Trimma rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma rulle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Jag har sett flera beräkningar och även gjort dom själv. Dock är inte teori och praktik alltid samma sak. Precis som du skriver. Det handlar i princip om att den stumma flätlinan accelererar spolen mycket mer våldsamt när spolens varvtal ökar i kastets inledande fas. Problemet är, i teorin att effekten gör att accelerationen av spolen fortsätter mer med flätlina även efter man släppt tummen. Då behövs det inte egentligen för att betet redan nått sin maximala hastighet. Om spolen fortsätter att accelerera när betet slutat göra det så blir det trassel. Nylon sätter inte samma fart på spolen då linan flexar mycket mer än flätlinan.

    Jag har inte provat med nylon i modern tid på mina 6 pinnars rullar. Däremot har jag vid flertalet tillfällen köpt gamla 2 pinnars rullar och spolat på flät. Oftast med hysteriskt resultat. Även med de största vikterna. Har även testat med flät på andra rullar från nylontiden med precis samma resultat. Bla XLT och Mörrum SX och några andra. En med mag och den andra med 2 pinnars broms. Tog faktiskt för givet att problemet låg i flätlinan för det stämmer med teorin. Men nu blev jag nyfiken.

    Jag har en 5600 C4 Winch 3.8:1 som har den gamla pinjongen och en modifierad 6 pinnars broms. Kanske ska prova med original 2 pinnars igen bara för att det är kul .
    Senast ändrad av Mankan G; 2019-02-13, 20:19.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg


      Mankan>>

      Med din erfarenhet,
      Hur skulle du bygga den ’ultimata’ Lax/Havsörings rullen i 6500 storlek?
      För spinnfluge-fisket samt tunga skedar för fiske i älv primärt.

      Jag är egentligen inte rätt man att tala om för någon hur den ultimata laxrullen ser ut. Jag har på tok för lite erfarenhet av att fiska lax. Trolling utanför Landsort kräver inte så mycket mer än en bra broms och kanske räkneverk. Använder en 6500 eller en 7000 till detta. Utöver detta så har jag fiskat i Älvkarleby. En välservad 6500 Pro Rocket med originalspole brukar jag använda där. Då jag är som jag är = nörd så blir det min ompysslade raket där allt snurrar toklätt. Men baserat på denna erfarenhet så skulle jag avända samma delar om jag skulle bygga en ny rulle. En 6600 med tumtangent, originalspole för linkapaciteten. En lättsnurrande högfartsdel för vem vill köra med parkeringsbromsen inlagd som JontaK så bra beskrev det. Hellre mer tumbroms eller fler vikter för då har jag valet
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av Mankan G
        Jag har sett flera beräkningar och även gjort dom själv. Dock är inte teori och praktik alltid samma sak. Precis som du skriver. Det handlar i princip om att den stumma flätlinan accelererar spolen mycket mer våldsamt när spolens varvtal ökar i kastets inledande fas. Problemet är, i teorin att effekten gör att accelerationen av spolen fortsätter mer med flätlina även efter man släppt tummen. Då behövs det inte egentligen för att betet redan nått sin maximala hastighet. Om spolen fortsätter att accelerera när betet slutat göra det så blir det trassel. Nylon sätter inte samma fart på spolen då linan flexar mycket mer än flätlinan.
        Vore hemskt intressant att ta del av beräkningarna som finns. Nu är jag mer eller mindre sifferblind men det hade ändå varit kul att se de teoretiska bevisen svart på vitt.

        Här kommer mina högst amatörmässiga tankar kring det hela, inte särskilt välformulerade då jag som sagt aldrig upplevt problemet:
        Det jag funderat på kring detta är av mer praktisk art vilket handlar främst om linans diameter samt vilka krafter och längder som är inblandade.
        Då jag förr fiskade gädda med nylon var standarddimensionen 0.35-0.45mm, vilken krävde relativt stor kraft för att töja, särskilt i korta längder.
        Jag har då funderat på hur mycket drygt två meter (spö på runt 8 fot/240cm minus långt bakhandtag) grov nylonlina faktiskt töjer sig i kastets olika faser.
        Det handlar naturligtvis om vilken hastighet betet har samt dess vikt men även rullens friktion som så att säga "håller emot" i andra änden.

