Göra mer för att skydda våra båtmotorer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra mer för att skydda våra båtmotorer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Göra mer för att skydda våra båtmotorer

    Idag hörde jag i förbigående på nyheterna att man tycker att båtägarna ska göra mer för att skydda sina båtmotorer.
    Om man inte har båten på trailer inlåst i ett garage, vad mer kan man göra än att stöldmärka, ha godkända lås och ligga i en inhängnad marina?

    Jag tycker det är polisen och tullen som borde göra mer för att skydda våra motorer.
    Skulle tullen ha rätt att inspektera misstänkta bilar och beslagta uppenbart stulna motorer när dessa är på väg över Östersjön så skulle det inte bli lika attraktivt att komma hit och stjäla.
    Likaså om gärningsmännen skulle få kännbara straff när de ertappas.

  • #2
    Antar att du menar DNA-märkning? Annars är ju det ett bra alternativ. Spårsändare kan man montera.
    Själv har jag bara en liten motor som förvaras hemma i ett uthus. Kåpan förvaras på annan plats.
    Båten står på trailer hemma. Bottenpluggen har jag inomhus. Brukar låsa fast trailern i ett gäng stegar.
    Båt o motor är DNA-märkta.
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

    Kommentera


    • #3
      Helt mindblowing att tullen inte får titta in i skåpbilar som kör ut ur landet med fjädringen i botten fylld med gräsklippare, atv, och våra båtmotorer. Det skulle skapa massor av arbetstillfällen och jag som har "rent mjöl i påsen" tycker inte det är speciellt jobbigt att kunna deklarera att jag äger sakerna som ligger i min bil.

      Kommentera


      • #4
        Ja, jag antar att DNA-märkning och annan typ av spårsändare och sånt kanske hjälper ett fåtal.
        Möjligtvis tar de motorn bredvid din båt om de inte tycker din motor är värt besväret.
        Men ska det behöva vara så? Varför är det hederliga båtägare som får lida för att det är så jävla enkelt och riskfritt att åka hit och fylla bilen med båtmotorer (eller gräsklippare och annat som enkelt får plats i en skåpbil)? Sen kan de flina den stackars frustrerade tulltjänstemannen rakt i ansiktet när de kör på färjan.
        Skapligt irriterande om jag får säga vad jag tycker.

        Kommentera


        • #5
          Håller helt med om att polis och tull borde ha mer resurser och dessutom borde iaf tullen ha ökade befogenheter.
          Men jag tror inte det kommer att hända i närtid och jag upplever (utan att orka argumentera för det) att samhället backar på alla möjliga fronter när det gäller den där biten att saker ska funka. Senast var det väl brandhelikoptrarna där MSB hade en "annorlunda" verklighetsbeskrivning av läget...
          ...så jag satsar på att skydda mig själv... jag känner några som håller på med politik. De verkar inte överintresserade av att veta vad man tycker. Det där med tullen och att folk kan åka iväg ur landet med stöldgods borde varit löst för länge sedan.
          Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

          Kommentera


          • #6
            Ja galen ordning idag, tullen borde snarast få utökade befogenheter! Varför händer inget? Är det så illa att denna ordning tjänar så många och endast båtägare drabbas att man låter det bero?

            Har man båten/motorn låst med godkända lås och i inhängnad Marina så har man rimligen gjort vad som kan begäras... Vad begär man av bilägare?

            Nån som vet om Yamahas Y-cop och Mercurys TDS gör någon praktisk skillnad? Kanske får Marinor sätta upp kamerabevakning också, så alla i båtklubben kan logga in och titta på realtidsvideo via webben?

            DNA-märkning låter bra men tullen kan väl inget göra vid gränsen och om motorn strax hamnar i ett annat land så verkar det ju kört... Någon som har erfarenhet kring spårsändare, skrämmer de eller kan man i vart fall "följa sin motor" på väg ut ur landet?

            Kommentera


            • #7
              Spårsändare. Den monteras dolt såvitt jag minns det. När objektet förflyttas får man sms. Sedan kan man tydligen följa objektets position på en karta under resans gång.
              Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Ja galen ordning idag, tullen borde snarast få utökade befogenheter! Varför händer inget? Är det så illa att denna ordning tjänar så många och endast båtägare drabbas att man låter det bero?
                ...
                Det kan inte jag svara på, men vi vet att folk ifrån utlandet kommer hit och stjäl:
                båtmotorer
                bilar/bildelar
                verktyg från hantverkare
                samt begår bostadsinbrott.
                Stöldgodset skeppas sedan till utlandet.
                De här är inte okej på långa vägar och borde varit åtgärdat för länge sedan.
                Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                Kommentera


                • #9
                  Långsiktigt är det viktigaste att rösta på ett parti som tar problemet på allvar .
                  "HalvDan var här"

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
                    Långsiktigt är det viktigaste att rösta på ett parti som tar problemet på allvar .
                    Förvisso men lättare sagt än gjort... Nästan "alla" vill ha skärpt lagstiftning i allehanda områden men lite har hänt inom området de senaste 15 åren oavsett färg på regering, så det är mest läpparna bekännelser. Sen finns ju andra viktigare värderingsfrågor som är omöjliga att bortse från...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 575 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 463 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 328 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 571 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X