Trimma rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma rulle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Kastlängd hit eller dit, det som jag anser är den största nyttan är att viktspannet blir bredare, förutom att rullen blir mindre trasselbenägen. Själv fiskar jag enbart Gädda från båt med gummi- och svansbeten och då spelar kastlängderna ingen roll, däremot gör den bättre kontrollen över rullen att det är lättare att kasta med precision, samt att kastandet inte är så slitsamt.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
      Kastlängd hit eller dit, det som jag anser är den största nyttan är att viktspannet blir bredare, förutom att rullen blir mindre trasselbenägen. Själv fiskar jag enbart Gädda från båt med gummi- och svansbeten och då spelar kastlängderna ingen roll, däremot gör den bättre kontrollen över rullen att det är lättare att kasta med precision, samt att kastandet inte är så slitsamt.
      Hej Jester Burk II;

      Var inte snål nu utan visa gärna bilder här på Fiskesnack på några av dina 10 kilo+ Gäddor som du lockat till hugg på dina gummi- och svansbeten....

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Kommentera


      • #13
        Och jag har helt motsatt uppfattning. Men det beror på..

        Helt klart är att med tyngre beten så blir trim mindre viktigt men det påverkar även med en McRubber. Kastlängd och stabilitet påverkas men dessa två är ofta varandras motsatser.

        Beroende på valda beten så påverkar val av trim olika mycket. Jag är i den lyckliga sitsen att jag har rullar i alla stadier. Det gemensamma är att jag lätt kan återställa rullarna steg för steg. Från extrem trimning till original C3.

        Betänk att mina rullar är anpassade efter mitt fiske. Jerk i form av typ Buster Jerk, Westin Swim etc. Gummi i form av McRubber Jr till Big Mc Rubber mfl. Det är det viktspannet mina rullar är anpassade för.

        Med lättare spolar så kan jag avaktivera fler bromsvikter. Färre bromsklutchar betyder högre initial spolrotation. Väldigt tydligt med c bromsade rullar. Högre spolhastighet betyder oftast längre kast. Dock inte alltid beroende på betes form.

        Jag gjorde ett test för något år sedan i en tråd här på fs där jag tog bort trim efter trim. Från en fullstängigt galet trimmad rulle till en c3. Jag var hela tiden tvungen att justera bromsen. Eftersträvade att rullen skulle bete sig ung likadant. Lite lite linresning för att få ut maximalt. Annars är det omöjligt att jämföra rättvist. Att trimma eller att som jag gjorde återställa en rulle steg för steg utan att justera kastbromsen efter någon sorts standard så är det omöjligt att jämföra vad justeringarna ger. Jag valde att justera rullen till att ha en liten linresning vid kast. Men inte ens med detta så blir jämförelsen perfekt. Rullarna beter sig olika när man börjar leka med dem. Tex så har jag bytt ut de keramiska kullagren i flera av mina rullar mot UTs bussningar. Detta lugnar ner rullen i den för mig kritiska delen i kastet när risken för linresning är som störst. Strax efter att jag släppt spolen. Bussningarna påverkar inte kastlängderna alls i mitt fiske. Jag har tom rullar där jag provat med dubbelt kullagrat mellandrev men där rullen blev helt vild. Fick stoppa tillbaka antingen UTs lättade eller ett brotschat original.

        Kommer inte ihåg exakt längre men jag vill minnas att det skilde 15-18 m med en BJ och en C3 jämfört med en Record. En C3 som ny snurrar allt annat än lätt. En C4 är inte ett dugg bättre. Med C5 börjar det hända saker. Med en Record 50 i original så var skillnaden obefintlig med en toktrimmad rulle. Nästan...Den rullen är färdigtrimmad vid leverans.

        Om det är prisvärt är en annan sak. Skillnaden i egenskaper mellan en classic-C3-C4 är minimal. En C5 är klart bättre. En Record med den grunda spolen och en lättsnurrande högfartsdel är som sagt färdigtrimmad i originalskick för mitt fiske.

        Jag har en våldsamt trimmad 6500 CS PRO Rocket. Helkeramiska kullager nästan överallt. 16 st lager sitter i rullen. UTs grunda spole. Allt är lättat. Denna rulle fungerar fint med beten ner mot 6-8 gr på rätt spö. Däremot är den ergonomiskt helt galen som ul rulle. Denna rulle var mitt experimentobjekt för att se hur långt jag kunde gå. Numera använder jag för mitt gäddfiske klart mildare trimningsgrad. Ser till att högfartsdelen snurrar lätt samt en grund spole. UTs eller oftast den grunda från Record. Mest för att jag tycker originalspolen tar så oehuliskt med lina. Och med de grunda spolarna kan jag avaktivera några fler bromsar. Typiskt så gäller två bromsar med UTs spole. Tre med den grunda Recordspolen och fyra med originalspolen. Men inga regler utan undantag. Jag har trimmade rullar där en broms räcker medan andra kräver två eller tre. Beror på övriga prylar i rullen, spöt eller betet. Allt påverkar och hela systemet behöver lira för att rullen ska fungera stabilt
        Senast ändrad av Mankan G; 2019-02-07, 21:11.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #14
          Vad som är prisvärt är väl som alltid upp till var och en, själv är jag iaf nöjd med min UT-trimmade JB med oljebronsbussningar, kullagerförsedda trimmade rullar har jag aldrig kastat med så de kan jag inte yttra mig något om.

