Val av spinnspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av spinnspö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Val av spinnspö

    Hej!
    Jag vet att det finns flera trådar om detta ämnet. Men jag gör ett försök här ändå.
    Jag funderar på att köpa ett spinnspö till gäddfisket. Idag fiskar jag med ett 6 fot jerkspö och en shimano calcutta 301D. Men jag vill köpa ett nytt spö för gummi- och diverse hybridbeten. Men det ska även gå att fiska med jerkbaits. Vikterna på betena uppgår till max 110 gram. De flesta av mina beten har en vikt på mellan 60-90 gram. Jag har tänkt att använda min nuvarande Shimano rulle till det nya spöt. Mitt fiske bedrivs enbart från båt.

    Jag har några krav på det nya spöt.
    Maximalt 8,5 fot
    Kostnad bör inte överstiga 2 000 kronor.
    Önskvärt med korkhandtag.

    Tacksam för många svar
    Skitfiske på er

    //Björn

  • #2
    Oj, FS vanligaste fråga, finns massor på FS, om du läser t ex Prorex-spötråden och "Gäddpåkar, kvastskaft...." så får du en massa bra svar givet ditt fiske - lycka till i spöjakten!

    Mitt bästa tips är begagnat på FS, ofta mer än prisvärt! Finns många på "FS säljes" som söker det optimala spöt och eftersom det kommer nya spön varje år så får de ligga i på "säljes"! Seda har ju dessutom nyfikenheten på det senaste en viss betydelse för många... Då kan du prova på ngt vettigt till en bra slant och under fisket komma underfund med vilken aktion och handtag, hantagslängd du trivs bäst med. Att satsa dyrt och hitta rätt på en gång är svårt om man inte vet exakt vad man söker...
    Senast ändrad av anteman; 2019-03-19, 18:51. Anledning: Curla lagom

    Kommentera


    • #3
      Finns som sagt mängder av trådar om detta ämne men vill du ha tips får du mitt favoritspö.
      https://www.ofc.nu/nyheter-1/shimano...-pike-xh-spinn

      Ett underbart spö som kommer passa perfekt me Calcuttan. Jag har 401 D till de spöt. Dock är smaken som baken. Ut å testa i affär om du har möjlighet. Sen vet jag att Yasei har kommit i en nyare tappning iår som jag hoppas få känna på, på mässan.

      Kommentera


      • #4
        Spön är så individuella så i slutändan är det vad du tycker .

        Ett spö runt 7,5-8 fot är en bra kompromiss som funkar till allt .
        Hittar du ett lätt beggad St Croix Downsizer eller BFT Roots 7,9 , det är 2 riktigt bra allround spön som klarar precis det du frågar efter .

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Bjorn88 Visa inlägg
          Hej!
          Jag vet att det finns flera trådar om detta ämnet. Men jag gör ett försök här ändå.
          Jag funderar på att köpa ett spinnspö till gäddfisket. Idag fiskar jag med ett 6 fot jerkspö och en shimano calcutta 301D. Men jag vill köpa ett nytt spö för gummi- och diverse hybridbeten. Men det ska även gå att fiska med jerkbaits. Vikterna på betena uppgår till max 110 gram. De flesta av mina beten har en vikt på mellan 60-90 gram. Jag har tänkt att använda min nuvarande Shimano rulle till det nya spöt. Mitt fiske bedrivs enbart från båt.

          Jag har några krav på det nya spöt.
          Maximalt 8,5 fot
          Kostnad bör inte överstiga 2 000 kronor.
          Önskvärt med korkhandtag.

          Tacksam för många svar
          Skitfiske på er

          //Björn
          Kanske skulle ett Shakespeare Ugly Stik Muskie Rod passa dig..http://www.trumman.com/shakespeare/ugly_stik_rods.htm ....

          Old Firehand
          Leif Engströlm


          .http://www.trumman.com/fisketips.htm

          Kommentera


          • #6
            Ja, köp något typ 3m, gärna med helaktion in i handtaget. Och till det en RÖD Ambassadeur 6500. Det kommer kasta allt mellan 10 och 200g, och dina barnbarn kommer vara evig tacksama när de ärva setet år 2100.
            Eller så får du lägga lite eget arbete på din fråga och läsa igenom ovan nämnda trådet om gäddpåkar. En genväg skulle kunna vara att hoppa direkt till Prorex tråden- dit kommer många att rekommendera dig ska du se.
            Eller så samla du info om tre-fyra aktuella spön och tar dig sedan till en butik, jämför de på platsen med varandra och köper vad som passar dig bäst.
            Lycka till

            Kommentera


            • #7
              Tack så mycket för tipsen. Fler tips önskas

              Kommentera


              • #8
                Jag e nöjd men har en fråga till TS - har du läst igenom tråden Daiwa Prorex-spön och tråden "Gäddspön en tråd om gäddpåkar....." ??

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Bjorn88 Visa inlägg
                  Hej!
                  Jag vet att det finns flera trådar om detta ämnet. Men jag gör ett försök här ändå.
                  Jag funderar på att köpa ett spinnspö till gäddfisket. Idag fiskar jag med ett 6 fot jerkspö och en shimano calcutta 301D. Men jag vill köpa ett nytt spö för gummi- och diverse hybridbeten. Men det ska även gå att fiska med jerkbaits. Vikterna på betena uppgår till max 110 gram. De flesta av mina beten har en vikt på mellan 60-90 gram. Jag har tänkt att använda min nuvarande Shimano rulle till det nya spöt. Mitt fiske bedrivs enbart från båt.

                  Jag har några krav på det nya spöt.
                  Maximalt 8,5 fot
                  Kostnad bör inte överstiga 2 000 kronor.
                  Önskvärt med korkhandtag.

                  Tacksam för många svar
                  Skitfiske på er

                  //Björn
                  ja ska göra det lätt för dig https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-spinning.html köp det för 50-120, köp detta och du kommer bli 100% nöjd

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg

                    ja ska göra det lätt för dig https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-spinning.html köp det för 50-120, köp detta och du kommer bli 100% nöjd
                    Och om du känner att AGS blir för dyrt köper du XR Classic -120 gram istället och blir säkert lika nöjd https://upplevstore.se/produkt/daiwa...classic-multi/

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 320 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 315 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X