kan knappast bli mer OT än vad vi redan håller på med. Det är en trimspole från Penn som passar i ABUs 5000 modeller. Kommer inte ihåg detaljerna längre (igen). Den finns dokumenterad i trimtråden om ABU. Du kan beställa den hos Abu. Tror faktiskt inte att den härrör från någon Pennrulle. Jag kan ha fel men jag är rätt övertygad om att det en ren trimspole.

                  Om jag inte kommer ihåg alldeles galet så väger den ganska precis mitt i mellan UTs och den grunda från Record, typ 12-13 gr eller så. Prislappen är det likadant med. Men som sagt, Artnr, vikt och pris finns i trimtråden....

                  Det har diskuterats i omgångar hur lämpligt det är med hålborrade spolar. Jag har denna och ett gäng till av andra fabrikat till andra rullar likväl som spolar från Avail och UT. För mig så innebär inte hålborrade spolar mer underhåll. Gissar att det beror på att centrifugalkraften faktiskt skickar vattnet ut från spolen vid kast.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                    Haha. Det kan knappast bli mer OT än vad vi redan håller på med. Det är en trimspole från Penn som passar i ABUs 5000 modeller. Kommer inte ihåg detaljerna längre (igen). Den finns dokumenterad i trimtråden om ABU. Du kan beställa den hos Abu. Tror faktiskt inte att den härrör från någon Pennrulle. Jag kan ha fel men jag är rätt övertygad om att det en ren trimspole.

                    Om jag inte kommer ihåg alldeles galet så väger den ganska precis mitt i mellan UTs och den grunda från Record, typ 12-13 gr eller så. Prislappen är det likadant med. Men som sagt, Artnr, vikt och pris finns i trimtråden....

                    Det har diskuterats i omgångar hur lämpligt det är med hålborrade spolar. Jag har denna och ett gäng till av andra fabrikat till andra rullar likväl som spolar från Avail och UT. För mig så innebär inte hålborrade spolar mer underhåll. Gissar att det beror på att centrifugalkraften faktiskt skickar vattnet ut från spolen vid kast.
                    Okej! Sitter på den grunda recordens nu, så kanske lite onödigt med denna om det inte skiljer mer. Tack för svar :-)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 585 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X