        Funderar vidare på kastfasen, då spöt "laddas" av betets vikt och tummen låser spolen borde nylonlinan töjas då ena änden är stum och linan utsätts för den troligen stora centrifugalkraft ett gäddbete framkallar under "svingen".
        När spolen tillåts rotera och/om linan har någon mån av töjning får vi räkna med kraften av att linan vill återgå till sin obelastade längd.
        I vilken ände denna kraft påverkar borde följa minsta motståndets lag, är då kraften av spolens/rullens friktion mindre än betets rörelseenergi vilken påverkar linan skulle det kunna tänkas att nylonlinan faktiskt genom sin elasticitet accelererar spolen genom sin återgång till ursprungslängd.
        Hur kraftig accelerationen är beror naturligtvis på hur mycket linan töjts, vilket jag misstänker är ganska lite.

        Ursprungligen postat av Mankan G
        Tog faktiskt för givet att problemet låg i flätlinan för det stämmer med teorin. Men nu blev jag nyfiken.
        Kan det säkert göra, ja det gör det till och med troligen bara att jag inte själv upplevt det på grund av skilda yttre förutsättningar.
        En sådan är att jag själv aldrig fiskar tunga beten.
        Mitt svammel här ovan petas ytterst lätt hål på genom att räkna ut att betets rörelseenergi då spolen fått frihet att rotera är tillräcklig för att få nylonlinan att töja sig samt att kraften för att få denna töjning är mindre än kraften som krävs för att accelerera spolen.

        Nu vet jag inte parametrarna; betets vikt, spolens tröghet, betets hastighet och kraften som krävs för att få nylonlinan att töja sig. Även om jag haft dessa värden hade jag ändå inte klarat av att göra uträkningen, därmed har jag inte så mycket mer att tillföra egentligen.
        Kanske har jag missförstått förklaringarna jag läst och därmed dragit på mig en placeboeffekt vilken utmynnat i att jag kan kasta flätlina med två centrifugalvikter lika bra som jag kastar nylon.


        Edit:
        Lägger till att jag är ute på så djupt vatten här att formuleringarna troligen skulle få min gamla högstadielärare i fysik att rysa.
        Räknande och teoretiserande är inte min grej då jag förlitar mig på praktisk erfarenhet, därför ber jag om ursäkt om ovanstående är lite svårt att ta till sig.

        Kommentera


        • #44
          Haha. Jag känner igen det hela även om jag råkar ha ett lite för osunt intresse att även grotta ner mig i teori. Gillar även praktik och fiske så ämnet intresserar mig mycket.

          Jag kommer inte ihåg var jag hittade beräkningarna på nätet. Men som nyfiken nörd som jag är och då jag oftast vill få det bekräftat det jag läser så tog jag o en kamrat och satte tänderna i problemet. Vi mätte accelerationen i spolen genom att helt enkelt modifiera en rulle så vi kunde mäta spolens varvtal över tid. Sågade helt enkelt upp hål i gaveln så att vi kunde montera en varvtalsmätare och kopplade in en dator. Gick sedan ut och kastade med rullen för att få värdena. Vi måste ha sett helt tokiga ut.

          Kommer inte ihåg de exakta värdena längre men accelerationen var klart mer våldsam med flätlina. Speciellt i den allra första fasen av accelerationen av spolen. UT pratade ofta om nyttan med bussningar vid vissa fall då kullagren faktiskt skulle kunna slitas ut pga den våldsamma accelerationen. Att kulorna helt enkelt inte skulle hinna med att snurra igång i takt med lagerbanorna utan istället slira. Detta var för oss omöjligt att mäta men slutsatsen var inte helt otrolig med tanke på krafterna. Värdena vi fick matades in i program som används för att just beräkna krafter och laster av denna typ. Programmen ger inga svartvita resultat utan man måste dra egna slutsatser av resultatet.

