Fiskaren har lagt nät på min "spot" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskaren har lagt nät på min "spot"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiskaren har lagt nät på min "spot"

    Som ny i sjön ägnade jag stor del av förra året med att leta bra fiskeplatser, och jag tyckte mig ha hittat ett par som verkligen gav mig både abborre och gös.
    Igår var jag lycklig och ivrig som en kalv på grönbete över det faktum att jag skulle lägga i båten för en premiärtur.
    Men den lyckan höll inte i sig värst länge.
    När jag kom fram till min favoritplats så upptäcker jag att "fiskaren" har bombarderat den med nät.
    Han hade lagt ut säkert 30 nät och de låg så tätt och heltäckande att det blev omöjligt för mig att fiska av de grynnor och branter som jag längtat efter hela vintern.
    Finns det inte någon begränsning i hur mycket när han får lägga? Fasiken, han kommer tömma sjön på fisk.
    Jag respekterar och förstår att det är hans levebröd, men kan han ta sig vilka friheter som helst?

  • #2
    Vad jag förstått när det gäller vatten så finns inga begränsningar som det gör med vilt.
    Om det inte finns några skyddsvärda arter som ex röding så kan du näta upp varenda liten fisk i sjön.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av tpettersson Visa inlägg
      Som ny i sjön ägnade jag stor del av förra året med att leta bra fiskeplatser, och jag tyckte mig ha hittat ett par som verkligen gav mig både abborre och gös.
      Igår var jag lycklig och ivrig som en kalv på grönbete över det faktum att jag skulle lägga i båten för en premiärtur.
      Men den lyckan höll inte i sig värst länge.
      När jag kom fram till min favoritplats så upptäcker jag att "fiskaren" har bombarderat den med nät.
      Han hade lagt ut säkert 30 nät och de låg så tätt och heltäckande att det blev omöjligt för mig att fiska av de grynnor och branter som jag längtat efter hela vintern.
      Finns det inte någon begränsning i hur mycket när han får lägga? Fasiken, han kommer tömma sjön på fisk.
      Jag respekterar och förstår att det är hans levebröd, men kan han ta sig vilka friheter som helst?
      Hej T Pettersson;

      Precis som du blev jag en gång i tiden lite irriterad över att det hade lagts en massa nät över mina allra bästa "Hot Spots", d.v.s. grynnorna ute på Mälarens s.k. Enskilda Frivatten...

      Skillnaden mellan oss och din "fiskaren" ovan kan vara att vi fiskar för nöjes skull och han lever på att fånga och sälja fisk....

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Senast ändrad av Old Firehand; 2019-04-10, 09:02.

      Kommentera


      • #4
        Jag reagerade först lite likadant när en av markägarna vid vår gäddfiskeplats lagt ryssjor i viken över hela gäddleken (och efter leken). Men jag bestämde mig för att inte vara sur utan rodde ist fram till honom när han vittjade och frågade om det var ok att vi tittade på. Mina teamkompisar (5 och 7 år gamla) tyckte att det var jättespännande. Farbrorn visade sig vara jättetrevlig. Han berättade att han fiskat i viken i säkert 50-60år. Han berättade även att de under årens lopp gjort åtgärd x, y och z för att främja gäddbeståndet. Jag fick någon ödmjuk känsla av att jag trots mina 35 års fiske i viken bara var en gäst som fiskade i hans vik. Vi tog 8 gäddor den helgen vilket är vårat teamrekord. Ryssjorna låg dock bara i ett hörn av viken. Vi kunde fiska i resten. I år hinner vi inte med vårgäddfisket. Ryssjorna ligger dock där i år också, men i sommar luftar vi alla gäddor han inte fångat och de han släppt tillbaka. Sedan fångar han nästa vår alla de vi släppt tillbaka...

        Kommentera


        • #5
          Jag skulle ljuga om jag sa att tanken på att befria honom från hans nät inte en enda gång flugit genom min skalle.
          Men detta är trots allt hans jobb och inkomstkälla. Det hade varit annorlunda om han varit en tjuvfiskare.
          Tycker bara det är dåligt att han får helt och hållet boxa in ett så stort område.
          Jag misstänker också att detta är en naturlig lekplats för gösen. Om så varit fallet så hade jag ändå fått fiska någon annanstans under och direkt efter leken för jag fiskar inte på gös-hanar som står och vaktar sin rom.