          Kommentera


          • #15
            Akta er bara så ni inte blir ertappade av farbror polisen med något trimmat(eller har jag missat något här?).

            Kommentera


            • #16
              Ska nog förtydliga lite. Skrev mitt förra inlägg på en mobiltelefon. Inte helt enkelt jämfört med en dator.

              Verkar vara väldigt personligt hur man upplever trim. Har du en stabil otrimmad rulle och stoppar i en UT spole utan att göra några andra justeringar så lär skillnaderna bli minimala. Speciellt om man använder lite tyngre beten såsom Mc Rubber. Förmodligen mer stabil i motvind. Annars har jag svårt att se att några stora förbättringar kan uppstå. Så länge som spolbromsen/kastbromsen överstiger kraften som betet drar ut linan med så är det bromsen som begränsar rullens fart. Och är bromsen inställd för en tyngre spole så kommer en lättare spole bara att vara överbromsad. Med lättare beten blir skillnaderna större.

              En lättare spole är lättare att kontrollera för rullen då de kinetiska krafterna som spolen genererar är så pass mycket lägre. Mao kan man använda mindre broms med en lättare spole. Med en c bromsad spole som i våra Ambassadeurer så gör bromskurvan att en enda bromsklutch extra medför dramatiska skillnader i maximalt varvtal på spolen. Det är just i detta moment som betets maximala hastighet sätts och därmed hur långt det i teorin går att hiva iväg betet.

              Sätter man i en UT spole i en trög C3 så kommer det maximala varvtalet på spolen att öka OM man samtidigt justerar c bromsen. Men om man inte samtidigt ser till att högfartsdelen snurrar lätt så kommer kasten ändå att bli korta. En trög högfartsdel fungerar på samma sätt som om du drar åt centreringsratten för spolaxeln. En ny C3-C4 har en allt annat än lättsnurrande högfartsdel. I mitt fall så är det alltså en skillnad på 15-18 m om jag minns rätt jämfört med en Record eller mina trimmade rullar. Det beror på två orsaker: Dels att linförarskruven på en C3 är lagrad i plastbussningar som sitter väldigt tight på axeln. Trögt!. Dels är linförarskruven i original smord med ett blått kletigt fett som bromsar. Dels är ABUs senaste version av mellanhjul rena döden för långa kast. Den använder en flastflärp som låsning mot axeln och det går trögt. Detta är dock lätt åtgärdat. Skär bort låsflärpen, ta en liten rundfil och fila upp hålet ytterst lite (eller ännu hellre en brotch) och sätt sedan fast hjulet med ett c-clip och vips så snurrar det lätt. Ta inte för mycket bara för då börjar det vibrera och göra oljud. På inslitna C3or så är ofta plastlagringen av linförarskruven så pass insliten att den snurrar lätt. Men på nya!!!??? Hua.

              En lättad linförare tycker jag är helt onödig för mitt fiske. Min toktrimmade rulle har kullager i huvudaxeln, två i plastplutten, två i mellanhjulet, fyra i veven. Alla dessa gör absolut noll för kastegenskaperna med de beten jag använder.

              Men återigen så är det viktigaste att allt lirar ihop. För att belysa detta så kan jag berätta om historien om hur illa jag tyckte om mitt SG MPP -160 gr spö. Fick aldrig till känslan i det i kasten. Provade olika rullar. Antingen kändes kombon överbromsad eller orolig. Alla rullar jag testade var trimmade Ambassadeurer med UTs lager eller helkeramiska lager i spolen. Blev nyfiken på UTs bussningar och provade med att peta i ett par av dessa. Vips så föll alla bitar på plats. Denna lilla föränding gjorde kombon brilliant. På andra spön har jag kvar kullagren då de fungerar bättre. Men generellt sätt så har jag UTs bussningar i alla mina rullar för tyngre beten. Bussningarna verkar lugna ner spolen precis i början av kastet då risken för linresning när jag kastar är som störst. Kan ofta avaktivera en bromsklutch tack vare bytet av lager. I övrigt så märker jag ingen förändring i kastlängderna....