          Vad vi inte heller får glömma bort i sammanhanget är att spöna var helt annorlunda under nylontiden. Mitt state of art spö för gädda som då var hiskeligt dyrt är idag väldigt likt ett HÖ spö. 10 fot långt och med en djup parabolisk aktion som inte alls sätter fart på betet med samma frenesi som dagens spön gör. Lägg dessutom till att då var en Atom 35gr ett tungt bete. Idag är det snarast ett aborrbete till sin vikt. Skulle inte förvåna mig om jag satte en rulle med tvåpinnars broms på ett spö från tiden och spolade på flätlina så skulle det fungera galant.
          Senast ändrad av Mankan G; 2019-02-14, 17:15.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #45
            Mankan!

            Det låter minst sagt otroligt att ni skulle lyckas med det där!
            Har du siffror?
            Vilken mjukvara använde ni för mätningen? Vad för varvtalsräknare/sensor?
            Fick ni igenom varvtalen trådlöst då alltså? Isåfall via vad för överföring?

            Kommentera


            • #46
              Mäta hastighet på något som snurrar görs hela tiden i vår vardag. Tex i en bil. Varvtalsgivare finns i parti o minut. Finns i alla varianter,: optiska, induktiva, magnetiska etc. Ingen svår sak att montera i en rulle men det blev en hel del försök innan vi fick till det med själva mätningen. Då vår var trådad så blev det en del trassel. Man trasslar gärna in sig i kabeln när man kastar. Inget av detta är speciellt svårt, det finns appar till vårs telefoner som klarar av detta numera. Sensorer finns tom på eBay eller AliExpress för att nämna två av många. Vill man ha lite mer professionella varianter så kanske man ska leta annorstädes. Jag har nog ett tiotal liggandes i förrådet från diverse olika experiment.

              Som jag redan skrev så minns jag inga exakta värden längre. Vet inte ens om jag har dem kvar. Vill minnas att vi uppnådde som mest ca 15000-16000 rpm. Ingen större skillnad i maxvarv med flät eller nylon. Det var tiden som skiljde. Om jag nu minns rätt. Men det borde stämma för vi drog slutsatsen att våra mätningar stämde med det vi läste på nätet, tillräckligt mycket i alla fall.

              Det är några år sedan vi hade kul med detta. Kan leta och se om jag hittar något sparat. Vill minnas att vi använde mjukvaror från Siemens. Det finns massor av program för detta ändamål. En av oss hade kunskapen elektonik medan den andra pluggade mekanik, Vi gjorde testet mest för att vi var nyfikna på om det var möjligt och för att se om det vi läst stämde. Dessutom hade vi en idé om hur man skulle kunna förbättra DC rullarna. En av oss hade precis köpt en 200 DC och var allt annat än imponerad över hur bromsen fungerade. Eller egentligen mer förvånade över att Shimano inte gått hela vägen. Vi lekte med tanken hur vi skulle göra om vi fick möjlighet. Tänk vad bra dessa rullar skulle kunna bli om man kunde läsa av hur linan for ut ur rullen och jämföra det med spolens rotation. Ingen stor sak egentligen. En givare i linförarens hål och en lina som låter sig läsas. Och givetvis en givare som läser av spolens rotation, En moden digital variant på ABUs gamla Anti Backlashrulle som var mekanisk. Jag borde dock ha kvar gaveln där givaren satt monterad. Ska se om jag kan hitta den.

              De värden vi fick plottades i ett diagram som visade accelerationen över tid. Ingen raketforskning det heller. Genom att använda denna data och sätta in värden på spolens vikt o form så kan man beräkna hur den beter sig. Inertia, acceleration, g-krafter, etc. allt går att beräkna. Har man inget program så finns det formler på nätet att använda. Att sedan tolka resultatet är en helt annan sak. Det här är vardagsmat för en konstruktör. Vill man räkna på vad tex spolen klarar av i maxbelastning så krävs det mer information än vad vi hade tillgång till. Tex vilken legering tillverkaren använt.
              Senast ändrad av Mankan G; 2019-02-14, 23:55.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #47
                Då är jag med.

                Behövde inga större utlägg om vad som finns tillgängligt och hur det används i vardagen, jobbar med maskinövervakning dagligen och utvecklar nämnda sensorer, mjukvaror m.m

                Var mer intresserad utav era resultat, då jag vet att mäta en fiskerulle har många utmaningar och det finns en MASSOR av faktorer att ta hänsyn till.

                Lite lustigt att du inte "minns" något, eftersom testet i fråga är oerhört exceptionellt, och det finns såvitt jag vet inte någon tillverkare som gjort liknande med en färdigmonterad rulle.

