Trimma rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma rulle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Jag trodde själv att jag kastade minst 100 meter. Testade att mäta med ett mäthjul och upptäckte vilket dåligt ögonmått jag hade.
    http://www.casting.se/forbundet/Doku...Casting/Rekord
    Senast ändrad av Julle68; 2019-02-12, 19:46.

    Kommentera


    • #32
      Haha. Jag har gjort samma upptäckt och då är jag känd i mina fiskekretsar för att kasta längst av alla. De 75 m jag får på på mina grunda rullar räcker fint för mig när jag fiskar gädda. Fick inte ihop det när jag jämförde uppgiven linkapacitet på rullarna, uppgiven längd på linspolarna med de bastanta 100 m jag trodde jag klarade av att kasta i väg betena. Investerade i en linräknare och blev väldigt förvånad
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
        En svensk fotbollsplan är mellan 90-120 meter. Jag vill gärna se lite videos på folk som kastar 100 meter med en spinnrulle. Jag måste ha fel teknik, eftersom jag endast kastar runt 60 meter. Det måste ju vara lätt eftersom det är så många som kastar 100 meter eller längre på detta forumet. Så visa oss amatörer hur man kastar.
        ​​​
        förtydligande, 13 fot spö och 100-140 gr. bly

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg

          förtydligande, 13 fot spö och 100-140 gr. bly
          Med dessa förutsättningar så lär en grund spole knappast göra någon större nytta. Är rullen dessutom så där lagom insliten så att högfartsdelen snurrar lätt så vinner man inte mycket där heller. Det förklarar dina resultat.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
            Är rullen dessutom så där lagom insliten så att högfartsdelen snurrar lätt så vinner man inte mycket där heller. Det förklarar dina resultat.
            Sensmoralen är alltså; behåll din rulle så länge att den hinner bli rejält insliten så är den trimmad gratis!

            Kanske ligger något i det där.
            Merparten av alla gäddpojkar jag talar med ska helst byta rulle en gång om året medan jag tycker rullar jag ägt i både 10, 20 och nästan 30 år kastar helt adekvat.

            Kommentera


            • #36
              Absolut kan det vara så. Men innan vi går på djupet så kanske vi ska definiera vad trimning innebär. Byta vev? Byta ut lagren mot keramiska? Eller varför inte byta ut dem mot bussningar?. Byta spole? För mig så handlar trimning om att göra produkten bättre för en given situation eller individs behov. Det behöver inte vara hela vägen in i kaklet med extra allt även om jag även gått igenom den fasen som så många andra

              Jag har själv "förbättrat" eller trimmat om man så vill ett gäng runda Ambassadeurer genom att byta ut veven. Man läser rätt ofta att de har för lite kraft. Orsaken är nästan alltid den med dagens mått korta veven. Jämför med en Revo Beast eller en Coastal så är veven kort på en 5000. Det är faktiskt hela skillnaden. Mekanikens lagar styr detta.

              Högfartsdelen är en detalj som ofta missas. Man byter ut spollagren mot keramiska men gör inget åt högfartsdelen. Som ny och i original är den hemskt trög på en C3-C4-Rocket mfl. En trög högfartsdel fungerar precis på samma sätt som om man drar åt centreringssratten på gaveln. Korta kast blir följden. Detta beror på främst tre orsaker: Abus val av fett. Det blå fettet gör underverk för underhållet men är miserabelt för långa kast även om de blir stabila. Plastbussningarna i linförarskruven sitter väldigt tight och bromsar hårt. Mellanhjulets låsflärp likaså. Lätt för ABU att montera men går som sagt trögt. I en lagom insliten men underhållen rulle har plastbussningarna blivit så där härligt slitna att de får skruven att snurra lätt. Mellanhjulet går inte att få att snurra lätt utan att modifiera det. Tack o lov är det enkelt. Skär bort låsflärpen och lås istället fast hjulet med ett C-Clip. Passa samtidigt på att ta upp hålet ytterst lite så att det snurrar lätt. Ta inte för mycket för då kan det börja vibrera under kast och både låta illa och bromsa.

              En äldre rulle som inte är risig utan underhållen kan vara ett alternativ precis som du skriver JontaK men de har ofta ett problem och det är kastbromsen eller C-bromsen. Många äldre rullar har en tvåpinnars broms som är rätt knepig med dagens flätlinor. Det går inte att ersätta bromsen med en modern 6-pinnars från ABU då pinjongen har olika längd. Däremot går det att köpa modifierade 6-pinnars på Tradera som passar på den gamla typen av pinjonger.

              Sedan har vi spolen. För gädda och annat fiske som inte kräver långa linor så finns det mycket att vinna på en grund och lätt spole. För annat fiske är det helt onödigt. Så det beror på. Om någon kommer till mig idag och ber mig förbättra kastegenskaperna i en 5000-6000 för gädda så hade jag sett över högfartsdelen, bytt spole till en grund från Record eller UT om pengarna finns samt tvättat ur originallagren och smort om dem. Om jag inte tom bytt ut lagren mot UTs bussningar. Det är allt. Hade det varit en laxrulle så hade jag byggt rullen helt annorlunda men fortfarande sett över högfartsdelen. UTs bussningar kan göra underverk i den initiala och samtidigt känsliga fasen av kastet när risken för övervarv är som störst. På andra rullar fungerar kullager bättre. Observera att allt detta förutsätter att man justerar c bromsen. Trimmar man en rulle utan att justera ner bromsverkan så är det helt bortkastade pengar om inte ändamålet är en stabil rulle

              Och självklart får man inte glömma att meddela kunden om servicebehovet. För hur väl en rulle är byggd, i originalskick eller trimmad så betyder underhållet nästan allt sett över tid. Jag har "trimmat" rullar som endast var nergångna. Efter en grundlig service så upplevde ägaren en dramatisk förbättring.