              När det gäller servicebehovet på trimmade rullar så anser jag det vara överdrivet. Men det är ju klart att både JontaK och jag själv har visat upp bilder på rullar som är i princip oservade under många år. Så sett ur detta perspektiv så förstår jag att ABU kletar dit det blåa fettet i högfartsdelen. Konstigt nog är de väldigt sparsamma med fett i lågfartsdelen!! Men en smörjning av en trimmad Ambassadeur tar max 2 minuter och behöver göras väldigt sällan. givetvis beroende på hur ofta man fiskar och var. Att skruva bort gaveln, lyfta ur spolen och droppa en droppe olja på fem ställen tar inte lång tid. Speciellt inte då man i alla fall måste göra halva jobbet då spolens lager i alla fall behöver mellanservice då och då. I spolens bägge lager, en droppe olja i linförarskruvens bägge ändar samt en droppe på axeln till mellanhjulet....
              Senast ändrad av Mankan G; 2019-02-08, 13:55.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Mankan G
                När det gäller servicebehovet på trimmade rullar så anser jag det vara överdrivet.
                Både ja och nej kan jag tycka...

                Ursprungligen postat av Mankan G
                Men en smörjning av en trimmad Ambassadeur tar max 2 minuter och behöver göras väldigt sällan. givetvis beroende på hur ofta man fiskar och var. Att skruva bort gaveln, lyfta ur spolen och droppa en droppe olja på fem ställen tar inte lång tid. Speciellt inte då man i alla fall måste göra halva jobbet då spolens lager i alla fall behöver mellanservice då och då. I spolens bägge lager, en droppe olja i linförarskruvens bägge ändar samt en droppe på axeln till mellanhjulet....
                Att smörja en "trimmad" rulle tar kanske lite mer tid men är, som du skriver, tämligen enkelt.
                Problemet som jag ser det, eller snarare har sett på flera tiotals rullar, är inte bristen på smörjning utan snarare en kombination av överdriven smörjning samt total brist på rengöring.

                Jag har sett flera "färdigbyggda" trimmade rullar, från olika säljare, vilka varit rejält översmorda. Bland annat slarvigt/överdrivet fettade vilket medfört att fett letat sig till både spollager och spolaxel vilket inte är särskilt lämpligt om man nu vill ha den där supersnabba rullen.
                Särskilt inte när oljan är tunna Yellow Label och fettet klistriga Cals, emulsioner med skum konsistens kan bildas som inte är särskilt bra i ett "högfartssystem".

                Rengöringen ja.
                Merparten av ombyggda rullar jag kikat på har varit överoljade men ändå haft tröga lager. Troligen är det så att ägarna tror att det räcker med den där oljedroppen, som blir tre droppar, då och då, som blir efter varje pass.
                Speciellt evoghetsskruvens lager är notoriskt utsatta för vatten och partiklar, kombinera det med att det fasta lagret kan vara enormt svårt att få helt rent så har man i många rullar istället en skruv lagrad på en metall mot metall-bussning.

                Jag tycker inte nödvändigtvis servicebehovet är högt på grund av hållbarhetsorsaker men däremot om den höga prestandan ska upprätthållas. När så är fallet finner jag det smidigare att rengöra två lättåtkomliga kullager än sex stycken, varav två kräver att evighetsskruven måste avlägsnas.

                Nu är ju inte det jag skriver ovan trimmets "fel" men det är många där ute vill jag lova som stolta som tuppar kastar med sina trimmade rullar utan en aning om att en välskött rulle av fabriksstandard hade kastat bättre på alla sätt och vis.


                Här är ett spännande exempel, en C4 med någon form av eftermarknadsbussningar, keramisk knivbult och backspärrshake. I någon mån "trimmad" alltså.

                Click image for larger version  Name:	C4trimmad01b.jpg Views:	1 Size:	744,9 KB ID:	2492923

                Torr evighetsskruv. Troligen har Yellow Label använts vilken i spåret nu är helt borta.
                Inuti linspridaren och på knivbulten fanns svartgrå avlagringar vilket visar på avverkad metall orsakad av icke adekvat smörjning.


                Click image for larger version  Name:	JBbussningarfast01b.jpg Views:	1 Size:	302,3 KB ID:	2492922

                Nej, rullen hade inte en gängtapp som spolaxel, däremot krävdes en sådan och ett skruvstäd för att få ur den svårt fastärgade bussningen
                på vevsidan. Troligen har tunna Yellow Label eller motsvarande använts även här för att få den där fantastiska kastlängden.


