Hur lång tid anser ni att ett reklamationsärende bör få ta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur lång tid anser ni att ett reklamationsärende bör få ta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur lång tid anser ni att ett reklamationsärende bör få ta?

    Hur lång tid tycker ni är skäligt att få vänta i ett reklamationsärende när det gäller en rulle?
    Finns det några regler eller föreskrifter på hur lång tid det bör ta, eller tom får ta?

  • #2
    Jag kan tycka att det beror lite på omständigheterna. Svårt att egentligen säga mer än så då jag inte heller vet vad som "gäller".
    Nu har jag inte reklamerat särskilt många rullar men hade varit riktigt sur efter kort tid om rullen visat upp ett fel som på intet sätt går att skylla på handhavande.
    Hade, som sig bör, varit på butiken stenhårt trots att jag har vetskapen att många butiker har svårt i sin kontakt med grossister/tillverkare just när det kommer till reklamationer och/eller garantiärenden.

    Att få ett tydligt besked inom en vecka efter att rullen når serviceverkstad, förutsatt att den skickas dit mer eller mindre omgående om butiken inte kan lösa problemet själva, då skulle jag nog vara nöjd.
    Har tyvärr mina aningar om att det oftast tar betydligt längre tid än så...

    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
    Finns det några regler eller föreskrifter på hur lång tid det bör ta, eller tom får ta?
    Ruskigt intressant!
    Hoppas verkligen någon kan reda ut detta.

    Kommentera


    • #3
      Det ska vara klart "inom rimlig tid"

      Kommentera


      • #4
        1 till Max 2 veckor tycker jag. Annars kan man ju häva köpet om produkten inte varit tillfredställande.
        går visst att göra ganska långt efter inköpet.

        Kommentera


        • #5
          Du får väl söka lite om konsumentköplagen,,,

          Kommentera


          • #6
            Trots allt är det ju inte butiken som varan är köpt i som beslutar kring reklamations/garanti ärenden, när man lämnat in som nu rullen till sportfiskebutiken så tror jag inte de första den gör är att boka en frakt tillbaka till grossistföretaget utan man får nog räkna med att dem försöker samla ihop fler rullar/artiklar att skicka in samtidigt, så att de blir liggandes ett par-tre veckor hos butiken får nog anses normalt.

            Sedan hur lång tid som reklamations hanteringen sker hos grossisten är såklart varierande.
            Är de såpass att hela rullen byts ut mot ny så går de såklart snabbast.
            Men ofta så byts någon del i rullen ut så den fungerar som den ska igen innan den skickas tillbaka till butik/kund.
            Samma sak där, ofta sampackas det där med att man försöker spara in på antalet försändelser.
            Så att det kan ta några veckor-månader innan sin rulle är tillbaks det bör man ha med i beräkningarna.


            Kommentera


            • #7
              Har för mig att konsumentverket säger 2-3v är rimlig tid , men en fiskerulle & vår max 2 dagar :-)

              Nyfiken på vad är det för rulle & hur länge har den varit inne .

              Kommentera


              • #8
                Okej. Mer information. Köpte en lexa av upplev på deras BF kampanj.
                Det blev strul med ordern då, för att sidan var så överbelastad så det tog 1 månad ca för att få rullen och spöt. Således hade snön fallit och att fiska låg långt bort. Nu när våren visade sig för 1 månad sedan spola jah på lina osv för att testa rullen mot lite spön, och kom då fram till att den lät Krig. Jag startade en tråd då om det.
                Upplevstore.se har en mkt bra och väl fungerande service, så vi kom fram till att jag skulle ta med rullen till deras monter o personligen överlämna rullen. Sagt o gjort, mailade dom nu och dom gav till svar att "som inte har hört ett ord av daiwa, men att det brukar ta tid".

                Jag har förvisso andra rullar, men samtidigt så gjorde jag under vintern en rejäl rensning och sålde stora delar av utrustningen för att fokusera på mycket mindre saker.
                Nu åker jag snart iväg 5 dagar för fiske, och vill gärna ha den med, om inte som primär rulle som reserv...
                Så, man får väl räkna med att lördagen på mässan är den första dagen för ärendet

                Kommentera


                • #9
                  Jag tycker dylika lägen kan bli knepiga för slutkund just på grund av den uppenbart bristande kommunikationen mellan butiker och tillverkare/grossister, något kunden absolut inte borde påverkas av.
                  Du har ju köpt rullen av en butik, butiken har således tagit emot dina pengar och det är av dem du fått produkten.
                  Borde då inte butiken ta ansvar för en defekt produkt? Eller innebär krav på att butiken ska ta det ansvaret beskjutning av budbärare?

                  Det jag menar är att butiken gör kunden nöjd och löser efter det reklamationsärendet med tillverkaren.
                  Kanske inte är ekonomiskt försvarbart att göra på det viset men kan ändå tycka att i fallet butiker och tillverkare gemensamt inte bättrar på sin kommunikation med varandra samt med kund och/eller erbjuder relativt träffsäkra prognoser gällande både tid och eventuell kostnad tycker jag inköpsstället borde ta större ansvar direkt mot kund.
                  Nu talar jag generellt och där icke handhavandefel kan konstateras eller starkt misstänkas, förstår att varje ärende är unikt och har personligen följt ganska många "garantiärenden" som tagit märkliga vändningar åt båda håll...

                  Kommentera


                  • #10
                    Min sista service hos daiwa tog ca 2 månader

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 587 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 604 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 336 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X