Fiska ensam eller med kompis(ar)? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska ensam eller med kompis(ar)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av tpettersson Visa inlägg
    Ja, eller så har man den evigt positiva kompisen med sig i båten..
    Förra året tog jag med mig en före detta kompis, en total nybörjare. Han visste inte ens hur man skulle hålla ett haspelspö.
    Tänkte att det är nog bäst att vi trollar lite, för jag ville inte att han skulle börja kasta med spöt och ha sylvassa krokar vinandes förbi mitt huvud.
    Jag har inte ens fått i mitt drag innan han har krokat en gös på dryga 2 kg. Efter ett febrilt vevande med fel hand och haspelrullen pekandes uppåt så lyckades vi landa den. Sen envisas han med att välja vobblers som går mellan 8-9 meter fast vi fiskade runt 6 meter. Efter att han hade satt två stycken av mina nya NilsMaster (ca 120 kr/st) så gav jag upp. Då kläcker idioten ur sig "Hey dude, I think this was a very sucessful fishing expidition" (han är amerikan). "Nja" sa jag, de där dragen du satte fast i botten var ju ganska dyra.. "Yes, but so is the fish Im gonna bring home and prepare for my wife. Win-Win situation the way I see it". *suck*
    Jag får önskemål från diverse håll om att hänga med och fiska i min båt. Jag trollar gös. Jag brukar förklara för intresserade men inte önskvärda att jag har en lång lista med folk jag har lovat som jag inte hunnit beta av. När jag är klar med listan hör jag av mig! (Nu är det iofs sant det där med listan, men man behöver ju inte ha bråttom att ta sig igenom den...)
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

    Kommentera


    • #32
      Föredrar fiske med samma gamla "vapendragare" där vi ligger exakt i samma nivå, han sköter främre elmotor, jag sköter ankare + transport, långa heldagar med tonvis med skratt och musik/podd och boxen full med flytande och fast föda.
      Fisket ensam upplever jag som sjukt avkopplande men inte samma lust att sitta ute en hel dag utan det slutar nästan alltid med att jag åker till mina topp tre spots, testar lite nya drag och sen åker hem, blir betydligt fler timmar när vi är två.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg

        Jag får önskemål från diverse håll om att hänga med och fiska i min båt. Jag trollar gös. Jag brukar förklara för intresserade men inte önskvärda att jag har en lång lista med folk jag har lovat som jag inte hunnit beta av. När jag är klar med listan hör jag av mig! (Nu är det iofs sant det där med listan, men man behöver ju inte ha bråttom att ta sig igenom den...)
        Hej Abumatic;;

        Samma "delikata problem" har jag haft och har sedan många år tillbaka. Många vill fiska med mig i min båt och på mina "Hot Spots" .Ytterst få vill ha med mig i sin båt för att fiska på deras bästa fiskeplatser...

        Några kändisar jag haft som gäster i min båt och kommer ihåg är Olle W. Nilsson (nämnd idag som Svenskt Fiskes redaktör och bokförfattare), Rolf Smedman (konstnär och fiskeskribent) Svenskt Fiskes skribent Lars Söderberg och Bengt Öste TV´s "Visst Nappar Det"...

        Leif Engström
        Old Firehand

        http://www.trumman.com/fisketips.htm


        Kommentera


        • #34
          Jag fiskar oftast ensam och det kan bli många timmar ute vid vattnet.
          Mina vänner är inte speciellt naturintresserade och dom vill ofta åka hem efter 40-60 minuter.

          Kommentera


          • #35
            Tycker det tar bort en del av charmen med fiske om man inte har en vän med sig att dela det med, både det goda och det onda. Jag fiskar visserligen sällan ute i båt utan vi metar nästan uteslutande kvälls-/nattetid och det är skönt att ha någon med sig att sitta och tjöta skit med mellan nappen. Sen om någon av oss skulle ha turen att få upp en drömfisk så vore det (för mig i alla fall, oavsett om jag eller kompisen får den) mindre värt att inte kunna dela glädjen med någon.

            Ensamfiske kan funka om man är extremt desperat för en fisketur men 99% av gångerna skulle jag aldrig självmant välja att fiska ensam. Då kan man lika gärna sitta hemma och glo på en film, något jag föredrar att göra själv så att jag slipper ha någon som stör mig med dumma frågor om handlingen eller som reagerar på handlingen i tid och otid. Och så har jag soffan för mig själv så jag kan lägga mig raklång

            Kommentera


            • #36
              Fiskade med en kompis som drog med en liten stereo i båten.
              Trodde fan jag skulle få psykbryt efter en stunds spelande.
              Som tur är kunde jag överösta skiten med tvåtaktsdön då motorn var tvungen "att gå varm så jag se så det fungerar" under en längre tid.

              Så sjukt skönt att fiska och inse att man inte har sagt ett ord på flera timmar.
              Ensam i båten, på stenen eller var man nu än är. Och bara rensa tankarna.

              Fiskade med en ny bekant igår och det var faktiskt trevligt. Man märkte att han inte var riktigt van vid att passageraren häll käften och åkte med. Rätt skönt faktiskt att åka med och slippa bestämma vart man ska. När man är kapten så är man ju alltid lite ansvarig för platserna man väljer och när man blir utan fisk känner man sig som en sopig kapten.
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

              Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              • Newborn
                Svar till Värde?
                av Newborn
                Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                2024-01-13, 20:31
              • Knox88
                Värde på spön ?
                av Knox88
                Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                2023-08-13, 11:49
              • Backslag
                Svar till Cisco Kid, mindre
                av Backslag
                Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                2023-09-03, 20:16

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
              15 svar
              4 576 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              63 svar
              13 591 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RUSTY HOOK  
              Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
              16 svar
              1 467 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg mrfisker  
              Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
              19 svar
              5 331 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
              20 svar
              25 573 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Arbetar...
              X