Trimma rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma rulle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trimma rulle?

    Hej
    Äger en ambassadeur 5601 C4 sen ett år tillbaka. Väldigt lite fiske med rullen dock.
    Läser att folk ”trimmar” sina ambassadeurrullar. Passar alla ambassadeurdelar alla amb-rullar. Eller finns det specifika delar till min rulle?

  • #2
    Kontakta sportfiskeboden i täby dom är experter på trim & Ambassadeur , du kommer ha en ny rulle

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av blåvitt88 Visa inlägg
      Hej
      Äger en ambassadeur 5601 C4 sen ett år tillbaka. Väldigt lite fiske med rullen dock.
      Läser att folk ”trimmar” sina ambassadeurrullar. Passar alla ambassadeurdelar alla amb-rullar. Eller finns det specifika delar till min rulle?
      Eftersom du fiskat så lite med din Ambassadeur 5601 C4 bör du istället för att trimma rullen använda dina slantar till att leta efter nya, heta fiskeplatser...

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Kommentera


      • #4
        Hej
        Jo, jag var mest nyfiken på hur det funkar.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av blåvitt88 Visa inlägg
          Hej
          Jo, jag var mest nyfiken på hur det funkar.
          Det finns flera proffs på att trimma rullar här på fiskesnack. Sök eller fråga vilka personer som kan hjälpa dig....

          Den som söker den finner!

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av blåvitt88 Visa inlägg
            Hej
            Jo, jag var mest nyfiken på hur det funkar.
            Finns massor man kan göra , det bästa är att ringa sportfiskeboden & berätta vad man har & vad man vill ha ut av rullen så får du tips & råd

            Här är en bra video https://www.youtube.com/watch?v=dSZVKnmPrm0

            Länk till sportfiskeboden https://sportfiskeboden.com/ sen går du in på Ambassadeur shoppen där hittar du polarns rulle näst längst ned under custom byggen , det var en vanlig 6500 som han gjord allt & lite till på https://sportfiskeboden.com/pages/custom grymt fin blev den

            Kommentera


            • #7
              Beroende på vilken typ av fiske du kör med din C4 så kanske vi kan ge förslag på trim men om den är producerad efter 14/15 (har jag för mig) så är den väldigt kompetent direkt ur lådan.

              Kommentera


              • #8
                Det råder delade meningar om hur stor skillnad "trimmet" egentligen gör.
                Som kort svar på frågan; ja, i princip alla delar passar i en 5601 C4 förutsatt att delarna kommer från en annan rulle med spole av Ultracast-modell också benämnd 5601.

                Jag gick igenom en lång trim/UT-period själv för 10-13 år sedan ungefär.
                Ägde något tiotal trimmade Ambassadeurer totalt och har utöver det byggt kanske 100 ytterligare.

                Personligen tycker jag rulltrimmet är extremt överskattat till vissa sorters fiske och generellt överprisat, om utgångsrullen är en Ambassadeur efter 2014 med den lättare spolen och linspridaren.

                Visst gör en lättare och grundare spole, dubbelt kullagrad evighetsskruv samt dubbelt kullagrat mellandrev (det ganska typiska trimmet) en viss skillnad men tvärtom flera andra tycker jag absolut inte det blir en ny rulle. Jag tycker det blir en Ambassadeur som i vissa lägen kastar något längre, generellt blir mer nervös samt kräver betydligt mer underhåll för att upprätthålla sin funktion.
                Tyvärr försvann mina hundratals mätningar av kastlängd i en hårddiskkrasch för några år sedan men som jag minns gjorde trimmet störst skillnad ihop med lite längre spön och kompakta beten, typ havsöringdrag, där nervositeten var fullt kontrollerbar. Till tyngre, fladdriga gäddbeten fanns skillnad men inte alls så avsevärd.
                Det är dock i mina händer, har kastat med multirulle i 30 år men är på inga vis en kastguru av någon form.

                Det mest lyckade "trimmet" jag utfört var då jag bytte till den grunda Record-spolen i en 6500 från 90-talet som skulle användas till havsöring.
                Bytte där från rostiga UT-lager till ett par inkörda och ytterst noggrant rengjorda originallager vilket absolut inte blev sämre än när keramhybriderna var nya. Troligtvis på grund av rengörings- och smörjrelaterade anledningar. UT-lagren är definitivt bra, hur stor skillnad de gör mot friska originallager låter jag däremot vara osagt.
                Delar som evighetsskruvens plastbussningar samt mellandrevet var så väl inkörda i den här rullen att jag tror nackdelarna med eventuella rostangrepp i saltet hade övervägt fördelarna.
                Med tvåstift, vävbakelit och i nävarna på en ytterst kompetent fiskare blev den en kastkanon i alla fall. Ändå vill jag inte kalla 65an trimmad, mer modifierad att passa en viss typ av fiske.