              Som sagt så för mig så innebär inte trimmning att allt ska petas i för 5456568987 kronor utan rullen ska anpassas efter behov.
              Senast ändrad av Mankan G; 2019-02-13, 17:38.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                Hade det varit en laxrulle så hade jag byggt rullen helt annorlunda men fortfarande sett över högfartsdelen.

                Mankan>>

                Med din erfarenhet,
                Hur skulle du bygga den ’ultimata’ Lax/Havsörings rullen i 6500 storlek?
                För spinnfluge-fisket samt tunga skedar för fiske i älv primärt.


                Kommentera


                • #38
                  När vi ändå är inne på lax fiske, är det någon som trimmat/uppgraderat en 7000-7500 rulle?

                  Vet att det tidigare fanns UT kit till den storleken, som iofs kostande skjortan o halva slipsen!
                  Men det var länge sedan jag såg det till salu.
                  Men borde gå att trimma på annan väg, inget jag sett någon göra trots att 7000-7500 är vanligaste rullen till tyngre lax fiske.

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Mankan G
                    Men innan vi går på djupet så kanske vi ska definiera vad trimning innebär.
                    //
                    Som sagft så för mig så innebär inte trimmning att allt ska petas i för 5456568987 kronor utan rullen ska anpassas efter behov.
                    Det är ju precis där man hamnar.

                    Jag fettar både mellandrev och evighetsskruv på väldigt många rullar jag har hemma.
                    Är det trim?
                    Nej, men det är en anpassning då jag vet att rullarna absolut inte kommer skötas regelbundet och nästa gång jag ser dem kommer de ha exempelvis svårt skårat spår i evighetsskruven.

                    "Rulltrim" är för mig ett reklamuttryck kanske inte myntat men överanvänt av vissa företag i reklamsyfte.
                    Ett syfte som enligt min tolkning ofta pekar på att detta trim är något som passar alla vilket det bevisligen inte alls gör.
                    Tror jag nämnt det tidigare men den absoluta merparten av trimmade rullar jag fått hem, och det är ett stort antal i olika stadier, har många bromsvikter aktiverade
                    samt den mekaniska bromsen åtdragen.

                    På den tiden jag lekte med japanimporterade bilar hade jag inte kört med handbromsen i efter att ha lagt ner en halv förmögenhet (i relation till inköpspris, precis som det är med rullarna i de flesta fall) på att vässa prestandan gällande hastighet och väghållning.
                    Att bromsarna sågs över var också en självklarhet men det handlade ju då om en integrerad del av trimningen.

                    Ursprungligen postat av Mankan G
                    En äldre rulle som inte är risig utan underhållen kan vara ett alternativ precis som du skriver JontaK men de har ofta ett problem och det är kastbromsen eller C-bromsen. Många äldre rullar har en tvåpinnars broms som är rätt knepig med dagens flätlinor.
                    Det här har jag inte riktigt förstått mig på trots att jag läst det gång efter annan från flera olika källor.
                    Använde själv några olika modifierade Ambassadeurer med tvåstiftbroms förr, bakelitvikterna tyckte jag förvisso gjorde rullen väldigt nervös men det spelade ingen roll om flätlina eller nylon låg på spolen.
                    När jag sedan körde med två plastvikter, av alla tre färger/vikter beroende på humör, tyckte jag rullen fungerade helt okej med både flät och nylon.
                    Det finns säkert någon formel för att räkna ut skillnad i bromsens hanteringsförmåga av olika linor mellan tvåstift och sexstift men teorin och praktiken stämmer inte alltid överens beroende på vilka övriga förutsättningar som föreligger.
                    Nu praktiserar jag förvisso "learning by doing" och överlåter beräkningarna till personer som tycker sådana är givande, risken finns ju att mina erfarenheter därav visar på helt skeva resultat.
                    Ovanstående gör trimmandet till en luddig "vetenskap" tycker jag. För att få en exakt praktisk jämförelse måste allt annat vara lika; lina, bete, vind, spötyp, spölängd, kastteknik, kraft i kastet och så vidare. Klart en uträkning som inbegriper spolens massa, rullens inneboende friktion samt betesvikten kan visa en betydande skillnad jämfört med annan rulle, ceteris paribus, men om denna skillnad är praktiskt användbar eller ens märkbar då alla andra förutsättningar vägs in ställer jag mig tveksam till. I vissa fall är den det definitivt, i andra inte.
                    Man hamnar ofta på antingen ganska stela uträkningar vilka jag tycker sällan väger in alla parametrar, eller den där upplevda "känslan" som i många fall troligen till viss eller till och med stor del är placebo.

                    Kanske tog man helt enkelt i lite mer eller vässade tummen bättre då man mätte kastlängd efter att ha monterat sitt svindyra trim?
                    Vem vet, jag kanske alltid tar i lite mer när jag kastar med mina bejublade japaner.

                    Observera att hela texten ovan INTE är skriven med tanke på "entusiasten" utan mer den vanliga fiskaren som fått för sig att trimma.
                    För den mer invigde som förstår sig på underhållsbehov (framförallt vikten av att hålla alla kullager rena), bromsinställningar, sina egna kastbegränsningar samt matchning med spö, lina och smörjmedel kan trimmet säkerligen vara nog så givande.

                    Kommentera


                    • #40
                      -kasta ut betet, fiska in det=klart! skitfiske på er!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 312 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 453 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 315 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X