Trimma rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma rulle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Jag har råkat ut för UT bussningar i lite olika storlekar. De flesta passar perfekt medan några är aningens för små och kan tom vibrera och låta illa. Andra är för stora... Fallet med min JB var det ABUS egna bronsbussningar som hade fel storlek. Spolen var perfekt.... Det är dock den enda JB jag har stött på med detta problem
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Kattman
      Låter som en kombination av salt och brist på smörjning/tillsyn.
      Stämmer alldeles utmärkt.
      Ännu en ägare, av många, som besitter den farliga kombinationen att inte riktigt förstå sig på rullars underhållskrav men samtidigt har lätt för att falla för reklamsnack.
      I det här fallet att rulltrim i allmänhet och bussningar i synnerhet förvandlar rullen till en evighetsmaskin.

      Är det slarvigt att tänka på det här viset?
      Ja, till och med dumdristigt men det är ungefär samma sak som de åtskilliga tiotals rullägare jag pratar med varje år som blir chockade över att deras Toro NaCl eller Tatula Coastal rostat.
      "Det ska ju vara saltvattensbeständiga rullar och jag har bara fiskat i bräckvatten!"
      Underhållet har i många, men inte alla, fall varit bristfälligt men säljare har ofta påpekat lite luddigt att "dessa rullar tål salt". Är man inte kunnig tycker jag man har skyldighet att bli det men så fungerar inte alla tyvärr. Att vara källkritisk mot butikssäljare, sponsorfiskare, fanboys och andra som på något vis tycker sig tjäna på en orealistisk framställning av produkter verkar också synnerligen svårt.

      Tyvärr har övertron på trimmade rullars hållbarhet varit en vanligt förekommande drivkraft bakom att just trimma bland många rullägare jag diskuterat med.

      Kommentera


      • #23
        ska du fiska med ffa tunga drag gör det ingen skillnad alls

        Kommentera


        • #24
          Jo faktiskt. Det kan bli stora skillnader även med tunga drag. Speciellt med c bromsade rullar blir skillnaderna tydliga med rätt beten. Framför allt om man byter till lättare spole. Men det bero på betet. Rätt lätt att räkna på det. Det hänger ihop med att en lättare spole behöver mindre broms för att inte övervarva. Pga c bromsens egenskaper så kommer varje extra aktiverad broms göra en väldigt stor skillnad i maximalt varvtal på spolen vilket i sin tur påverkar hastigheten på betet. Och i sin tur hur långt det går att hiva iväg betet. Med fladdriga beten med stort luftmotstånd spelar det mindre roll men med tex en Westin Swim så blir skillnaden större. Skillnaderna mellan tex McRubber och McRubber tail är också stor. McRubber tjänar mycket på trimning medan tailen inte gör det

          Trimmar via lättare spole utan att justera kastbromsen så lär du knappast märka någon skillnad. Med riktigt tunga beten så minskar dock betydelsen. Jag orkar helt enkelt inte få iväg betet längre distans. För mig så går gränsen vid ca 200 gr. Med en en Big McRubber är skillnaderna tydliga.

          Nu är ju inte trimmning enbart lättare spolar. Men som vanligt betyder helheten mest. En lufttätt spole är tämligen värdelös om högfartsdelen går trögt. Och vice versa...
          Senast ändrad av Mankan G; 2019-02-11, 21:05.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #25
            -nä, jag har provat med en fulltrimmad rulle (Chrome Rocket) med extra allt vid mitt vanliga laxfiske med en fulltrimmad rulle och en hel orginal, jag har aldrig mätt hur långt jag kastar men lätt 100 meter och med den fulltrimmade rullen jag kanske kom 103 meter till en kostnad av ca. flera tusen= heeeeelt bortkastat!

            Kommentera


            • #26
              -detta är en evig debatt, jag har gjort mina egna tester med allt vad det kostar för mitt fiske med tunga beten, i mitt fall är det totalt bortkastade pengar, andra får göra sin utvärdering med sina förutsättningar, i rest my case!

              Kommentera


              • #27
                Smaken är som baken. Det går att teoretiskt räkna på vad tex en lättare spole ger för förbättringspotentional. Jag har gjort mina tester och fått svaren jag behöver. Potentionalen kan om man önskar användas till längre kast eller en stabilare rulle. Eller en kombination. Vad som är viktigt är väl upp till var o en.

                Jag har liksom många andra gått igenom hela trimhysterin från våldsamt trimmade rullar för många slantar till att landa på en nivå som inte kostar speciellt mycket men ändå ger mervärde. En grund spole från Record samt en genomgång av högfartsdelen är vad jag oftast sträcker mig till numera. Känner jag mig väldigt uppsluppen så blir det en spole från UT. Genomgången av högfartsdelen är gratis så prislappen för en ny eller mer vanligt för mig en begagnad rulle samt spolen brukar hamna väldigt mycket lägre än vad en Revo, Daiwa eller en modern Shimano LP kostar. Tom med en spole från UT blir den begagnade Amassadeuren billig.