                Vi får väl helt enkelt läsa dina inlägg utan siffror, utan resultat, utan några konkreta svar och bevis...
                Att ni fick fram ett varvtal kan jag också läsa mig till, typ på någon gammal sida med UT-prylar, så det där säger mig absolut ingenting!

                Kommentera


                • #48
                  Om du arbetar med "maskinövervakning dagligen och utvecklar nämnda sensorer, mjukvaror" så borde du knappast behövt ställa frågan som du gjorde då du redan borde känna till svaret. Men jag förstår vart du vill komma

                  Du får ta mitt inlägg som du vill. Har du inget glädje av dem så är det bara att låta bli att läsa. Vi gjorde det för vårt egna höga nöjes skull. Tyckte inte att det var speciellt exceptionellt då och vet inte om jag tycker det är det nu heller. Tydligen ovanligt men svårt var det inte. Inte direkt något raketforskning. Det var som sagt bara ett roligt experiment då. Vi hade inga ambitioner av att redovisa något för någon. Hade jag gjort det idag så hade jag förmodligen tänkt annorlunda. Intresset för ämnet är lite djupare idag än vad det var då. Jag är fullt medveten om att det vi gjorde knappast är ett fullständigt test. Som du skriver så finns det en mängd parametrar att ta hänsyn till. Jag har skrivit vad vi gjorde och vilka begränsningar vi höll oss inom. Men det var inte något annat vi var ute efter heller. Vi fick svaren vi behövde och det var roligt att genomföra det.

                  Vet inte vad du har för minne men jag har svårt att komma ihåg de exakta värdena oavsett vad det är jag vill mäta när jag åker ut och testar ett par olika kombinationer av rullar och spön. Det är inget jag gör dagligdags men det har hänt när jag varit nyfiken på någon kombination som sticker ut. Skriver jag inte ner siffrorna så är de snart borta ur minnet. Oftast vill jag bara förstå varför jag känner på ett visst sätt. Jag gör det för min egen kunskap och inte för någon annan. De få gånger jag har något nedskrivet så är det nästan alltid här på FS i något inlägg efter att jag fått en idé om att testa något som diskuteras i en tråd,
                  Senast ändrad av Mankan G; 2019-02-15, 16:01.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #49
                    Självklart ställer jag frågan då jag är oerhört nyfiken på vad det skulle finnas för mätutrustning som klarar av att mäta en spoles hastighet i en liten fiskerulle, som ger resultat du sedan kan beräkna varvtal och som du själv nämnt, acceleration och g-kraft. Antingen med hjälp av mjukvara eller en formel. Att det dessutom skulle kunna köpas givare från AliExpress eller eBay låter oerhört intressant, kan du länka någon givare om du hittar?

                    Eftersom du skriver öppet på forumet att du testat så förväntar jag mig en öppen förklaring, ett resultat, eller något som åtminstone bevisar att det har skett. Varför skulle man annars nämna det? Att komma med tomma ord ger inte så mycket, möjligtvis kan man då kalla det en teori, men som du själv har skrivit i tidigare inlägg så är teori och praktik inte samma sak, varav du skrev inlägget om att du faktiskt har genomfört ett praktiskt test, men inga konkreta resultat eller något som helst underlag.

                    Jag sitter, som tidigare nämnt, med just den här kategorin dagligen, vilket gör att jag helt naturligt går igång och får mitt intresse att vakna till liv när det dessutom innehåller ämnet fiskerulle.

                    Kommentera


                    • #50
                      Den som söker han finner. Jag är rätt övertygad om att du med din bakgrund kan hitta sakerna du behöver. Det är rätt gott om plats i en rund Ambassadeur för en givare. Att få in signalen till en dator är inte svårt det heller. Vi var långt ifrån de enda som gjort detta. Det finns en hel del bra beskrivningar i hur man kan göra i Google patent. Långt mer avancerade lösningar än det som vi skapade. Men jag är rätt säker på att det inte är här skon klämmer. Nu lägger jag ner mitt engagemang i denna diskussion
                      Senast ändrad av Mankan G; 2019-02-16, 01:03.
                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 571 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 465 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 329 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 572 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X