Såg bild på öring på vår startsida , blev besviken och förvånad över ...... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Såg bild på öring på vår startsida , blev besviken och förvånad över ......

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Såg bild på öring på vår startsida , blev besviken och förvånad över ......

    att det kommer in grattisrop och hurra. Beror det på att alla som ser att detta inte är en " riktigt" fisk inte vill/vågar tala om sanningen. Därför att folk beter sig så illa på nätet mot varandra , inte klarar att hålla en saklig debatt.
    All har rätt att vara glada över en stor fisk. Denna öring med måtten 78 lång , 3, 9 tung ger ett Fulton på 0.82 vilket är långt under 1.0 som är rekommendationen för en ok firre. Fotot visar tydligt att det är en besa. Mörka fenor . mager/slank kropp , inga lösa fjäll , mörkt huvud . Ta gärna ett foto om du vill men sätt tillbaka den så fort det går . Öringfiskare reggar bara PB på blankfisk. Om ni inte vill tro på mig så kan ni kolla med ex, Norman Kutchorek mångårig guide i Mörrum och numera i Lakselva så får ni ett tydligt svar. För mig hör fiskeetik till mitt fiske , att sätta tillbaks fisk som inte är hundra tycker jag är ett kollektivt ansvar.
    Vad har webmaster för åsikt ?
    Keep fishing Peter b

  • #2
    Den gick tillbaka efter uppdragningen i det blöta gräset + vägning och fotografering.
    Var absolut en fd. lekfisk som bör sparas. Tog trots snabb hantering en stunds hållning i femgradigt vatten innan den piggnade till.
    PerN

    Kommentera


    • #3
      Däremot att jag klassar den som PB kommer nog fortsätta gälla för mig.
      Vet inte riktigt var jag skulle dra gränsen för en "besa".. har fått ganska mycket öring både i havet och åar i olika form/färg och att börja fundera på hur grå den är, är nog inget jag kommer att börja med. Visst är det roligare med en helt blank fisk men jag klarar nog inte av den dubbla bokföringen.
      FörVadDetÄrVärt/
      PerN

      Kommentera


      • #4
        Delar med mig av mitt perspektiv som "icke-öringfiskare" och ur det perspektivet kan jag absolut ge ett grattis till en fin fisk som fick gå tillbaka.

        Även på Fiskesnack finns det nog många som inte har koll på skrivna eller oskrivna regler inom olika nischer. Iallafall jag har svårt att kritisera när en fisk får gå tillbaka givet att själva fisket gått rätt till såsom fiskekort, inte fiska i lekvikar osv.

        Kommentera


        • #5
          Låt oss inte förta fångstmannens glädje! Jag är böjd att hålla med John A, vi sportfiskare är en bred grupp och befinner oss i olika "stadier" och är mer eller mindre initierade i det specifika.
          Jag fiskar mest gädda, gös och borre och där är ett PB är alltid ett PB oavsett kondition, men fick jag välja så naturligtvis hellre en välgödd och livlig än en utlekt och trött, oavsett art...

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          • Newborn
            Svar till Värde?
            av Newborn
            Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
            2024-01-13, 20:31
          • Knox88
            Värde på spön ?
            av Knox88
            Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
            2023-08-13, 11:49
          • Backslag
            Svar till Cisco Kid, mindre
            av Backslag
            Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
            2023-09-03, 20:16

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
          15 svar
          4 563 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          63 svar
          13 334 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RUSTY HOOK  
          Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
          16 svar
          1 454 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg mrfisker  
          Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
          19 svar
          5 318 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
          20 svar
          25 557 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Arbetar...
          X