HIttade en amba i riktigt dåligt skick för i princip inga pengar, det som lockade mig var att det satt en magtrax justering på vänstergaveln och den var i rätt storlek (6000), dock var det inga klistermärken kvar på den och det satt en jättegammal vev på den som inte hörde hemma där.
Gjorde lite snabb research och insåg att det måste vara en Mag-X eller Mag. Jag köpte den som en chansning utan att ha gått igenom den närmare.
Då jag skruvade ner den i delar så blev det klart att det är/var en 6600 C5 Mag eftersom den har en äldre spole, en sheriffstjärna för slirbromsjusteringen och en 2-stiftare etc
Magnethållaren var sprucken och det saknades diverse gavelskruvar, spårryttare, c-vikter och fjädrar i den. Men lite superlim räddade magnethållaren och ett samtal till Svängsta senare så var alla småprylar som saknades på väg.
Tittade in på Lundgrens och köpte carbontex och en powerhandle. Den är numera en C1 för den har fått en evighetsskruv med väl inkörda plastbussningar, den dubbellagrade originalskruven har den fått donera till en Rocket, och den har fått abus egna bronssinterbussningar i spolen. Så det enda lagret i den nu är IAR lagret. Den ska även få en extra backspärrshake och kanske att jag sätter ett lager i mellandrevet då jag har såna lager hemma.
Den ska få tjänstgöra på ett Sjösländan SS Pro 11' som har stått och väntat på en rulle ett tag, det kommer användas till "lättspinn" efter sej och torsk från kusten i Norge. Har varit i Saltströmmen och kört detta tidigare, otroligt kul fiske i de starka strömmarna med sej och torsk på mellan 3 till 8 kg ungefär.
Mycket nöjd så långt, nu ska den provkastas också =)
Gjorde lite snabb research och insåg att det måste vara en Mag-X eller Mag. Jag köpte den som en chansning utan att ha gått igenom den närmare.
Då jag skruvade ner den i delar så blev det klart att det är/var en 6600 C5 Mag eftersom den har en äldre spole, en sheriffstjärna för slirbromsjusteringen och en 2-stiftare etc
Magnethållaren var sprucken och det saknades diverse gavelskruvar, spårryttare, c-vikter och fjädrar i den. Men lite superlim räddade magnethållaren och ett samtal till Svängsta senare så var alla småprylar som saknades på väg.
Tittade in på Lundgrens och köpte carbontex och en powerhandle. Den är numera en C1 för den har fått en evighetsskruv med väl inkörda plastbussningar, den dubbellagrade originalskruven har den fått donera till en Rocket, och den har fått abus egna bronssinterbussningar i spolen. Så det enda lagret i den nu är IAR lagret. Den ska även få en extra backspärrshake och kanske att jag sätter ett lager i mellandrevet då jag har såna lager hemma.
Den ska få tjänstgöra på ett Sjösländan SS Pro 11' som har stått och väntat på en rulle ett tag, det kommer användas till "lättspinn" efter sej och torsk från kusten i Norge. Har varit i Saltströmmen och kört detta tidigare, otroligt kul fiske i de starka strömmarna med sej och torsk på mellan 3 till 8 kg ungefär.
Mycket nöjd så långt, nu ska den provkastas också =)
Kommentera