Trötthet i hand vid fiske med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trötthet i hand vid fiske med multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trötthet i hand vid fiske med multirulle

    Tröttnade i höstas på att få ont i fingrarna vid fiske i kallt väder med tunga beten. Dessutom ville jag gärna kunna fiska med handskar på för att slippa frysa.

    Lösningen blev att införskaffa multigrejer. Snart började dock problemen i form av smäta/kramp/trötthet i handleden/handen på "spöhanden" (håller spöet med vänster hand). Detta har jag aldrig upplevt med haspel där jag kan stå och kasta i 10+ timmar utan problem med samma vikt på dragen som vid multifisket (50-120 g).

    Har följande utrustning:

    1. Chrome rocket 6500 + SG Custom predator 170 g = dödar handen på väldigt kort tid (15-30 min)
    2. Okuma Citrix 364 + SG Grim Reaper 110 g = handen klarar sig någon timme
    3. Daiwa Lexa 300 + SG Grim reaper 110 g (byter rulle) = handen klarar sig ett par 1,5-2 timmar

    Tänkte först att det var ett problem relaterat till vikt då det inte direkt är några lättviktsgrejer (Chrome rocket väger ju 370 g) men min haspelrulle i form av Okuma Azores 40 väger ju 340 g så knappt någon skillnad.

    Har storlek 11 i handskar och håller rullen med 3 fingrar runt rullen och spöet framför pistolgreppet och 1 finger (lillfingret) bakom pistolfästet. Har testat lite andra grepp men tycker inte att det verkar hjälpa... Kan även nämna att jag inte har några problem i övrigt med händer/handleder och tränar 4-7 pass i veckan så är i hyffsad form fysiskt.

    Gör jag något fundamentalt fel eller är det helt enkelt så att multifiske är obekvämt för händer/handleder?

    Edit: Problemet uppstår vid inspinning av betet. Kastande går fint.
    Senast ändrad av havreboll; 2019-05-02, 19:17.

  • #2
    Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg
    Tröttnade i höstas på att få ont i fingrarna vid fiske i kallt väder med tunga beten. Dessutom ville jag gärna kunna fiska med handskar på för att slippa frysa.

    Lösningen blev att införskaffa multigrejer. Snart började dock problemen i form av smäta/kramp/trötthet i handleden/handen på "spöhanden" (håller spöet med vänster hand). Detta har jag aldrig upplevt med haspel där jag kan stå och kasta i 10+ timmar utan problem med samma vikt på dragen som vid multifisket (50-120 g).

    Har följande utrustning:

    1. Chrome rocket 6500 + SG Custom predator 170 g = dödar handen på väldigt kort tid (15-30 min)
    2. Okuma Citrix 364 + SG Grim Reaper 110 g = handen klarar sig någon timme
    3. Daiwa Lexa 300 + SG Grim reaper 110 g (byter rulle) = handen klarar sig ett par 1,5-2 timmar

    Tänkte först att det var ett problem relaterat till vikt då det inte direkt är några lättviktsgrejer (Chrome rocket väger ju 370 g) men min haspelrulle i form av Okuma Azores 40 väger ju 340 g så knappt någon skillnad.

    Har storlek 11 i handskar och håller rullen med 3 fingrar runt rullen och spöet framför pistolgreppet och 1 finger (lillfingret) bakom pistolfästet. Har testat lite andra grepp men tycker inte att det verkar hjälpa... Kan även nämna att jag inte har några problem i övrigt med händer/handleder och tränar 4-7 pass i veckan så är i hyffsad form fysiskt.

    Gör jag något fundamentalt fel eller är det helt enkelt så att multifiske är obekvämt för händer/handleder?


    Prova att vrida rullen så veven pekar antingen rakt upp eller rakt ner beroende på om den är höger eller vänstervevad, du får på det sättet handleden i ett betydligt bättre/bekvämare läge när du kastar vilket borde motverka kramp och trötthet i handlederna.

    Kommentera


    • #3
      För mig är det precis tvärt om. Får ont i handleden rätt kvickt när jag fiskar med haspel. Beror mest på den onaturliga vinkeln jag får på handleden med haspel efter alla år med multi.

      Men ingen regel utan undantag. När jag lättjiggar så vill jag gärna hålla spöt i 45 gr vinkel uppåt. Då blir vinkeln på handleden med haspel bättre än med multi.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #4
        Jag får liknande problem med vänstervevade multirullar. Har du problem med högervevade rullar tycker jag att du ska prova vänstervevade.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

          Prova att vrida rullen så veven pekar antingen rakt upp eller rakt ner beroende på om den är höger eller vänstervevad, du får på det sättet handleden i ett betydligt bättre/bekvämare läge när du kastar vilket borde motverka kramp och trötthet i handlederna.
          Tackar för svar!

          Problemet uppstår vid själva inspinningen. Att kasta går finfint förutom ett skatbo lite då och då.

          Eller kanske man borde testa att vinkla om rullen även vid själva inspinningen?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
            För mig är det precis tvärt om. Får ont i handleden rätt kvickt när jag fiskar med haspel. Beror mest på den onaturliga vinkeln jag får på handleden med haspel efter alla år med multi.

            Men ingen regel utan undantag. När jag lättjiggar så vill jag gärna hålla spöt i 45 gr vinkel uppåt. Då blir vinkeln på handleden med haspel bättre än med multi.
            Håller med om att vinkeln som man har handleden i vid haspelfiske borde orsaka problem. Att det går bra för mig kan nog bero på att jag greppar ganska mycket runt själva "benet" på rullen, alltså biten som förbinder rullfot med rullkropp.

            Kommentera


            • #7
              Det är så för alla mer eller mindre. Står du och fiskar i några timmar så blir du trött i handleden oavsett utrustning... Det är bara till att kämpa på När jag känner att det blir lite för jobbigt då tar jag en paus.

              Kommentera


              • #8
                Ja pröva att greppa spöhandtaget framför rullen, som många gjorde förr, ger nytt grepp och bättre balans på många ”långa” och ffa (fram)tunga gäddkit), dina spön är långa och det gör dem ofta extra framtunga, ta en paus eller skifta till haspel en stund... kanske ett spöstöd monterat på relingen kan ge periodisk vila de stunder du fiskar mer statiskt och inte jobbar med betet/spöt under hemtagning...?

                Kommentera


                • #9
                  Jag hade liknande problem förut när jag började fiska med multi, jag blev extremt trött i handleden och det kändes lite slitsamt. Det gick dock över efter ett tag och nu har jag inga problem längre. Så det kan ju vara en invänjningsfas, men du kan ju även prova att byta grepp emellanåt som några ovan föreslog det brukar avlasta handleden lite.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg
                    Köp ett par Lovikkavantar och använd dem när du fryser om händerna....

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 584 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 604 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 335 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X