                Däremot är det naturligtvis kul att modifiera rullar efter personligt tycke och smak, skillnad blir det ju även om bittra jag anser att det till stor del handlar om placeboeffekt. Någon annans mätningar och/eller åsikter kanske motsäger detta och då är det bara gratulera, för mig har det fungerat men inte tillräckligt bra för pengen det kostar.
                Numera har mina egenbyggda 4500 förvisso slirbroms av eftermarknadsmodell samt keramisk knivbult men i övrigt är det ABU's lättare spole och linspridare ihop med endast två kullager per rulle.
                Tråkigt men fungerar bra.

                Kommentera


                • #9
                  Hade en fullt ut trimmad 5601jb en gång, dessutom en helt original. Det fisket jag bedrev med rullen, dvs 60-150g gjorde trimmet inte ett dugg, inga längre kast, inte mer fisk så erfarenheten säger att på en rulle för rätt tungt fiske kvittar det. Ska du landfiska havsöring med rullen och ett 12fots spö kan det säkert göra några meter till

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Det råder delade meningar om hur stor skillnad "trimmet" egentligen gör.
                    Som kort svar på frågan; ja, i princip alla delar passar i en 5601 C4 förutsatt att delarna kommer från en annan rulle med spole av Ultracast-modell också benämnd 5601.

                    Jag gick igenom en lång trim/UT-period själv för 10-13 år sedan ungefär.
                    Ägde något tiotal trimmade Ambassadeurer totalt och har utöver det byggt kanske 100 ytterligare.

                    Personligen tycker jag rulltrimmet är extremt överskattat till vissa sorters fiske och generellt överprisat, om utgångsrullen är en Ambassadeur efter 2014 med den lättare spolen och linspridaren.

                    Visst gör en lättare och grundare spole, dubbelt kullagrad evighetsskruv samt dubbelt kullagrat mellandrev (det ganska typiska trimmet) en viss skillnad men tvärtom flera andra tycker jag absolut inte det blir en ny rulle. Jag tycker det blir en Ambassadeur som i vissa lägen kastar något längre, generellt blir mer nervös samt kräver betydligt mer underhåll för att upprätthålla sin funktion.
                    Tyvärr försvann mina hundratals mätningar av kastlängd i en hårddiskkrasch för några år sedan men som jag minns gjorde trimmet störst skillnad ihop med lite längre spön och kompakta beten, typ havsöringdrag, där nervositeten var fullt kontrollerbar. Till tyngre, fladdriga gäddbeten fanns skillnad men inte alls så avsevärd.
                    Det är dock i mina händer, har kastat med multirulle i 30 år men är på inga vis en kastguru av någon form.

                    Det mest lyckade "trimmet" jag utfört var då jag bytte till den grunda Record-spolen i en 6500 från 90-talet som skulle användas till havsöring.
                    Bytte där från rostiga UT-lager till ett par inkörda och ytterst noggrant rengjorda originallager vilket absolut inte blev sämre än när keramhybriderna var nya. Troligtvis på grund av rengörings- och smörjrelaterade anledningar. UT-lagren är definitivt bra, hur stor skillnad de gör mot friska originallager låter jag däremot vara osagt.
                    Delar som evighetsskruvens plastbussningar samt mellandrevet var så väl inkörda i den här rullen att jag tror nackdelarna med eventuella rostangrepp i saltet hade övervägt fördelarna.
                    Med tvåstift, vävbakelit och i nävarna på en ytterst kompetent fiskare blev den en kastkanon i alla fall. Ändå vill jag inte kalla 65an trimmad, mer modifierad att passa en viss typ av fiske.

                    Däremot är det naturligtvis kul att modifiera rullar efter personligt tycke och smak, skillnad blir det ju även om bittra jag anser att det till stor del handlar om placeboeffekt. Någon annans mätningar och/eller åsikter kanske motsäger detta och då är det bara gratulera, för mig har det fungerat men inte tillräckligt bra för pengen det kostar.
                    Numera har mina egenbyggda 4500 förvisso slirbroms av eftermarknadsmodell samt keramisk knivbult men i övrigt är det ABU's lättare spole och linspridare ihop med endast två kullager per rulle.
                    Tråkigt men fungerar bra.

                    Informativt & bra skrivet!

                    Håller med dig om mycket här, visst är det mycket placeboeffekt men det är också mycket det som är grejen enligt mig också.
                    Att pyssla om sina rullar som man gillar och byta någon liten del mot finare/lättare,..

                    Man byter ju inte till nya alu-fälgar på bilen bara för att den skall gå snabbare!

                    Störst skillnad gör rull-trim på lättare beten som nämnt kompakta hö-drag, och lite längre spön.
                    Att använda en fullt trimmad rulle till ett stenhårt 6-fots jerk spö och gummin på 150gram gör knappast någon skillnad, där är det mer betets egenvikt som bestämmer kastlängd.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 584 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 604 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 335 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X