Trötthet i hand vid fiske med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trötthet i hand vid fiske med multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Blir du trött i handleden så låter mer som en överansträngning än något annat.
    Det finns riktigt bra träningsredskap i form av bollar, hantlar m.m.

    https://www.coolstuff.com/powerball-gyro-ball är riktigt effektiv och väldigt enkel att använda. Har själv använt denna när man spelade bowling på elitnivå för att hålla handlederna i gott skick.

    Den kommer hjälpa dig inte bara med fisket utan mer generellt med.

    Ett annat tips är inte hålla så fruktansvärt hårt utan slappna av...




    Senast ändrad av Mijni; 2019-05-03, 10:19.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg
      Tröttnade i höstas på att få ont i fingrarna vid fiske i kallt väder med tunga beten. Dessutom ville jag gärna kunna fiska med handskar på för att slippa frysa.

      Lösningen blev att införskaffa multigrejer. Snart började dock problemen i form av smäta/kramp/trötthet i handleden/handen på "spöhanden" (håller spöet med vänster hand). Detta har jag aldrig upplevt med haspel där jag kan stå och kasta i 10+ timmar utan problem med samma vikt på dragen som vid multifisket (50-120 g).

      Har följande utrustning:

      1. Chrome rocket 6500 + SG Custom predator 170 g = dödar handen på väldigt kort tid (15-30 min)
      2. Okuma Citrix 364 + SG Grim Reaper 110 g = handen klarar sig någon timme
      3. Daiwa Lexa 300 + SG Grim reaper 110 g (byter rulle) = handen klarar sig ett par 1,5-2 timmar

      Tänkte först att det var ett problem relaterat till vikt då det inte direkt är några lättviktsgrejer (Chrome rocket väger ju 370 g) men min haspelrulle i form av Okuma Azores 40 väger ju 340 g så knappt någon skillnad.

      Har storlek 11 i handskar och håller rullen med 3 fingrar runt rullen och spöet framför pistolgreppet och 1 finger (lillfingret) bakom pistolfästet. Har testat lite andra grepp men tycker inte att det verkar hjälpa... Kan även nämna att jag inte har några problem i övrigt med händer/handleder och tränar 4-7 pass i veckan så är i hyffsad form fysiskt.

      Gör jag något fundamentalt fel eller är det helt enkelt så att multifiske är obekvämt för händer/handleder?

      Edit: Problemet uppstår vid inspinning av betet. Kastande går fint.
      Testat stretching?

      Kommentera


      • #13
        Med risk för att va " tradig " . Ensidig position , lång tid , kallt , och en onaturlig vinkel gör att risken för smärta inflammation är uppenbar.
        Jag har provat det mesta utom operation vilket närmar sig. Jag får tennis/golfarmbåge vilket kommer från vinkeln i handleden. Tejp , Voltaren handledsvärmare och sprutor.
        Men tipsen är : undvik vinkel i handleden , om du spinner in med spöt åt sidan försök lika mycket vänster/höger.Håll handleden varm handledsvärmare, fixera handleden lindor alt tejp. Gör minibreaks o stretcha kolla på tuben . Knyt handen hårt - spreta med fingrarna kraftfullt - upprepa.Och som andra sagt variera om möjligt utrustningen.
        Peter b

        Kommentera


        • #14
          En sån här kan kanske vara nåt? Finns på sporting har jag sett.

          https://www.muskyshop.com/rod-reel-a...rk-jig-ripper/

          Kommentera


          • #15
            Tänkte passa på att tacka för alla tips. Var ute och fiskade i helgen och det verkar som att en kombination av "pauser" med haspelfiske, ett mer avslappnat grepp och att vinkla spöet mer mot draget gjorde det hela bättre. Kunde ändå fiska 8 timmar utan att hindras allt för mycket av handen. Några fler av knepen från tråden så kanske det går lika bra som haspelfiske efter ett tag

            Kommentera


            • #16
              Jag gör så att på kortare spön, där man trixar och jobbar med spöt lite mer så kör jag vänstervevat. På längre spön (9 fot och över) där man ändå inte kan eller orkar jobba med spöt på samma sätt för att ge betet liv, där kör jag högervevat och styr gången med veven istället. Blir rätt skönt efter ett tag att byta från höger- till vänster-vev och vice versa.

              Sen sätter jag ofta in bakhandtaget under armhålan och klämmer lätt så ligger spöt "säkrat" där och sen håller jag väldigt ofta handen på det främre greppet, framför rullen. Det blir mycket bättre balans så.. rullen balanserar naturligt upp vikten av spöt så man behöver inte ens klämma åt runt greppet, spöt kan liksom ligga och "vila" på handen på det sättet. Kolla till exempel på Mikko Seppänen när han fiskar gädda för att få det illustrerat, han har en liknande teknik. Har även sett David Lundqvist köra på samma sätt. Fattar inte att flera inte gör så, att ha rullen framför handen som många har gör ju bara att du har ytterligare 300+ gram framför handleden som du måste hålla upp, ännu värre om du samtidigt jobbar med spöt. Blir onödigt tungt och du tappar känsla, istället för att låta rullen naturligt motbalansera hela spövikten + bete.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              • Newborn
                Svar till Värde?
                av Newborn
                Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                2024-01-13, 20:31
              • Knox88
                Värde på spön ?
                av Knox88
                Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                2023-08-13, 11:49
              • Backslag
                Svar till Cisco Kid, mindre
                av Backslag
                Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                2023-09-03, 20:16

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
              15 svar
              4 563 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              63 svar
              13 320 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RUSTY HOOK  
              Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
              16 svar
              1 454 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg mrfisker  
              Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
              19 svar
              5 315 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
              20 svar
              25 553 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Henke E
              av Henke E
               
              Arbetar...
              X