                Så trimma behöver inte kosta fläsk. Mycket av trimprylarma som finns att köpa gör absolut noll för mig i mitt fiske efter gädda. Hade jag fiskat hö med dessa rullar så hade jag garanterat konfigurerat mina rullar annorlunda. Behoven ser väldigt olika ut. Jag hade definitivt inte valt en grund spole. Vill helst ha mer lina vid laxfiske än vad jag behöver vid mitt fiske efter gädda.

                Men allvarligt talat, märker ni ingen skillnad på en C3 eller en Rocket i originalutförande med en ordninggjord rulle med en lätt spole och en högfartsdel som snurrar lätt så förstår jag att ni inte uppskattar trim. Man behöver inte ens trimma för att märka skillnaden. Det räcker med att prova en Record av senaste version och jämföra med en C3. Som natt o dag i kastlängder och stabilitet. Recorden har allt det jag behöver i mitt fiske efter gädda. En lätt o grund spole samt en lätt snurrande högfartsdel

                Smaken är som baken...
                Senast ändrad av Mankan G; 2019-02-12, 16:48.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
                  -nä, jag har provat med en fulltrimmad rulle (Chrome Rocket) med extra allt vid mitt vanliga laxfiske med en fulltrimmad rulle och en hel orginal, jag har aldrig mätt hur långt jag kastar men lätt 100 meter och med den fulltrimmade rullen jag kanske kom 103 meter till en kostnad av ca. flera tusen= heeeeelt bortkastat!

                  Bara nyfiken!
                  En Chrome Raket med extra allt säger du, kan du speca vad detta extra alltet innebär?

                  Kommentera


                  • #29
                    En svensk fotbollsplan är mellan 90-120 meter. Jag vill gärna se lite videos på folk som kastar 100 meter med en spinnrulle. Jag måste ha fel teknik, eftersom jag endast kastar runt 60 meter. Det måste ju vara lätt eftersom det är så många som kastar 100 meter eller längre på detta forumet. Så visa oss amatörer hur man kastar.
                    ​​​

                    Kommentera


                    • #30
                      Haha. Somliga läser inläggen som djävulen läser bibeln. Vad så många inte nämner men som står att läsa mellan raderna är betestyperna, typ av fiske etc. Hur vore det om vi kunde enas om att diskutera samma saker? Det blir liksom lite enklare då.

                      Jag skrev i alla mina inlägg ovan, tror jag i alla fall, att mina rullar är anpassade för mitt gäddfiske. Eller i andra fall för mitt abborrfiske som dock inte diskuteras i denna tråd. Betestyperna jag räknat upp är Mc Rubber och Buster Jerk/Westin Swim. Tog för givet att deltagarna i diskussionen förstod detta när de svarade. Men av svaren att döma så missades detta.

                      Det är ingen konst att tömma en 5000/6000 rulle på 100 m lina med rätt spö och bete. Jag gör det ofta när jag fiskar efter lax. En Toby med ett sänke eller en tubfluga med ett rejält sänke med ett spö på 12-13 fot så kommer man låååångt. Därav vill jag inte använda en grund spole. Med beten av den typ jag räknade upp ovan i mitt fiske efter gädda så klarar jag mig fint med de ca 75 m 0.35 jag får på en UT spole eller en grund spole från Record. Det är också just med dessa beten jag upplever trim som viktigast. I alla fall med en 5000-6000 rulle. 100 m med gäddbeten av typen jag använder, vem får iväg dessa 100 m? Inte jag i alla fall.

                      När jag fiskar lax med en 6000 rulle så stoppar jag i originalspolen för att få linkapaciteten. Med de beten JAG använder i MITT laxfiske så räcker den fint. Behöver ingen trimspole. Däremot uppskattar jag fortfarande en lättsnurrande högfartsdel. Men som redan nämnts så behöver en sådan inte bli speciellt dyr. Fiskar jag efter HÖ längs kusten så använder jag helt andra rullar. Främst små LP rullar såsom Revo Premiere eller Curado 70. En 5000/6000 Ambassadeur tycker jag är på tok för klumpig för detta fiske. Men det är jag det. För info så har jag absolut inga problem att använda min toktrimmade 6000 rulle ner mot 7-8 grams beten. Men varför skulle jag göra det. Den fungerar men ergonomiskt så passar en Aldebaran eller en liten Revo bättre.

                      Vid riktigt lätt fiske med lätta beten på typ 10 gr och nedåt 2 gr så är vikten på spolen än viktigare.

                      En Chrome Rocket är om den är svensksåld och trots ABUs reklam inte ett dugg bättre på att kasta långt och stabilt än en vanlig C3. Den har precis samma tröga högfartsdel, samma lager i spolen. Om jag inte missminner mig så har den dock en tvåpinnarsbroms istället för den mer moderna 6 pinnarsbromsen som sitter i C3. Kan ha fel men den ger i alla fall inte speciellt mycket längre kast än en 6 pinnars med endast två vikter aktiverade. Lite beroende på vilka vikter som är använda i raketen dock. Lite kul att Abu marknadsför denna rulle som en kastraket. Den enda reella skillnaden för kastegenskaperna är väl oljan som ligger i lådan. Rocket oil istället för ABUs standardolja till C3.
                      Senast ändrad av Mankan G; 2019-02-12, 16:50.
                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 317 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 557 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X