          Kommentera


          • #6
            Att man har gjort på ett visst sätt si och så många år är ju inte direkt en bra ursäkt. Hållbart fiske funkar annorlunda än att boxa in lekvikar. Däremot är en trevlig dialog alltid att fördra. Vet du vem fiskaren i frågan är? det kanske går att prata med den.
            Kanske inte med in-/anledningen: "Det är min favoritfiskeplats." Men om att både du och han har ju ett intresse att fisket kan bedrivas där i många år i framtiden.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Veronni

              Som alla vet så går Livsmedelsverket med jämna mellanrum ut och informerar om de strikta rekommendationer kring att äta fisk från östersjön och våra insjöar på grund av de extremt höga halterna av dioxin, PCB och kvicksilver då dessa orsakar allvarliga skador i kroppen som sedan leder till lidande. Det är därför de flesta pålästa fiskare utövar den ädla konsten Catch&Release. Jag var i kontakt med VISS (vatteninformationsystem Sverige) för ett tag sedan och informerades om att samtliga sjöar i vårt avlånga land innehåller mängder med kvicksilver och man därför helt bör avstå från att förtära fisk från sjöar. Att en person säljer en hälsovådlig produkt i syfte att tjäna ihop en slant kan jag aldrig tolerera, oavsett om det sker i form av en langare som säljer knark till folk ute på gatan, eller en säljare som säljer kinaplastprylar fulla med skadliga färgämnen, eller någon som säljer fisk med gifter till folk som äter den! Det förpestar folkhälsan oavsett.

              Bara för att någon har en inkomstkälla betyder det inte att man ska försöka rättfärdiga vederbörandes beteende. Skärp er ni som försöker försvara gubbens nät! Att fånga ihop mängder med fisk som man är fullt medveten om innehåller skadliga gifter för att sedan sälja dessa till människor, det är illa, väldigt illa. Det vore naivt att tro att denna gubbe dessutom skulle informera sina köpare om att dom ska se över sitt fiskintag enligt livsmedelverkets rekommendationer om dom köpt hans fisk för ofta.
              Att riva skiten nattetid är ett alternativ.
              Blir så trött på folk som inte fattar att man inte kan ta lagen i egna händer.

              Så om jag blir förbannad på min granne för att han har en stor jänkarbil med v8som enligt mig förstör miljön har jag rätt att dra in en molotovcoktail genom rutan på hans bil?

              sån jävla dubbelmoral att åka runt i båt som drar bensin och kroka fiskar för sitt eget höga nöjes skull och sen påstå att yrkesfiskare är onda.

              Jag lovar det finns massor "riktiga" miljöaktovister som gärna skulle sabba våra motorer som släpper ut och tycka att vi ska ge fan i att dra upp fisken bara för att släppa i den igen.

              Med din logik är det ju ok för dem att gå ner i våra båtar och slänga våra spön o beten i sjön eller på.soptippen.

              Lagar är till för att följas. Gillar man inte lagar så kan man kolla på Somalia och Syrien där det inte finns någon statsmakt utan alla gör som de vill. Funkar sådär.

              Kommentera


              • #8
                Click image for larger version

Name:	20190409_221841.jpg
Views:	142
Size:	647,1 KB
ID:	2500947
                Har fiskat en del i Freden och där finns det en yrkesfiskare som kallar sig borgåsundsfiskaren(pricken till vänster) och han säljer mest rökt norsk lax å rökta räkor, men självklart gös oxå som han fångar i ett gigantiskt ryshsystem som är placerat precis utanför mynningen till deltat där ån som kommer från Strömsholms slott rinner ut och där leker gädda, gös och asp som vad jag vet är lite hotad som art. Han har berättat för mig om så stora gäddor han fått och dom har inte ens fått plats i hans plastlådor, jag har diskuterat flera gånger med honom om vad jag tycker om att han har sin fiskfälla där han har den och hur viktiga dom stora gäddorna som han slår ihjäl är för balansen i vattensystemet men han vägrar fatta och att aspen är en hotad art ville han ens inte diskutera.

                Kommentera


                • #9
                  En kan bli helt mørkredd av å lese denne tråden. Det er skremmende at det finnes petri-brødre som synes det er greit med selvtekt mot (antatt) lovlydig virksomhet. Jeg mistenker dog at dette handler mer om lav alder og manglende livserfaring, enn et reelt ønske om å leve i anarki. Petri brødre er tross alt fornuftige nok til å ha en fantastisk hobby. Ellers støtter jeg post #13, hvis du ikke skjønner hvorfor anarki er en uting, så finnes det nok av steder i verden du kan besøke for å tilegne deg praktisk kunnskap om emnet. Tro meg når jeg sier at det er lite rom for sportsfiske i disse områdene, en anarkistisk tilnærming fungerer direkte mot hensikten i dette tilfellet.

                  Dersom man ønsker endring av reglene i en innsjø, så begynner det med en samtale med grunneier(e).
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #10
                    Skärpning anbefalles!

                    Har nu ägnat en god stund åt att rensa bort uppmaningar till brott, irrelevanta inlägg och rena dumheterna i denna tråd, så antingen skärper Ni till Er och diskuterar i en trevlig ton inom lagens råmärken eller så raderas hela tråden!

                    Moderatorgruppen

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 302 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 453 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 314 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X