                Är denna rulle ägd av en sann "entusiast"?
                Nej, men den är ägd av någon som gått på den där överdrivna hållbarhetsaspekten som trycktes fram kring trim i allmänhet och bussningar i
                synnerhet en gång i tiden.
                Vi som skriver här kommer troligen aldrig ha rullar som ens närmar sig det här skicket.
                Däremot hos den vanliga fiskaren som vill ha en rulle som kanske kastar lite längre, får en bättre hållbarhet men inte riktigt förstår sig på fördelar och nackdelar
                är det här en tämligen vanlig syn.
                Just av den anledningen avråder jag oftast från trim för att den stora massan inte har någon större nytta av det, jag skulle aldrig direkt avråda någon som är intresserad av sina rullar från att trimma dem.
                Merparten av oss som skriver här behöver egentligen inte fråga andra om råd, hjälp eller "lov". Vi har ganska bra koll på fördelar, nackdelar, servicebehov och dylikt.
                Mina egna trimmade Ambassadeurer fungerade riktigt bra men jag plockade ur och rengjorde evighetsskruv och kullager flera gånger per säsong då jag tyckte prestandan märkbart minskade relativt fort.

                Det viktiga är dock att trimmet inte framställs som någon mirakelkur som förbättrar ALLA rullens egenskaper, för det gör det inte.
                Till sist kan jag säga att jag bara i år har fått över tiotalet förfrågningar om att "trimma" helt nya eller väldigt sparsamt använda rullar, främst lågprofilare. Det handlar om nuvarande eller framtida ägare till rullar som som Revo Beast, Tranx 300, Tatula 200, Curado K, Conquest, Calcutta D, Zillion HD och dylikt.
                När jag frågar varför det ska trimmas är svaret i princip alltid detsamma; "jag vill ju kasta längre".

                Min cyniska sensmoral är alltid densamma; trimma om du förstår varför du ska trimma och vad som krävs för att ha ut något av trimmet, ge fan i det annars.
                Eller som en rulltrimmare sa någon gång för länge sedan: "Köp en haspel".

                Kommentera


                • #18
                  Haha. det var lite av detta jag menade tidigare med bilder på rullar som både du o jag lagt upp. Främst du. Men åjo, nog finns det en o annan även här på FS och andra entusiastforum som skulle behöva läsa på hur det egentligen fungerar. Inte bara blint gå på reklamen. Jag har flera i min fiskekrets som bestämt hävdar en sak och som är väldigt svårövertalade om att motsatsen faktiskt är det som gäller. Speciellt hängivna verkar fans av ett speciellt märke rullar från den uppgående solens land vara. De kan helt enkelt inte göra något fel och dess rullar är helt oöverträffade. Har helt slutat att försöka få vett i dessa. Det brukar lösa sig efter första fiskepasset där en adekvat justerad rulle oftast överträffar deras perfekta i form av kastlängder och minimalt trassel. Detta oavsett märke.

                  Jag har liksom du sett samma typ av misshandlade rullar. Jag har även råkat ut för fastärgade? bussningar i spolen. Tom i en av mina egna men det berodde inte på felaktig smörjning eller underhåll utan på toleranser som var felaktiga. En JB som från fabrik hade "fastrostade" lager. Rullen började låta illa efter en kort tid och döm om min förvåning när jag insåg att lagren inte passade i hålet. De satt bushårt ipressade.

                  Den bästa linförarskruven jag har kommer från en gammal insliten C3 som jag köpte billigt på eBay. Den var väldigt väl infettad med fett och var i ett fantastiskt skick. Dessutom var plastbussningarna så där lagom inslitna så att de snurrade hur lätt som helst. Vem vet, det nya trimmet kanske blir begagnade delar på eBay som är så där lagom inslitna.
                  Senast ändrad av Mankan G; 2019-02-08, 14:45.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #19
                    Min 5601 C4 blev betydligt stabilare och mer lättkastad efter att jag bytte lite delar på den. Jag vet inte riktigt vad som gjorde största skillnad, men jag pulade i keramiska lager, en grund spole och ett lättat linspridardrev. På det stora hela kan jag lätta på bromsstift och ändå slippa trassel. Med detta sagt så ska det väl noteras att jag inte alls är någon van multifiskare utan har kört i två säsonger med den. Det får mig att tro att det kanske är nybörjare som har mest nytta av trimmet då rullen blir lite stabilare. Iaf min.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Kattman
                      "svårt fastärgade bussningen"

                      Kan det vara så att de UT bussningar sitta stenhårt bara?

                      Jag varit med om flera rullar där man behövt värma spolen och frysa bussningarna för att kunna pressa de på plats.
                      Jo, det känner jag till.

                      I fallet med C4an på bild låg det däremot en vacker grönvit yta mellan bussning och spole samt att spolens gods var lite tuggat.
                      Sådan lyx erbjuder nog inte ens UT!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 565 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 334 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 318 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 557 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X